Gå til innhold

Barn og tv,hva mener dere?


Trebarnsmor

Anbefalte innlegg

Mine unger ser på tv kanskje 2 timer i uken.De kan selvfølgelig se på barnetv hver dag,men det vil ikke selv.De vil heller leke ute eller på rommet.

Hvor mange timer mener dere er OK for barn å se på tv for dagen?

Mener dere at de skal får se på tv når de vil eller er det en grense?

Jeg er sjokka over at mange bruker tv for at ungene skal ti still eller bruke det som en "barnevakt".

Cartoon network er noe av de verste jeg har sett.Mange av de tegnefilmene er jo nesten små-perverse.Helt uten noen mening.

Rødsprengte rumper som stikker opp i tv-skjermen,fiksering på dissende jur og en som eksperimenterer med menneske hjerner synes jeg er for dumt.Hva gir det ungene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes en halv time om dagen er ok!

Jeg fatter ikke at noen lar ungene sine se TV hele dagen,jeg!

Cartoon Network er helt idiotisk barne-TV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Bor nå i et borettslag hvor vi blir påtvunget disse "kvalitetskanalene"...

Vår løsning:

Slettet dem fra kanalvalget på TVèn...

Så nå tror gutten vår at vi ikke har dette lenger. :ler:

Men makan til dårlig barnetv med tynne historier som er så dårlig tegnet at tegneren ler seg sikkert skakk i hjel over at noen virkelig var så dumme at de kjøpte "pisset" deres...

Takker meg til vanlig barnetv jeg... :wink:

Ellers merker jeg på gutten min at når han har sett for mye på tv - blir han sur og vanskelig å ha med å gjøre...

Mye blidere gutt med fysisk aktivitet...

Maya30 :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Nei tulla ser ikke alltid barne tv engang hun,men hun er jo bare 2 og et halvt alikavel.

Det henner at vi ser en disney fil men det hennder en eller to ganger i månden.

Hun bryr seg ikke så mye om tv`n og om hun vil se på den så vil hun se på dyre kanaler i steden for.....

Så hun ser vel ikke på tv mer en ca.2 timer for uken.....

Hörer på radioen på rommet sitt hun og danser det vill hun mye heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de grusomme foreldrene som bruker video/dvd som barenvakt. Dette fordi jeg hadde blitt sprø hvis jeg ikke hadde fått vært litt i fred. Min datter er nemlig slik at hvis ho ikke ser på film så går ho oppi oss voksne hele tiden. Jeg merker det spesielt godt når vi er på besøk hos min mor, da er vi alle utslitt etter en uke fordi den eneste gangen vi får fri iløpet av en dag er etter at ho har sovnet for kvelden. Derfor bruker jeg barenfilmer som barenvakt slik at jeg skal få kunne gjort noe i huset selv om ho er hjemme.

Jeg kommer sikkert til å få pepper for dette, men jeg synes at det ikke går ant å snakke om hva som er passe/for mye tid foran tv, det er nemlig veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Padmee.........skal ikke begynne å kjefte på deg :lol::wink::wink:

Selvfølgelig er det greit å putte på¨en film når man skal få gjort noe og det er for sent for ungene å gå ut.

Men jeg tenkte litt mere på det å plassere ungene foran tv hele forbaska dagen.Jeg vet om unger som er helt i sin egen verden fordi de kan spille tv spill i mange timer eller se på tegnefilm.Det er da grenser.

Dette er ikke overdrevet engang,men jeg vet om en liten gutt som kan alt om playstation og bare diskuterer det.Ingenting annet.

Han tror det er virkelig......... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Vi har en god gammal nintendo som får kjørt seg i perioder. Også støver den ned i perioder.

Når det gjelder Fox kids og Cartoon network.. Mye sykt/unødvendig der, ja. Likevel: Vi mistet Cartoon da telenor endret grunnpakken sin, og det sørget vi over. Iblant all den dritten (guttungen likte dritten...) var det nemlig noe vi begge satte pris på: Toonami og Justice League. *snufs* Alt det andre var det fint å bli kvitt.

Det hendte før at guttungen lå og så på tv i senga fø han sovna. Da var det Animal Planet som sto på plakaten. Nå går det i radio. Med klassisk musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er fire år og ser på barnetv hver dag. Han får også se litt barnetv om morgenen før han går i barnehagen og litt om kveldene. Noen dager kan det være en time om dagen og andre dager litt mer. Men, det er jeg som styrer hva han skal se på og det er jeg som bestemmer hvor lenge han skal se på tv eller video. Han elsker å se på Tom og Jerry på Cartoon network, så det er ikke alt som er elendig der... Man må se det litt an og ikke være for hysteriske. Når det regner ute får han gjerne se på en eller to videofilmer om han vil, ser ikke noe galt i det. men, det er vi voksne som bestemmer hvor mye og hva de skal se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også tilhenger av minst mulig TV, spill og data.

Barna mine foretrekker å være ute å leke istedenfor å se barne TV, om vår og sommer halvåret ser de kun barneTV når været er stygt.

Begge er litt trette om morgenen, så da sitter de og ser tegnefilmen på TV2. Ellers blir det litt titting om morningen i helgene og en film i ny og ne, kanskje bare en gang og to i måneden.

På sikt kommer jeg til å sette opp restreksjoner når det gjelder bruk av data og spill, det kommer aldri til å bli tilatt å sitte hele dager forann PC eller TV. Men alikevel må det finnes rom for et unntak av og til, slik at de ønsker å ha med seg kompiser og sitte hjemme hos oss å spille også når de blir eldre.

Det viktigste for barna er fysisk aktivitet og hos oss får de MASSE av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig tv er det ideelle!

Barna mine ser på barne tv nesten hver dag, ellers en video eller to i helgene. Heldigvis har jeg ikke cartoon network eller fox kids lenger, for jeg er helt enig i at dette er søppel tv for barn..

Padmee, jeg skjønner deg godt.

Før jeg fikk barn var jeg bestemt på at mine barn skulle knapt se på barne tv og noen video spiller skulle aldri inn i mitt hus!

Så ble jeg tobarnsmor, hjemmeværende tobarnsmor vel og merke. Så fikk vi video... Jeg fant fort ut hvor deilig det var å sette på en video, få en liten pust i bakken mens barna så på video..

Det er selvfølgelig lett å misbruke dette, å konsekvent bruke video som barnevakt er det vel ingen som synes er ok. Men det går jo an å være kritisk og kvalitetsbevisst mht. hva barna ser på, for eksempel BBC har produsert masse bra kvalitetsvideoer for mindre barn. Nå går barna i barnehage så det blir ikke så mye tv titting i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som har sett det utrolig elendig barne tv tilbudet på Tv3 på morgenen? Språket og historiene er rett og slett skremmende.

Vår 5 åring får ikke se dette, det er jo helt meningsløst.

Synes også det er helt utrolig hvor sløve mange foreldre er med hva de lar barna sine se på tv og video.

Tantungene mine på 5 og 6 år ser Cartoon Network fra de kommer hjem fra barnehagen/ skolen og til de legger seg. De får også se filmer som er for større barn( slik som Harry Potter, Spiderman osv)

Det verste synes imidlertid jeg er at de får lov til å spille Halflife på data.

Det er spill med 18 års grense som kun har som formål å drepe..

( Mildere versjon hevdes det, men likevel er dette helt utenfor min fatteevne) Hva i helvete skal barn lære dette for?

Har sagt min mening om dette, men det når ikke inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at innholdet i TV/video-programmer er viktigere enn mengden. Jeg prøver å styre unna dårlige/voldelige filmer eller serier (har barn mellom 6-14 år). Om de ser 1 eller 5 timer pr. dag har mindre betydning (litt satt på spissen). Sitter de å ser på først en tegnefilm, og så kommer f.eks. Newton på TV, sier jeg ikke nei bare frodi de har allerede sittet en stund. Men jeg sier nei til hotell cecar, div. voldelige filmer og heldigvis har vi ikke mer enn 4 kanaler.

Leste et sted for en stund siden at aktive barn ser også mye på TV. Altså det er ikke nødvendigvis TV som avgjør om de er aktive eller ei. Det er helheten som er viktig. Gjør de mye annet i tillegg er det ingen grunn til å si nei til TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...