Gjest Gjest_Rannva_* Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Jeg fikk brev fra blodbanken i dag, om at jeg på sist tapping hadde lite jern (7) og må gå på jerntabletter i 3 mnd. Inrømmer at jeg ofte sluntrer unna de obligatoriske 10 tablettene etter tapping. Jeg blir så fryktelig dårlig i magen ca et døyn etter en tablett. Det betyr at jeg nå ser frem imot 3 mnd der jeg ligger og vrir meg på sofaen hver kveld. :S Finnes det flere typer jerntabletter, og er det en mulighet for at jeg kan reagere anderledes på en annen type?
Mistyen Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Jeg vet ikke hvile tabletter du bruker, men jeg tar noen som heter Femi-jern +C. Har ikke noen problemer med magen.
Gjest Gjest_Rainbow Brite_* Skrevet 31. januar 2008 #3 Skrevet 31. januar 2008 Jeg bruker noen som heter feromax (65 mg fe++ ferrosulfat), får ikke vondt i magen. Tror nok ikke du skal være redd for at du blir liggende syk i 3 mndr, det kommer sikkert til å være en litt vanskelig overgangsperiode, men så jevner det seg nok ut. Og du får det helt sikkert mye bedre, man blir rimelig slapp av jernmangel. Husk også å få i deg nok c-vit, mtp at kroppen trenger c-vit for å ta opp jern Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Jeg fikk brev fra blodbanken i dag, om at jeg på sist tapping hadde lite jern (7) og må gå på jerntabletter i 3 mnd. Inrømmer at jeg ofte sluntrer unna de obligatoriske 10 tablettene etter tapping. Jeg blir så fryktelig dårlig i magen ca et døyn etter en tablett. Det betyr at jeg nå ser frem imot 3 mnd der jeg ligger og vrir meg på sofaen hver kveld. :S Finnes det flere typer jerntabletter, og er det en mulighet for at jeg kan reagere anderledes på en annen type? Jeg begynte på noen som heter Ferro-Retard, de er ikke å anbefale. Gav meg forstoppelse-og det var enormt smertefullt! Det var rett etter jul og magen min er fremdeles ikke normal... Så jeg ville heller prøvd flytende jern(tror det heter floradix eller noe sånt)
Miel Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Hvis du får problemer med magen bør du prøve Niferex - det er ikke tabletter, men kapsler som løser seg opp i tarmen i stedet for i magesekken. Disse er de eneste jeg tåler - i tillegg til flytende jern, da, men det smaker jo død. Det er dessuten ganske høyt jerninnhold i hver kapsel, så jeg slipper unna med 10 stk etter hver blodtapping. Pleier å ta dem annenhver eller tredjehver dag for å være sikker på å ikke bli dårlig.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Jeg tar jerntablettene bare annenhver dag, da overlever magen min etter blodgiving...
La Luna Skrevet 31. januar 2008 #7 Skrevet 31. januar 2008 Prøv Floradix, den flytende. Skal visstnok ikke virke inn på magen. (Når virker den inn på magen min allikevel den, da, men det gjør også ALT annet av jerntilskudd dessverre....)
Saeria Skrevet 1. februar 2008 #8 Skrevet 1. februar 2008 Når jeg fikk Ferro-retard etter tapping, sa bioingeniøren at mange blir dårlig i magen av den, og ble jeg det, så fikk jeg bytte jerntabletter. Jeg klarte meg heldigvis fint med disse. De gav meg disse, fordi de er litt mer effektive enn de andre typene, men poenget er at man skal få opp lagrene, ikke bli skamdårlig.
venus* Skrevet 1. februar 2008 #9 Skrevet 1. februar 2008 Hvis du får problemer med magen bør du prøve Niferex - det er ikke tabletter, men kapsler som løser seg opp i tarmen i stedet for i magesekken. Disse er de eneste jeg tåler - i tillegg til flytende jern, da, men det smaker jo død. Det er dessuten ganske høyt jerninnhold i hver kapsel, så jeg slipper unna med 10 stk etter hver blodtapping. Pleier å ta dem annenhver eller tredjehver dag for å være sikker på å ikke bli dårlig. Jeg synes også disse er veldig gode, men er det kanskje disse TS allerede har prøvd..? Har du forresten prøvd å åpne en slik kapsel? Anbefales ikke, i hvert fall ikke over kontorpulten
Miel Skrevet 1. februar 2008 #10 Skrevet 1. februar 2008 venus*: Har ikke åpnet dem nei, men de er morsomme å riste på!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå