Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Nå har jeg et veldig merkelig spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare meg på... Jeg har lagt inn dette spørsmålet inne på sidene til NCF, men håper at noen her inne også har noen tanker rundt problemstillingen. Gutten min begynte på glutenfritt kosthold for 3 mnd siden, noe som har vist seg å fungere utrolig bra for ham. Han er nesten helt frisk igjen etter omleggingen av kostholdet. Men han får noen tilbakefall med jevne mellomrom uten at vi har funnet årsaken til dette. Men altså, han jobber på en gård noen timer i uken, noe han trives veldig godt med, men den siste tiden har han blitt dårlig i magen de dagene han har vært på jobb. Dette har han tydeligvis tenkt på, og i dag spurte han meg plutselig om jeg trodde at det at han har jobbet med halm kunne ha noe å si for magesmertene, for han hadde funnet ut at han fikk vondt i magen hver gang han hadde jobbet med halmen. Jeg ble helt stum, og svar skyldig... jeg hadde ikke engang tenkt tanken på at han kan få magesmerter av å jobbe med halm. Derfor spør jeg dere: tror dere han kan få i seg gluten ved å jobbe med tørket halm fra for eksempel hvete eller bygg? (Jeg tror det er hvete...) Er det noen som har noen tanker rundt dette? Setter veldig stor pris på svar.
Gjest StoreSky Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Hmm...interessant spørsmål! Jeg TROR ikke det. For glutenintoleranse er ikke en vanlig allergi/intoleranse som melk/egg/etc. Men altså¨"det derre ned i magen som ikke bearbeider gluten særlig bra".. Skal følge med her om hva som er riktig!
Gjest Frk Åberg Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 (endret) Det jeg vet er at det forskjell på hvor sensitive man er. F.eks. så går hvetestivelse greit for de fleste, fordi glutenmengden er så lav, mens andre blir dårlige. Noen kan også reagere på at det har blitt laget brød av hvetemel i samme rom, fordi noe melstøv fortsatt er i luften. Hvis man tenker seg at det svever "hvetestøv" i lufta der han jobber, så er det ikke utenkelig. Når han selv føler at han får vondt i magen etter dette arbeidet, høres det ikke helt ulogisk ut, uten at jeg er noen lege med spesialkunnskap om cøliaki (dette blir mao. mest synsing fra min side). Kan dere prøve en stund uten at han er i kontakt med halmet, for å se om han fortsatt har vondt i magen eller om det avtar? Jeg vet ikke om det er tester man kan ta for å sjekke ut følsomheten, eller om man bare rett og slett må prøve seg fram på egenhånd? Endret 30. januar 2008 av Frk Åberg
Gjest Gjest_Mor_* Skrevet 30. januar 2008 #4 Skrevet 30. januar 2008 Takk for svar fra dere begge. Jeg har også tenkt litt siden jeg la inn innlegget, og kom også fram til at hvetestøv i luften kunne være et logisk svar. Han har jo blitt temmelig sensitiv for gluten siden han ble "avgiftet", men jeg trodde ikke at han skulle bli så sensitiv at han reagerte på støv i luften. Men så tenkte jeg videre... Når han jobber med halmen, så virvles som sagt støv opp og legger seg blant annet i ansiktet og på klær, i tillegg får han hvetestøv på hendene. Støv irriterer kanskje nesen, og han er kanskje oppi ansiktet med hendene eller jakkeermet... Så skal han spise. Han vasker hendene, men jeg tviler på at han vasker seg i ansiktet før han tar lunsj... Hvis han da slikker seg på leppene der det etterhvert har samlet seg en del hvetestøv kan det jo hende at han får i seg nok gluten til å reagere. Hvis dette er løsningen, vil det rette seg hvis han begynner å ha på seg støvmaske og hansker når han jobber med halmen...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå