Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! håper det er noen her som kan hjelpe meg ut av lånekassen-tåka

Sitter her og forstår ingenting av lånekassens hjemmesider. har sendt mail også, men svaret hjalp ikke akkurat så mye.

Tingen er at jeg har lån hos lånekassen mens jeg studerer, men i år har jeg valgt å klare meg uten.

Har ikke mulighet til å samtidig betale ned lån og har ventet på at det skulle komme nedbetalingsplan og fradrag som jeg så kunne be om total utsettelse for dette studieåret på Mine sider på lanekassen.no

Så sendte jeg mail til dem og fikk til svar at jeg ikke kunne søke om utsettelse før hvert forfall kom opp på Mine Sider, men at det herved ble sendt en søknad om utsettelse i posten.

Så fikk jeg brev i dag om at jeg har fått betalingsutsettelse for forfallet 15.02.08, og at neste forfall er 15.05.08

Hva betyr dette?? Er det virkelig mulig at man må søke om utsettelse før HVERT forfall?

Når man er student kan man ikke få utsettelse for et år i gangen? Det hadde jo vært mye enklere.

En annen ting jeg ble veldig skuffet og overrasketg over var dette:

Utsettelsen fører til at du må betale til sammen 4126,- mer i renter på lånet, regnet etter dagens rentesats

Vil det si at om jeg søker om renteutsettelse flere ganger, må jeg betale dette beløpet mer i lånsrenter for hver gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke om utsettelse for flere forfall om gangen (i allefall på papirblanketten), det er bare å krysse av for alle forfallene du vil søke om utsettelse for. Hvis du ikke får rentefritak samtidig løper jo rentene selv om du ikke betaler og dermed øker også lånet ditt for hver gang du får betalingsutsettelse uten rentefritak.

Skrevet

Du har rett til både betalingsutsettelse og sletting av renter hvis du fremdeles er under utdanning, men du må dokumentere at du står i de fagene/emnene du tar. Er du fulltids- eller deltidsstudent? For fulltidsstudenter skriver Lånekassen følgende:

"Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen.

Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om rentefritak og betalingsutsettelse for hvert undervisningsår."

(Jeg tror at rentene fortsatt løper, men at de vil bli slettet så snart Lånekassen får beskjed om at du har bestått utdanningen.)

Det står mer om betalingsutsettelse og sletting av renter under utdanning på følgende side:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____5607.aspx

Det er ikke akkurat noe å bli klok av. Innimellom føler jeg at Lånekassen skriver ting veldig kronglete for å slippe at folk skal finne ut av hva som faktisk lønner seg. Jeg regner med de sparer penger på slik uvitenhet?!

Lykke til! :)

Gjest Gjest_klematis
Skrevet

Dersom du går på samme utdanning som du tidligere har søkt om støtte til og fremdeles er innenfor den datoen du tidligere har ført opp som sluttdato for studiene, tror jeg ikke du skal begynne å betale noe. Da vil heller ikke rentene løpe.

Studerer du år for år og ikke følger en fastlagt studieplan regner jeg med at du må gi beskjed om at du fremdeles studerer for å slippe tilbakebetaling og renter. Men selv om du ikke trenger lån, har du vel søkt om stipend??? Og da vet de jo at du studerer.

Om det er slik at du skulle ha betalt, så er det visstnok nytt fra i år at man kun trenger å søke om rentefritak en gang i året. Dette gjøres på etterskudd. Les mer her: http://www.lanekassen.no/upload/PDF-brosjy...anuar08_web.pdf

Har ikke lånekassen kontor på studiestedet ditt? Jeg anbefaler deg å ta kontakt med deg "in person", ofte lettest å få frem hva du egentlig lurer på da.

Lykke til!

Gjest barelillemeg
Skrevet

Dersom du søker stipend (ikke lån) så løser dette seg av seg selv. Da står du registrert som aktiv student, og får ikke regning. Bare et forslag som gjør det enklere, samtidig får du penger...

Ellers blir renten slettet i ettertid, når du dokumenterer at du har vært student.

Skrevet

takk for svar, tror jeg begynner å skjønne nå.

Jeg tar egentlig en fulltidsutdanning, men i hvert semester dette skoleåret (høst 07 og vår 08) har det vært et fag jeg har fått fritak for fordi jeg har hatt det fra før, så sånn sett er det vel teoretisk sett deltidsutdanning vil jeg tro? I og med at jeg ikke tar noen andre fag istedet.

Til deg som spør om jeg har søkt stipend, skulle gjerne gjort det men ligger et år etter, så har ikke rett på hverken stipend eller lån før jeg består alle eksamenene nå til våren.

Men ja ellers hadde det vært suverent:)

Så konklusjonen etter å ha lest på lanekassen.no og svarene deres, vil det da si at rentefritak kan jeg ikke søke om på forhånd?

Rentefritak

Siden søknaden blir vurdert i forhold til

årsinntekten din, holder det å søke én gang

i året, helst straks året er slutt. Lånekassen

kan først ta endelig stilling til søknaden når

likningen er klar."

Vil dette si at jeg burde søke NÅ for rentefritak høstsemesteret 07? Eller betyr det etter hvert studieår, altså til våren?

lånekassen har dessverre ikke kontor der hvor jeg studerer nei, det hadde gjort det mye enklere ja, er så utrolig tungt å få tak i dem ellers. Lang besvarinstid på e-post, også får du èn setning til svar, og tlf-linja har alltid DEN køen..=/

Så tusen takk igjen for all hjelpa!

Skrevet
Du kan søke om utsettelse for flere forfall om gangen (i allefall på papirblanketten), det er bare å krysse av for alle forfallene du vil søke om utsettelse for. Hvis du ikke får rentefritak samtidig løper jo rentene selv om du ikke betaler og dermed øker også lånet ditt for hver gang du får betalingsutsettelse uten rentefritak.

Glemte å spørre, hvor får du tak i søknad på papir? trodde man bare kunne søke på nett, fant ikke noen steder på lanekassen.no der man kunne be om å få tilsendt dette? Er det jeg som er blind?

Skrevet
Glemte å spørre, hvor får du tak i søknad på papir? trodde man bare kunne søke på nett, fant ikke noen steder på lanekassen.no der man kunne be om å få tilsendt dette? Er det jeg som er blind?

Du skriver dem ut selv fra Lånekassen sine sider. :)

Skrevet

Jeg er i samma klemma.. Fant ut at siden jeg ikke skal ha stidielån noen gang mer, (satser vi på), og skal jobbe for fullt til høsten, så er intekltsgrensa betraktelig høyere enn om man skal ha lån hele året, så jeg løste det nå ved å få den delen av lånet som blir gjort om til stipend nå, dermed har jeg litt mer å rutte med, og slipper at renta løper og at jeg må søke om utsettelse...

Men urettferdig system det der at har man først tatt lån så straffes man om man velger og ikke ta lån et år...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...