Gå til innhold

Hvor mye veier skjelettet?


Gjest Loni

Anbefalte innlegg

En gjenganger i vekttråder er "tung beinbygning". Hvor mye veier egentlig et menneskeskjelett og hvor store variasjoner finnes innenfor "normalen"? Mener å ha hørt at skjelettet ikke veir så mye, men husker ikke tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Maiken_*

Jeg spurte legen om dette og han sa at det car aldri mer enn 2-1 kilo forskjell fra personer.. så det å skylde på "tund beinbygning" er bare tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

skjelettet veier mellom 2 og 4 kilo hos en voksen person. det er uhyre få unntak. så som personen over meg i tråden sa, er det aldri mer enn maks et par kilo ekstra hos personer med kraftig benbygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Nåja. Når jeg tenker på "tung beinbygning" tenker jeg mer på å være grovbygd. Det sier seg selv at en som har brede skuldre, brede hofter og en bred ryggtavle gjerne vil kunne være slank, men veie litt mer enn sine spedbygde medsøstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snakke om vekt av skjelett blir bare interessant i det man skal forholde seg til petimetrisk til en idealvekt.

F.eks. har jeg fått beskjed av mange på forumet her at de mener at min idealvekt er for høy. Og da snakker vi om ca 6 - 10 kilos overvekt i deres øyne. Mitt skjelett veien 3,9 kg (målt i kroppsanalyse) og det er øverst i skalaen (normal innenfor 2-4 som nevnt over). Det må derfor tas med i beregningen av min idealvekt, fordi jeg aldri vil kunne slanke bort skjelettet. Når jeg i tillegg har mye muskler, og gener for "stor" kropp, blir min idealvekt høyere enn kanskje andres er, og også høyere enn den gjennomsnittlige idealvekten for min høyde.

I de tilfellene jeg har følt at jeg må "forsvare" vektmålet jeg har satt meg, har jeg derfor valgt å ta med vekt av skjelettet som en faktor i det opplevde avviket.

Og så vil vekt av skjelett ha noe å si for å vurdere sammensetningen i kroppen. men tung benbygning vil såvidt meg bekjent aldri kunne forsvare mye overvekt

edit: skrivefeil

Endret av frøken13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også alltid tenkt noe sånt som Bolledeig. Altså at det ikke er vekten av skjelettet i seg selv som er poenget, men at noen er bygd slik at de har større kropp og dermed gjerne vil veie litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i et blad at skjelettet veier omtrent det samme hos alle mennesker. Men likevel kan en godt si at en har tung benbygning, uten at det betyr at skjelettet i seg selv er tyngre enn hos andre. Jeg har f.eks. det og har naturlig en del muskler i kroppen. Det merker jeg blant annet med at jeg som utrent kan løfte ganske tunge vekter i forhold til noen andre utrente. I første klasse var jeg like sterk som gutta osv. I tillegg er skjelettet mitt ganske stort, selv om det sikkert ikke veier mer enn andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg mener å huske at jeg lærte på skolen at skjelettet utgjør ca 20 % av kroppsvekten hos et voksent menneske.

hvis du veier 100 kg da så veier skjelettet 20 kg mmmmmmmhhhhhhhhh

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dette var overraskende for meg.

Har alltid følt at jeg har TUNG beinbygning, altså kompakte bein (lite hulrom). Er ikke spesielt brei over skuldrene og hoftene, og har smal midje.

Alle tror jeg veier mye mindre enn jeg faktisk gjør, og jeg ser slank ut. Dette er ikke bare noe jeg tror, da jeg passer inn i klær i små størrelser for min høyde.

Men har ganske store føtter da; kanskje de veier en del? :sjenert:

Hadde jeg skulle gjettet, ville jeg trodd at skjelettet mitt utgjorde vertfall 20-30 prosent av kroppsvekta :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...