Gå til innhold

Er dette mye eller lite mat?

Fremhevede innlegg

Gjest skeptisk
Skrevet

Hadde en diskusjon med ei venninne om hvorvidt hun spiste "masse, alt for mye" i dag.

Vi ble aldri enige, så jeg spør dere - spiste "Kari" alt for mye idag?

- 2 pølser i brød, ketchup og sennep

- 4 brødskiver (1 med hapå, 2 med lettmajones og servelat, 1 med 1/2 middagspølse)

- 2 knekkebrød med lettmajones og skinke

- 100gram sjokolade

Jeg synes egentlig ikke dette er for mye for ei jente på 25 som er helt normal kroppslig... Men har egentlig ingen peiling på matlaging osv.. Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig å tilføre kroppen nok energi gjennom en middag/ varm rett .

~Pølse i brød kan neppe kalles for et fullverdig , velbalansert måltid .

~Lett- produkter er jeg generelt sett skeptisk til.

~100 g sjokolade . Hvilken type ?

Personen spiste for lite sunn og variert kost.

:tanpuss:

Skrevet

Ikke så innmari mye, men veldig usunt

Gjest Huldali
Skrevet

hvis man fordeler de 4 brødskivene så det blir to til frokost, to til lunsj, og setter pølsene til middag og knekkebrødene til kvelds så blir det fire måltider, og sjokoladen som kos i mellom.

Jeg syns ikke det høres mye ut. Sunt er det ikke, men det er en annen sak :)

Skrevet

100 gram sjokolade er mye. Resten synes jeg ikke er så unormalt.

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Jeg er helt enig med dere i at det ikke er så spesielt mye... Selvfølgelig er det ikke sunt, men det sier seg vel selv... Venninna mi vil fremdeles ikke innrømme at hun er småspist (spiser lite til vanlig og mener hun forspiste seg i går...)..

Menmen, vi er vel forskjellige alle sammen :)

Gjest Tigress
Skrevet

Jeg synes ikke det var spesielt lite, vil tro det er ganske mange kcal der i og med at hun glefset i seg 100g sjokolade... Tror jeg spiser mindre enn det der en vanlig dag, og jeg er ikke spesielt knipen på maten. Jeg er enig i at volumet mat ikke var stort, men 100g sjokolade, det kan fort bli 500kcal! Og pølser er vel ikke akkurat kalorifattig, vanligvis (vet jo ikke hva slags type det er da).

Skrevet
Hadde en diskusjon med ei venninne om hvorvidt hun spiste "masse, alt for mye" i dag.

Vi ble aldri enige, så jeg spør dere - spiste "Kari" alt for mye idag?

- 2 pølser i brød, ketchup og sennep

- 4 brødskiver (1 med hapå, 2 med lettmajones og servelat, 1 med 1/2 middagspølse)

- 2 knekkebrød med lettmajones og skinke

- 100gram sjokolade

Jeg synes egentlig ikke dette er for mye for ei jente på 25 som er helt normal kroppslig... Men har egentlig ingen peiling på matlaging osv.. Hva synes dere?

Det høres lite ut ja -MEN det ja, er for mye!!

- 100gram sjokolade = ca 550 kcal

- 4 brødskiver med pålegg= ca 600 kcal (nå overdriver jeg ikke!og nå spørs det selvsagt hvor mye majones hun hadde på og hvor mye energi det er i middagspølsa)

- 2 knekkebrød med pålegg = 300 kcal

- 2 pølser i brød= 400 kcal

altså: tilsammen spiste Kari 1850kcal på en dag (i dårlig mat) og om det er mye for henne, kommer jo helt an på hvor mye hun veier og hvor mye hun beveger seg.

En vanlig kvinne spiser 1400-1500 kcal om dagen med trening i bildet.

Gjest Badiane
Skrevet

Jeg aner ikke om det er mye eller lite. Men som mange andre har skrevet, har hun et fryktelig usunt kosthold. Ikke noe frukt eller grønnsaker! :overrasket: Og ingen fisk, nesten ikke rent kjøtt, og sikkert store mengder transfett og tilsetningsstoffer. Jeg ville følt meg fryktelig uvel dersom jeg hadde spist dette i løpet av en dag.

Skrevet (endret)
Det høres lite ut ja -MEN det ja, er for mye!!

- 100gram sjokolade = ca 550 kcal

- 4 brødskiver med pålegg= ca 600 kcal (nå overdriver jeg ikke!og nå spørs det selvsagt hvor mye majones hun hadde på og hvor mye energi det er i middagspølsa)

- 2 knekkebrød med pålegg = 300 kcal

- 2 pølser i brød= 400 kcal

altså: tilsammen spiste Kari 1850kcal på en dag (i dårlig mat) og om det er mye for henne, kommer jo helt an på hvor mye hun veier og hvor mye hun beveger seg.

En vanlig kvinne spiser 1400-1500 kcal om dagen med trening i bildet.

Huh? Normal kvinne skulle spise mellom 1400-1500 kalorier per dag? Så vidt jeg har fått med meg, er det en skulle spise dersom en vil tape vekt (ok kanskje helt ned til 1200 men ikke noe mindre enn det hvis en vil tape vekt sunt).

Er ikke vanlig gjennomsnitt for kvinner er rundt 2000 kalorier hvis man vil beholde vekt (for en som ikke har en veldig aktiv treningsplan og lignende)?

(Jeg vet jo at det spørs veldig mye da hvor mye du veier og hvor høy du er og om du har en sittende livstil, men vi snakker om en vanlig kvinne)

Da det gjelder Karis matvaner, da ser de ut til å være ekstremt usunne, selv hvis det ikke virker så veldig mye i mengden. Mye fett og sukker og alt for lite grønnsaker og frukt.

Endret av mrs_bond
Gjest Tigress
Skrevet (endret)
Er ikke vanlig gjennomsnitt for kvinner er rundt 2000 kalorier hvis man vil beholde vekt (for en som ikke har en veldig aktiv treningsplan og lignende)?

Jo, stemmer det.

Hvis kaloriutregninga over her var riktig, så spiser hun altså litt under anbefalt dagsdose, men slett ikke veldig lite. Kommer såklart an på hva slags kroppstype hun har, muskelmasse, trening bla bla bla.

Endret av Tigress
Skrevet
Jo, stemmer det.

Hvis kaloriutregninga over her var riktig, så spiser hun altså litt under anbefalt dagsdose, men slett ikke veldig lite. Kommer såklart an på hva slags kroppstype hun har, muskelmasse, trening bla bla bla.

Må først bemerke som flere sier at dette er VELDIG individuelt.

En god modell for vurdering av energiforbruket er følgende

Mann inaktiv - 2300 kcal

Mann middels aktiv - 2800 kcal

Kvinne inaktiv - 1700 kcal

Kvinne middels aktiv - 2200 kcal

Kilde : Fettforbrenning 2006 Cappelen

Fredrik Paulun

Skrevet
Huh? Normal kvinne skulle spise mellom 1400-1500 kalorier per dag? Så vidt jeg har fått med meg, er det en skulle spise dersom en vil tape vekt (ok kanskje helt ned til 1200 men ikke noe mindre enn det hvis en vil tape vekt sunt).

(Jeg vet jo at det spørs veldig mye da hvor mye du veier og hvor høy du er og om du har en sittende livstil, men vi snakker om en vanlig kvinne)

Da det gjelder Karis matvaner, da ser de ut til å være ekstremt usunne, selv hvis det ikke virker så veldig mye i mengden. Mye fett og sukker og alt for lite grønnsaker og frukt.

For å tape vekt så lønner det seg å gå ned til 1200 kcal om dagen ja, men for en normal vektig kvinne så holder det med 1400-2000 kcal om dagen. Skulle man spist rundt 2000 kcal og likevel holdt seg fast i fisken, og holdt vekta på samma plass, så er det veldig bra. Da trener man gjerne en del styrke og har kroppen en del i bevegelse for å kunne ha det høye matinntaket hver dag. De fleste jenter ville lagt på seg en kilo i året, og klødd seg i hodet når ti år har gått..

Dette gjelder flesteparten av jentene her til lands, men selvsagt; jeg har ei venninne om driver hardtrening (skal stille i fitness) og spiser 2400 kcal om dagen. Det er mye mat for en jente/dame om dagen, men hun brenner altså av såpass mye at hun kan gjøre dette.

Jeg mener altså gjennomsnittskvinnen når jeg snakker om 14-1500 kcal om dagen for å holde vekta på plass..

Skrevet
Jeg mener altså gjennomsnittskvinnen når jeg snakker om 14-1500 kcal om dagen for å holde vekta på plass..

Jeg bare lurer på hvor du får din informasjon fra? Er det bare noe du mener eller har do noe å backe det up med og?

Alle forskjellige ernæring-sider og lignende jeg har lest sier at 2000 er gjennomsnittet (det varierer jo selvfølgelig og det er ikke samme for en som er 190 og en som er 160, og vekten har noe å si også, men vi snakker altså om gjennomsnittet), hvis en trener mye, skulle en gjerne spise over 2000 og.

En som driver med fitness, har sikkert litt andre matvaner - dvs målet er jo å få fettprosent ned så mye en kan uten at det blir helt farlig, og spise spesielt mye proteiner.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Hahaha, det der er det dummeste jeg har hørt. Hvis jeg hadde ligget på 1200 kalorier om dagen hadde jeg hatt et kaloriunderskudd på ca 800 kalorier om dagen basert på min vekt. Hvis gjennomsnittskvinnen er 160 høy og veier 50 kg derimot, så er jeg med.

Og et annet spørsmål

Hvordan klarer du å få to knekkebrød med pålegg til å bli 300 kalorier? Hvis det skulle stemt måtte jeg ha hatt 4 skiver ferdigskivet synnøve gulost på disse knekkebrødene (eller 40 gram ost per knekkebrød, henholdsvis), over 100 gram med makrell i tomat, 2 hekto med skinke, eller, kombinert med majones f.eks 2 skiver skinke og da, iflg din beregning nesten 3 fulle spiseskjeer med lettmajones. Tror du dette er en fornuftig beregning?

Gjest Tigress
Skrevet

Stemmer ikkje uanskvett: eg er 160 og 52kg, og i følgje kilokalorikalkulatoren på slankenett, så skal eg sjølv når eg berre sit på ræva og skriv på KG og søv 9 timar i dygeret, likefullt ha over 2000 kcal i meg om dagen. 14-1500kcal er nok eit bra tal for dei som skal ned i vekt og er som meg, men for å halde vekta trur eg ein kan ete meir.

Skrevet

Enig med Tigress. Det er slankemat det der. Selvsagt hvis jenta ikke har spist noe annet og kroppen er vant med lavt kaloriinntak så vil det være normalt for denne spesifikke jenta. Men ikke for en som ikke slanker seg med normal forbrenning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...