Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 30. januar 2008 #1 Skrevet 30. januar 2008 Inspirert av tråden om man kan si "neger" eller ikke. Hvordan benevner man Norges urbefolkning?
Tabris Skrevet 30. januar 2008 #2 Skrevet 30. januar 2008 Samer, rett og slett. Jeg tror det er bedre enn lapper
Varsia Skrevet 30. januar 2008 #3 Skrevet 30. januar 2008 Som same selv vil jeg si nei, du kan ikke kalle oss samer for lapper. Eller fjellfinner. Eller, du KAN jo, ingen kan nekte deg i å leke idiot. Hvorfor skulle du egentlig det...?
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2008 #4 Skrevet 31. januar 2008 Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise). Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund?
Gjest Gjest_Lita_* Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Norske samer gikk i dag ut mot bruken av ordet Lappland, og jeg regner da med at de ikke har så veldig lyst til å bli omtalt som lapper heller (selv om lapper er utrolig godt å spise). Problemet mitt blir i grunn om jeg må kalle opp igjen hunderasen vi har. Må jeg gå fra Svensk lapphund til Svensk samehund? Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-)
Gjest Wolfmoon Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Benevnelsen Lappland finnes fremdeles i Sverige og Finland og er det nordligste länet (fylket) i landene. Så hunden din blir ikke skutt fordi den er lapp. :-) Det var jo godt å høre da, siden det jo tross alt finnes både svensk og finsk lapphund. Godt det ikke finnes norsk lapphund i grunn...
Dr@gen Skrevet 2. februar 2008 #7 Skrevet 2. februar 2008 Jeg har hørt samer omtale seg selv som lapper, så da er det vel ikke noe negativt ord ?
Gjest Tigress Skrevet 2. februar 2008 #8 Skrevet 2. februar 2008 Medan eg har høyrt samer seie dei ikkje vil bli omtala som lapper. Trur same er greit, er det ikkje?
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2008 #9 Skrevet 2. februar 2008 Nei, man kan ikke kalle dem lapper. Det blir som å kalle bergensere for striler.
Serene Skrevet 6. februar 2008 #10 Skrevet 6. februar 2008 En liten digresjon, men jeg fikk bare lyst til å dele en annen fakta: Det heter ikke eskimo om urbefolkningen på Grønland heller, de kalles inuitter. Også en seiglivet benevnelse på en folkegruppe.
Wonders Skrevet 6. februar 2008 #11 Skrevet 6. februar 2008 ( hva kalles en same som fyller 50 år? En femti-lapp )- er dette noe samene tar seg nær av? har oxo samer i familien, lapp har aldri vært negativt ladet, som neger fortsatt er. I dag er det nationaldag. GRATTIS!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå