Gå til innhold

reinsdyrskinn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt på å ha reinsdyrskinn i stolene på hytta i stedet for saueskinn, men aner ikke hvordan kvaliteten er med disse skinnene er ift saueskinn f.eks. noen som vet noe om det?

grunnen til at jeg vil ha de er fordi de er pen å se på, men det praktiske betyr også mye. husker jeg sov i en lavvo en gang, og da var ungene full av reinsdyrhår. altså, de røyta litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Reinsdyrskinn røyter som fy, hvertfall alle de jeg har hatt med å gjøre, og det er en del oppgjennom årene. Gode og varmer er de hvertfall, men som sagt...masse masse røyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye de røyter kommer helt an på hvor godt garvet de er, og de fleste reinsdyrskinn man kjøper er garvet på billigste måte og røyter mye. Men dersom man er villig til å legge litt ekstra penger i det er det fullt mulig å få tak i skinn som ikke røyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjedelig at de røyter, men hadde en mistanke om det.

legge litt ekstra penger i det ja. de jeg har sett(på nett)ligger mellom 4-600 kr. hva må jeg regne med å betale for noen som er bra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall holdt meg langt unna reinsdyrskinn (med hår) som møbletrekk. Alle reinskinn jeg har vært borti røyter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig at om de er garvet ordentlig så røyter de svært lite. Man får hva man betaler for. Men i en stol innendørs ville jeg godt for saueskinn. Det må da være mye mer behagelig å sitte på.

Endret av Elize
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pleide å bruke reinsdyrskinn oppå liggeunderlag da jeg sov ute, men fy som de røyter og de skinnene vi kjøpte kostet en del også. Kastet det ut etter noen år, men det godt og varmt var det å ligge på. Ville holdt meg til saueskinn i stolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinskinn som er garvet for utendørsbruk/liggeunderlag røyter kanskje, de er i hvert fall behandlet på en annen måte enn skinn som er myke på skinnsiden. Ellers kommer det kanskje an på når på året skinnet er tatt av dyret? Jeg ville forhørt meg med et garveri om de har skinn som ikke røyter. Forøvrig er jeg ikke vant til å se reinskinn innendørs i møbler, så det kan hende de faktisk ikke er spesielt egnet for det? Saueskinn fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Reinskinn som er ubehandlet røyter en del, men tåler vann, og det er derfor de blir brukt ute. Men de lukter dødt dyr lang vei, og egner seg IKKE innendørs.

Godt garvede reinskinn tror jeg bør klare seg fint, uten å røyte for mye, men du skal være litt heldig for å få tak i gode skinn. Tipset her vil være å ta kontakt direkte med reindriftssamene og høre med dem. Hvis de forteller deg at de er uegna inne, så bruk sau - det reindriftssamene ikke veit om reinskinn er ikke verdt å vite. Uansett vil de kunne fortelle deg hva du skal gjøre for å få tak i gode skinn... Er imidlertid skeptisk til om reinskinn er gode i en stol: de er ganske stive i pelsen, og hårene går jo klart én vei, slik at jeg tror det kan bli litt som å sitte på en piggsveis, hvis du skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, I see... da tror jeg jammen jeg går for saueskinn i stedet. noen som har tips til nettsteder? eller butikker i tr.heim? vil helst ha i spraglete grått/hvitt/brunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...