Gå til innhold

Kan man si "lapper" om samer?

Gjest Gjest_Lita_*
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lita_*

Inspirert av tråden om man kan si "neger" eller ikke. Hvordan benevner man Norges urbefolkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som same selv vil jeg si nei, du kan ikke kalle oss samer for lapper. Eller fjellfinner. Eller, du KAN jo, ingen kan nekte deg i å leke idiot.

Hvorfor skulle du egentlig det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise).

Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lita_*
Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise).

Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund? ;)

Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-)

Det var jo godt å høre da, siden det jo tross alt finnes både svensk og finsk lapphund. Godt det ikke finnes norsk lapphund i grunn...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten digresjon, men jeg fikk bare lyst til å dele en annen fakta: Det heter ikke eskimo om urbefolkningen på Grønland heller, de kalles inuitter. Også en seiglivet benevnelse på en folkegruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( hva kalles en same som fyller 50 år? En femti-lapp )- er dette noe samene tar seg nær av?

har oxo samer i familien, lapp har aldri vært negativt ladet, som neger fortsatt er. I dag er det nationaldag. GRATTIS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

• Opprett ny...