Gå til innhold

blinker DU?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, det finnes mennesker som plasserer seg feil- men det blir en helt annen diskusjon enn dette. Diskusjonen er i hovedsak om det er nødvendig å blinke seg inn i rundkjøringer.

Jeg mener at det ikke er det, dersom det er to felt inn i rundkjøringen- ser poenget med små rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at det ikke er det, dersom det er to felt inn i rundkjøringen- ser poenget med små rundkjøringer.

Så du klarer å se, på trafikk ifra din venstre side, hvor de skal når de legger seg i det høyre feltet i en to felts rundkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal selvfølgelig blinke rett ut av rundkjøringen hvis man skal til høyre- men da blinker man jo ut av- og ikke inn i rundkjøringen.

Her er vel i spørsmålet i hovedsak om man blinker til venstre hvis man skal til venstre/hele veien rundt. For der vil man først blinke inn til venstre- for så ut til høyre. Men hvis man skal rett til høyre- blinker man jo bare ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Elise

Jeg blinker alltid uansett om jeg har biler bak meg eller ikke, det er ren rutine uansett.

Klart jeg blinker, noe annet er jo trafikkfarlig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker ut av rundkjøringer.

I vanlige kryss irriterer jeg meg grenseløst over bilister som bremser ned og begynner på svingen, og SÅ blinker. Hva er vitsen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Habeas Corpus

Blinker alltid, enten det er kryss eller rundkjøringer. Jeg må innrømmet at jeg aldri blinker meg inn i rundkjøringer, men jeg er meget påpasselig med å blinke ut, legge meg i riktig fil og sjekke at kysten er klar for filskifte.

Det er enormt irriterende med folk som ikke kan signalisere hvor de skal hen, særlig når du venter på å komme inn i rundkjøringa, og de som skal til høyre eller som skal ut av rundkjøringen i avkjørselen til venstre for deg, ikke blinker. Det samme med folk som ikke skjønner at når de skal inn i et kryss til høyre, så skaper de en luke for dem som evt skal ut av det samme krysset, og at det hadde vært kjekt for dem å vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
La oss si at du kjører inn i ei 3 arma rundkjøring, og skal ut i den 3dje "arma". Da blinker du ikke når du skal inn i rundkjøringa før du blinker ut igjen? Er det et problem å gjøre det mener du? Ville vært flott dersom du kunne forklare hvorfor det er et slikt stort tiltak!

Grunnen til at det er slike regler, er at dersom en gjøk da legger seg i feil fil og ikke blinker, tror alle andre at han kan reglene, og når gjøken da plutselig vrenger bilen rett frem og ut av rundkjøringen, kan det ofte oppstå ulykker. Mener selvfølgelig ike at en skal blinke inn i rundkjøringen dersom man skal til høyre eller rett frem..Da skal man bare blinke ut..Men nesten ut av den, skal det også blinkes inn

***

Løsningen er rimelig enkel: Jeg plasserer meg riktig. Om dere skal forklare behovet for blinking inn i rundkjøring med det at folk plasserer seg feil, er vel det strengt tatt å begynne i feil ende.

OM man plasserer seg riktig, er det ikke noe behov for å blinke inn.

Om jeg skal ut i f.eks tredje arm, vil andre se det av hvilket felt jeg velger inn. For å komme inn i riktig felt (f.eks venstre/innerste), skal man selvsagt blinke, men det skjer jo i innkjøringen til rundkjøringen, ikke INNE i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobilian
Så du klarer å se, på trafikk ifra din venstre side, hvor de skal når de legger seg i det høyre feltet i en to felts rundkjøring?

***

Altså, du står og skal INN i rundkjøringen?

Vel, om bilen IKKE signaliserer at den skal ut, så skal den videre rundt.

Veldig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så sabla mange mennesker som fullstendig driter i å bruke blinklys i rundkjøringer? Å da spesiellt i rush-traffikken! Når du har 15 biler bak deg som SELVFØLGELIG skal rett frem mens du selv skal ta av til høyre, og du ikke bruker blinklys eller legger deg i riktig felt engang, tenker du da over at personen(e) i bilen til høyre for deg må vente ekstra lenge i kø fordi du ikke lagde luke?? (Å ja, blir titt og ofte utsatt for slike duster, senest igår)

Bruker du blinklys ellers? skjønner du at traffikkregler er der for en grunn?

Kan noen svare meg på hvorfor? Er det slik at folk bare ikke orker å flytte hånda si 10 cm og blinke, eller er man så opptatt av seg selv og sitt at man rett og slett ikke tenker på andre? Bare lurer her!

Jeg blinker alltid når jeg skal inn på en ny vei. I rundkjøringer blinker jeg også når jeg ser at det er andre bilister som kan nytte av at jeg blinker meg enten helt rundt eller ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så sabla mange mennesker som fullstendig driter i å bruke blinklys i rundkjøringer? Å da spesiellt i rush-traffikken! Når du har 15 biler bak deg som SELVFØLGELIG skal rett frem mens du selv skal ta av til høyre, og du ikke bruker blinklys eller legger deg i riktig felt engang, tenker du da over at personen(e) i bilen til høyre for deg må vente ekstra lenge i kø fordi du ikke lagde luke?? (Å ja, blir titt og ofte utsatt for slike duster, senest igår)

Bruker du blinklys ellers? skjønner du at traffikkregler er der for en grunn?

Kan noen svare meg på hvorfor? Er det slik at folk bare ikke orker å flytte hånda si 10 cm og blinke, eller er man så opptatt av seg selv og sitt at man rett og slett ikke tenker på andre? Bare lurer her!

Oi, så hissig? :klø:

Jeg bruker ikke blinklys i rundkjøringer, nei.

Av tre grunner:

1) Jeg ble fortalt av min kjørelærer at det ikke var nødvendig.

2) Plassering sier det meste, også i små rundkjøringer.

3) Jeg har aldri irritert meg over at folk ikke blinker i rundkjøringer (hvis de derimot er plassert feil, så blir jeg hissig).

Kan legge til en fjerde grunn: at med mindre rundkjøringen er laaaang, så blinker de fleste altfor tidlig til at det gir noen mening uansett. Hjelper lite å blinke gjennom halve rundkjøringen hvis du skal kjøre ut av andre avkjørsel, og hvis du venter med å blinke til rett før, så er det for kort varsel til å reagere på for bilen bak uansett.

Bottom line: plasser deg riktig og ikke kjør for fort, så er jeg fornøyd. Men jeg blir glad om du blinker når du har tenkt å skifte fil, når du ligger innerst i rundkjøring og skal ut, eller når du skal til venstre over et kryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker alltid. Selv om jeg er aleine. Fikk det inn fra da jeg begynte å kjøre bil, og har gjort det siden. Det er uhyre lett å blinke, koster ikke en kalori.

Leste i Motor om en kar som sa at "Nei, jeg blinker ikke, jeg vet jo hvor jeg skal".. Artikar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke rett plassering gjør slik at blinklys ikke blir nødvendig. Finnes mange idioter som plasserer seg feil, ergo stoler jeg sjeldent på plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

***

Altså, du står og skal INN i rundkjøringen?

Vel, om bilen IKKE signaliserer at den skal ut, så skal den videre rundt.

Veldig enkelt.

Vell, hadde det bare vært så enkelt men de er det ikke. Problemet er at blinklys er ekstra utstyr på biler nå til til dags. Dette tilsier at trafikkflyten som kunne ha vært i rundkjøringen ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke rett plassering gjør slik at blinklys ikke blir nødvendig. Finnes mange idioter som plasserer seg feil, ergo stoler jeg sjeldent på plassering.

For å ikke snakke om alle rundkjøringene som bare har et innkjørings felt. Eller en rundkjøring som er satt inn for å erstatte et tkryss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker ikke inn i en rundkjøring (plasseringen viser hvor man skal), jeg blinker ut.

Så plasseringen i en trundkjøring, hvor de er bare et felt inn, viser hvor du skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...