Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 30. januar 2008 #1 Del Skrevet 30. januar 2008 Inspirert av tråden om man kan si "neger" eller ikke. Hvordan benevner man Norges urbefolkning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. januar 2008 #2 Del Skrevet 30. januar 2008 Samer, rett og slett. Jeg tror det er bedre enn lapper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 30. januar 2008 #3 Del Skrevet 30. januar 2008 Som same selv vil jeg si nei, du kan ikke kalle oss samer for lapper. Eller fjellfinner. Eller, du KAN jo, ingen kan nekte deg i å leke idiot. Hvorfor skulle du egentlig det...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2008 #4 Del Skrevet 31. januar 2008 Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise). Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 31. januar 2008 #5 Del Skrevet 31. januar 2008 Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise). Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund? Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2008 #6 Del Skrevet 31. januar 2008 Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-) Det var jo godt å høre da, siden det jo tross alt finnes både svensk og finsk lapphund. Godt det ikke finnes norsk lapphund i grunn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dr@gen Skrevet 2. februar 2008 #7 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg har hørt samer omtale seg selv som lapper, så da er det vel ikke noe negativt ord ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 2. februar 2008 #8 Del Skrevet 2. februar 2008 Medan eg har høyrt samer seie dei ikkje vil bli omtala som lapper. Trur same er greit, er det ikkje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #9 Del Skrevet 2. februar 2008 Nei, man kan ikke kalle dem lapper. Det blir som å kalle bergensere for striler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serene Skrevet 6. februar 2008 #10 Del Skrevet 6. februar 2008 En liten digresjon, men jeg fikk bare lyst til å dele en annen fakta: Det heter ikke eskimo om urbefolkningen på Grønland heller, de kalles inuitter. Også en seiglivet benevnelse på en folkegruppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 6. februar 2008 #11 Del Skrevet 6. februar 2008 ( hva kalles en same som fyller 50 år? En femti-lapp )- er dette noe samene tar seg nær av? har oxo samer i familien, lapp har aldri vært negativt ladet, som neger fortsatt er. I dag er det nationaldag. GRATTIS!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå