Gå til innhold

blinker DU?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lærte at man kun skal blinke seg ut.

Ellers bruker jeg blinklys når det er biler i nærheten som kan trenge å se hvor jeg skal, ellers ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IRRITERT VENSTRESVINGER

Når jeg kjører bil så blinker jeg en stund før jeg skal svinge til høyre eller venstre.

Når jeg går på vegen så roper jeg når jeg skal runde til høyre eller venstre og strekker hjerne ut armen for å signalisere ti de døve.

Jeg har fått senebetennelse i høyrearmen pga. dette, fordi jeg alltid blir kjørt dit jeg skal. Min sjåfør bruker i tilegg blinklys.

I følge statistikken er det som oftest de som ikke vasker seg på hendene når dem har vært på wc, som driter (bokstavelig talt) i blinklys!

Hilsensikkelig IRRITERT VENSTRESVINGER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ingen grunn til å blinke seg inn i en rundkjøring. Hvorfor skal man det? Det er jo ingen vei utenom? Blir som å blinke til høyre i en høyresving. Man har ikke noe valg og da virker det tåpelig for min del å blinke seg inn i rundkjøringen. Personlig så har jeg frem til i dag antatt at alle som kjører mot en rundkjøring skal inn i den, og det har stemt hver eneste gang!

Da er jeg langt mer interessert i når dem skal ut av rundkjøring.

Med andre ord. Jeg blinker kun ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker alltid til venstre om jeg skal til venstre i ei rundkjøring, eller skal ta av på 3. arm for å si det på en annen måte. Og dette lærte vi på kjøreskolen! Sensor ville veldig gjerne at vi skulle gjøre det på oppkjøring fikk jeg høre, pga at det faktisk er et veikryss. Jeg passer på å alltid legge meg riktig, og å alltid blinke meg ut av rundkjøringen. Skal jeg til høyre i ei rundkjøring blinker jeg i god tid slik at de som evt kommer inn samtidig med meg skal slippe å stoppe og vente unødig.

Det er så irriterende med de som ikke gidder å legge seg ytterst når de skal rett over. Og det er som regel de som har hatt førerkort ei stund har jeg fått inntrykk av.. er jo håpløst å se hvor de skal hen.. :kjefte:

Endret av mia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ingen grunn til å blinke seg inn i en rundkjøring. Hvorfor skal man det? Det er jo ingen vei utenom? Blir som å blinke til høyre i en høyresving. Man har ikke noe valg og da virker det tåpelig for min del å blinke seg inn i rundkjøringen. Personlig så har jeg frem til i dag antatt at alle som kjører mot en rundkjøring skal inn i den, og det har stemt hver eneste gang!

Da er jeg langt mer interessert i når dem skal ut av rundkjøring.

Med andre ord. Jeg blinker kun ut :)

Okey! Det handler om å vise respekt for andre sjåfører, hindre mulige ulykker og rette seg etter et lovverk.

Siste gang jeg gidder å si dette!..I følge min kjørelærer, min oppkjøringssensor, teoriprøven, "veien til førerkortet" og generell sunn fornuft, skal det blinkes INN i en rundkjøring DERSOM du skal til VENSTRE i den..Altså nesten helt rundt, og når du kjører hele veien rundt i rundkjøringen..Dette for å informere andre bilister om hvor du skal selv om det kan være innlysende. Eller følger man ikke TRAFFIKKREGLENE..Hva med de som legger seg i feil felt og i tillegg ikke gidder å blinke fordi det "er jo innlysende at jeg skal ut av rundkjøringen" ? Jeg vet ikke nødvendigvis hvordan DU tenker når du kjører, selv om det selvfølgelig er innlysende for deg. Har holdt på å blitt meid ned av uforsiktige sjåfører som ikke kan reglene for rundkjøringer mange ganger, og er rimelig drittlei av dette!

Ser at her er mange oppegående sjåfører inne på dette emnet, og all ros til dere, men også noen litt mer arrogante mennesker med holdning ala "Jeg driter i andre, og gjør kun det som passer meg best".

Kan jeg av innlegget ditt anta at du ikke blinker på en generell basis dersom DU synes din retning er innlysende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blinker alltid til venstre om jeg skal til venstre i ei rundkjøring, eller skal ta av på 3. arm for å si det på en annen måte. Og dette lærte vi på kjøreskolen! Sensor ville veldig gjerne at vi skulle gjøre det på oppkjøring fikk jeg høre, pga at det faktisk er et veikryss. Jeg passer på å alltid legge meg riktig, og å alltid blinke meg ut av rundkjøringen. Skal jeg til høyre i ei rundkjøring blinker jeg i god tid slik at de som evt kommer inn samtidig med meg skal slippe å stoppe og vente unødig.

Det er så irriterende med de som ikke gidder å legge seg ytterst når de skal rett over. Og det er som regel de som har hatt førerkort ei stund har jeg fått inntrykk av.. er jo håpløst å se hvor de skal hen.. :kjefte:

I LIKE YOU=) Takk for sjåfører som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I LIKE YOU=) Takk for sjåfører som deg!

"Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem!" :jepp:

hehe.. kanskje ikke alltid da, men det er en god regel i trafikken!

Endret av mia83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg må tilstå at jeg sa noe feil her. Jeg blinker til venstre når jeg skal til venstre.

Jeg blinker ikke inn i rundkjøringen dersom jeg skal ut på første eller andre arm.

Beklager dette!

Det jeg ville frem til var at å blinke seg inn i en rundkjøring uansett var feil. Dersom jeg skal til venstre eller helt rundt så ser jeg ikke på dette som å blinke meg inn i rundkjøringen, men heller som en anvisning på hvor jeg skal i likhet med kryss.

Det som jeg irriterer meg over er at man i Stavanger for en tid siden ble bøtelagt dersom man ikke blinket seg inn i rundkjøring når man skulle rett frem. Vet ikke hvor mange som ble tatt, men dem fikk nok inn noen hundretusen på en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg må tilstå at jeg sa noe feil her. Jeg blinker til venstre når jeg skal til venstre.

Jeg blinker ikke inn i rundkjøringen dersom jeg skal ut på første eller andre arm.

Beklager dette!

Det jeg ville frem til var at å blinke seg inn i en rundkjøring uansett var feil. Dersom jeg skal til venstre eller helt rundt så ser jeg ikke på dette som å blinke meg inn i rundkjøringen, men heller som en anvisning på hvor jeg skal i likhet med kryss.

Det som jeg irriterer meg over er at man i Stavanger for en tid siden ble bøtelagt dersom man ikke blinket seg inn i rundkjøring når man skulle rett frem. Vet ikke hvor mange som ble tatt, men dem fikk nok inn noen hundretusen på en dag!

Man skal heller ikke blinke seg ut i andre arm, men altså i første=) Nettopp for å lage luke for andre..Flott at du blinker til venstre forøvrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StearinPikken

Som mia83 sier så er en rundkjøring et kryss og at man derfor blinker deretter :) Det er ikke så mange årene siden kjøreskolene begynte å lære elevene til å blinke til venstre i rundkjøringer i tillegg til å blinke ut. Mange rundkjøringer i Norge er små og har ikke et venstre og høyre felt som det egentlig skal være. I tillegg så er veldig mange bilister ekstremt dårlige til å plassere seg og plasserer seg i midten, når de da blåser i blinkingen er det til ekstrem irritasjon for alle andre som måtte befinne seg i rundkjøringen. Så ja, jeg blinker alltid. Både til venstre og ut, selv om jeg er alene.

Endret av StearinPikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lærte jeg da jeg kjørte opp for ca. 4 år siden:

Sitat fra Vegvesenet.

"Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøring før du selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

Og de "enkelte tilfellene" nevnt i siste setning gikk på små rundkjøringer(enfelts) hvor plasseringen alene ikke alltid forteller medtraffikantene nok om dine hensikter.

Sånn kjører jeg og min måte er rettest! Så det så! :gjeiper: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ALDRI blinke seg INN i en rundkjøring!!!!!!!

En kan markere kort rett før en kjører inn, men aldri inne i selve rundkjøringen!

Faderrullan med-kvinner, SKJERPINGS!

Det er jo ikke rart mannfolka snakker om "kvinnfolk bak rattet" når de ligger bak ei som blinker seg rundt en rundkjøring!Det er på en måte gitt kjøreretning eller hur???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jepp!

Okey! Det handler om å vise respekt for andre sjåfører, hindre mulige ulykker og rette seg etter et lovverk.

Siste gang jeg gidder å si dette!..I følge min kjørelærer, min oppkjøringssensor, teoriprøven, "veien til førerkortet" og generell sunn fornuft, skal det blinkes INN i en rundkjøring DERSOM du skal til VENSTRE i den..Altså nesten helt rundt, og når du kjører hele veien rundt i rundkjøringen..Dette for å informere andre bilister om hvor du skal selv om det kan være innlysende. Eller følger man ikke TRAFFIKKREGLENE..Hva med de som legger seg i feil felt og i tillegg ikke gidder å blinke fordi det "er jo innlysende at jeg skal ut av rundkjøringen" ? Jeg vet ikke nødvendigvis hvordan DU tenker når du kjører, selv om det selvfølgelig er innlysende for deg. Har holdt på å blitt meid ned av uforsiktige sjåfører som ikke kan reglene for rundkjøringer mange ganger, og er rimelig drittlei av dette!

Jepp!

-og det er ikke SÅ få år siden de begynte å lære elevene dette på kjøreskolene. Jeg fikk lappen i 1997 og det var ikke noe banebrytende nytt da, men som dere sier så er det dessverre mange som er verdensmestere og eier vegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det tydeligvis mye avvik hos kjøreskolene. Jeg tok lappen i oktober i fjor, og fikk høre at man ikke skulle blinke inn i rundkjøringen- vet ikke om noen av vennene mine som gjør det heller. Her jeg bor/kjører vet jeg ikke om noen enfelts rundkjøringer heller- så kanskje det har noe med saken å gjøre.

Jeg må si at jeg stoler mer på det som Gjest siterer fra vegvesenet, enn folk her inne som skriker: Man skal alltid blinke inn i rundkjøring- så det så- fordi jeg har rett. Her viser han/hun faktisk til en relevant kilde fra det forvaltningsorganet som i hovedsak er med på å danne trafikkreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om at rundkjøringer i hovedsak er veikryss: Bretter du ut en rundkjøring får du en strak flate, med kun avganger til høyre- så da virker det jo utrolig lite logisk å blinke til venstre- eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StearinPikken

Rundkjøring er definert som et veikryss og bør blinkes deretter. Det er ikke påbudt å blinke til venstre, men i mindre rundkjøring er det en stor fordel om man gjør det.

En rundkjøring er en rundkjøring, og du kan jo ikke blinke etter hvordan rundkjøringen hadde vært i rett tilstand. Da kan du jo også gjøre det med ei veikryss. Det de regner som venstre er at man på skiltet over rundkjøringen deler rundkjøringen opp på midten med en vertikal strek og skal man ut på venstre siden av streken blinker man til venstre og så blinker til høyre når du skal ut. Men sagt igjen er ikke blinking til venstre påbud, men veldig greit for de rundt.

Endret av StearinPikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og om at rundkjøringer i hovedsak er veikryss: Bretter du ut en rundkjøring får du en strak flate, med kun avganger til høyre- så da virker det jo utrolig lite logisk å blinke til venstre- eller?

Hvis rundkjøringen skal betraktet som et vei kryss så fjernes bare rundingen. Den brettes da ikke ut. Det ville blitt utrolig slitsomt for de som faktisk skulle til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundkjøring er definert som et veikryss og bør blinkes deretter. Det er ikke påbudt å blinke til venstre, men i mindre rundkjøring er det en stor fordel om man gjør det.

En rundkjøring er en rundkjøring, og du kan jo ikke blinke etter hvordan rundkjøringen hadde vært i rett tilstand. Da kan du jo også gjøre det med ei veikryss. Det de regner som venstre er at man på skiltet over rundkjøringen deler rundkjøringen opp på midten med en vertikal strek og skal man ut på venstre siden av streken blinker man til venstre og så blinker til høyre når du skal ut. Men sagt igjen er ikke blinking til venstre påbud, men veldig greit for de rundt.

Men folk il vel likevel se om du skal til venstre etter plasseringen din før rundkjøringen. SLik blir det jo "dobbelmarkering" å blinke i tillegg og dermed noe unødvendig mener jeg. (ser gunstighetan avå blinke i "ettfelts"rundkjøringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StearinPikken

Det er derfor det ikke er påbud med blinking til venstre, men når rundkjøringene er så små (veldig mange av dem) så gir det ikke mye rom for plassering. Det skjer så utrolig ofte at jeg må stå å vente på en bil helt unødvendig p.g.a sjåføren verken blinker eller plasserer seg riktig. Om du ikke blinker så plasser deg i det minste riktig :) (gjaldt ikke spesielt til deg Messy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folk il vel likevel se om du skal til venstre etter plasseringen din før rundkjøringen. SLik blir det jo "dobbelmarkering" å blinke i tillegg og dermed noe unødvendig mener jeg. (ser gunstighetan avå blinke i "ettfelts"rundkjøringer).

Hva med de som legger seg til venstre/midten, men likevel kjører rett fram?? Har sett nok av dem også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...