Gå til innhold

Selveier eller borettslag?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ingen erfaring men lurer litt på dette selv. Vet at ved å kjøpe leilighet i borettslag følger det ofte med vaktmestertenester, plenklipping og lignende. Men hva som er lurt økonomisk vet jeg ikke. I boretslag betaler man et innskudd på leiligheten, og resten i månedlige summer til gjelden i borettslaget. Uansett er det vel bedre enn å leie, i og med at man betaler til "seg selv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et borettslag kjøper du retten til å leie en spesiell leilighet i akkurat det borettslaget, på en måte - du kjøper en andel av selve borettslaget. (Derav navnet bo-retts-lag, ikke sant.) I praksis har ikke dette noe å si, det er ikke sånn at du plutselig eier en annen leilighet e.l. I et borettslag er det oftere restriksjoner på utleie enn i et sameie. I tillegg er det veldig ofte forkjøpsrett i borettslag.

I et sameie kjøper du full råderett over akkurat din leilighet. Sameier har også oftere lavere felleskostnader og fellesgjeld enn borettslag.

Vi har foretrukket selveierleilighet, men har nå kjøpt rekkehus som er organisert i borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer bare selveierleiligheter når jeg skifter sted å bo. Har selveier nå også, og liker tanken på å investere i noe som er MITT, og ikke bare eie en rett til å bo, men ikke ha full kontroll over alle detaljene. De jeg kjenner som bor i borettslag har mange restriksjoner som jeg slipper å forholde seg til. Ikke lov å gjøre forandringer i leilighetene (slå ut en vegg el.l.), ikke lov med husdyr, etc. Men dette er kanskje forskjellig fra borettslag til borettslag?

Minussiden er jo småtingene som kan dukke opp - for eksempel plutselige reparasjoner som plutselig kan koste dyrt (hvis taket begynner å lekke el.l.). Slike ting slipper man kanskje unna i borettslag, dvs. man slipper den plutselige utgiften men man må vel betale det på en annen måte gjennom fellesutgifter?

Jeg vet ikke om dette er representativt, men jeg betaler mye mindre per måned for min selveier enn de jeg kjenner med samme boareal men som bor i borettslag. Jeg har ca 500 kr i fellesutgifter hver måned, mens de andre har over 2000 i tillegg til husleia, som er minst like stor som min.

Jeg trodde at borettslagsleiligheter var noe man bodde i hvis man ikke hadde råd til et stort lån, som man må ha hvis man skal kjøpe selveierleilighet uten midler. Pga at innskuddet er så lavt får man lettere råd til det, men at alle nedbetalingene i ettertid gjorde at det ble dyrere i lengden. Men jeg vet ikke.

Hm... Har vel egentlig ikke så mye peiling. Vil gjerne høre om fordeler med borettslag fra noen som vet, skal snart kjøpe leilighet med kjæresten min, og det er jo mye mer å velge i hvis man vurderer både selveier og borettslag/andelsleil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at borettslagsleiligheter var noe man bodde i hvis man ikke hadde råd til et stort lån, som man må ha hvis man skal kjøpe selveierleilighet uten midler. Pga at innskuddet er så lavt får man lettere råd til det, men at alle nedbetalingene i ettertid gjorde at det ble dyrere i lengden. Men jeg vet ikke.

Oi, så du tror at alle som bor i borettslagsleiligheter er... fattige? :lol:

Nei, borettslag har absolutt sine fordeler på samme måte som selveierleiligheter eller -hus også har det. Man slipper for eksempel å måke snø om vinteren osv.

Her er en nettside som du kan lese som forteller deg forskjellen på de forskjellige boformene: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...54/1123841747.6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer bare selveierleiligheter når jeg skifter sted å bo. Har selveier nå også, og liker tanken på å investere i noe som er MITT, og ikke bare eie en rett til å bo, men ikke ha full kontroll over alle detaljene. De jeg kjenner som bor i borettslag har mange restriksjoner som jeg slipper å forholde seg til. Ikke lov å gjøre forandringer i leilighetene (slå ut en vegg el.l.), ikke lov med husdyr, etc. Men dette er kanskje forskjellig fra borettslag til borettslag?

Minussiden er jo småtingene som kan dukke opp - for eksempel plutselige reparasjoner som plutselig kan koste dyrt (hvis taket begynner å lekke el.l.). Slike ting slipper man kanskje unna i borettslag, dvs. man slipper den plutselige utgiften men man må vel betale det på en annen måte gjennom fellesutgifter?

Jeg vet ikke om dette er representativt, men jeg betaler mye mindre per måned for min selveier enn de jeg kjenner med samme boareal men som bor i borettslag. Jeg har ca 500 kr i fellesutgifter hver måned, mens de andre har over 2000 i tillegg til husleia, som er minst like stor som min.

Jeg trodde at borettslagsleiligheter var noe man bodde i hvis man ikke hadde råd til et stort lån, som man må ha hvis man skal kjøpe selveierleilighet uten midler. Pga at innskuddet er så lavt får man lettere råd til det, men at alle nedbetalingene i ettertid gjorde at det ble dyrere i lengden. Men jeg vet ikke.

Hm... Har vel egentlig ikke så mye peiling. Vil gjerne høre om fordeler med borettslag fra noen som vet, skal snart kjøpe leilighet med kjæresten min, og det er jo mye mer å velge i hvis man vurderer både selveier og borettslag/andelsleil.

Prisen på borettsleiligheter er generellt sett den samme som for selveierleiligheter. Det er bare enkelte leiligheter som har lavt innskudd med kjempehøy fellesgjeld. Disse er det lurt å styre unna.... Jeg kjøpte en borettslagsleilighet til 1.6 mill, og selveierleiligheter i området på samme størrelse ligger på samme prisen.

Jeg har aldri hørt om noen i borettslag som ikke har lov til å slå ut vegger inne i leiligheten. Det var slik før i tiden, men det er nå en god del år siden mener jeg. Nå har man lov til å romstere så mye man vil i sin egen leilighet, med visse unntak, som å rive ned bærevegger og flytte rundt på våtrom (som krever at man tukler med felles rør, og at de under kanskje ikke liker å få et bad rett over soverommet sitt). De fleste steder er man også fleksible når det kommer til husdyrhold. I min blokk er det flere som har hund.

Når man bor i borettslag er kommunale avgifter og slikt innebygget i felleskostnadene. Har man selveier må man betale dette -i tillegg- til fellesutgiftene. I selveier må man også ta ansvar for reparasjoner og slikt selv. I borettslag har man som regel vaktmester som tar seg av tingene, i tillegg til at man gjennom fellesutgiftene "sparer opp" penger til vedlikehold av bygget, så man slipper å plutselig måtte punge ut med reparasjoner til det ene og det andre. Fellesutgiftene dekker også nedbetaling av eventuelle lån laget har tatt for å pusse opp bygget. Disse lånene er mer gunstige enn man får som privatperson, så for borettslag er det altså billigere å pusse opp enn det er for selveiere. I mange lag er kabeltv, sentralvarme, varmtvann, bredbånd osv inkludert i fellesutgiftene. Som selveier må man jo betale dette i tillegg.

Jeg har ikke merket noen ulemper ved å bo i borettslag framfor å bo i selveier. Faktisk var det deilig å slippe å ha ansvaret for ytre vedlikehold av leiligheten. Hvis man bor i flermannsbolig må man jo uansett forholde seg til visse felles regler, skrevne eller uskrevne. Så forskjellene på boformene er ganske små i praksis. Det er kommet mange nye lover de senere årene som har sørget for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bodde i borettslag i 4,5 år før vi nå kjøpte selveiet rekkehus før jul. Jeg er ikke i tvil om hva som er best: selveier!! Da vi bodde i borettslaget følte vi at vi måtte ta altfor mye hensyn til spesielle regler og sure, grinete styremedlemmer... Da vi ville kjøpe oss hund fikk vi store problemer med borettslaget og måtte legge den drømmen på hyllen.

Nå trives vi kjempegodt i en leilighet som vi føler er fullt og helt vår, og vi kommer aldri til å flytte inn i noe borettslag igjen. Men det er jo såklart forskjell på borettslag da, for all del!

Økonomisk sett er det også bedre med selveier, da du betaler ned til deg selv og slipper husleie som også kan øke med tiden.

Endret av Netten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomisk sett er det også bedre med selveier, da du betaler ned til deg selv og slipper husleie som også kan øke med tiden.

Det er jo ikke alle borettslag som har fellesgjeld. I vårt nye borettslag er det ingenting, og de månedlige utgiftene på 1700 kr dekker kommunale avgifter, vaktmester, kabel-tv, forsikringer osv - og er akkurat like høye som i sameiet vi snart flytter fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...