Gå til innhold

Kan man si "lapper" om samer?


Gjest Gjest_Lita_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Som same selv vil jeg si nei, du kan ikke kalle oss samer for lapper. Eller fjellfinner. Eller, du KAN jo, ingen kan nekte deg i å leke idiot.

Hvorfor skulle du egentlig det...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise).

Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lita_*
Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise).

Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund? ;)

Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-)

Det var jo godt å høre da, siden det jo tross alt finnes både svensk og finsk lapphund. Godt det ikke finnes norsk lapphund i grunn...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten digresjon, men jeg fikk bare lyst til å dele en annen fakta: Det heter ikke eskimo om urbefolkningen på Grønland heller, de kalles inuitter. Også en seiglivet benevnelse på en folkegruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

( hva kalles en same som fyller 50 år? En femti-lapp )- er dette noe samene tar seg nær av?

har oxo samer i familien, lapp har aldri vært negativt ladet, som neger fortsatt er. I dag er det nationaldag. GRATTIS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...