Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alle har vel fått med seg tvprogrammet du blir hva du spiser?

Noen som vet om en kan få tak i de "diettene"(oppskriftene på de forskjellige matrettene hun der Gillian tvinger dem til å spise)?

De ser jo ganske ålreite ut.. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en av bøkene hennes.

Står mye nyttig der, men noen ganger synes jeg hun er litt selvmotsigende. Alikevel, mange gode oppskrifter.

Har du prøvd å se på hjemmesiden hennes?

http://www.gillianmckeith.info/

Skrevet

Strålende program!!

Det gir meg så mye inspirasjon til å stå på videre.. :) Minner meg på hvor viktig det er å ta vare på kroppen og på at jeg er langt fra i mål ennå..

Skrevet

Slik hun oppfører seg er ikke alltid like bra, det skal jeg være enig i, men det er jo ganske masse bra, når det kommer til oppskrifter og slik;-)

Skrevet

Jeg tror hun må være såpass "slem" fordi folk skal skjønne alvoret. De gjemmer seg bak "jaja, jeg er så tjukk, det er en del av meg, jeg er ikke en sånn tynn en" og så glemmer de hvor farlig det kan være å være så overvektig.

Selv synes jeg den nye serien, den med brudene, var veldig morsom. Hysterisk klippet og mye fleip. Den er nok mer underholdning enn opplysning ja, men man vil jo gjerne at damene skal komme i form og bli gladere i livet sitt, så jeg får ikke SÅ dårlig samvittighet av å se på som f.eks. av Ungkaren... stakkars tvtryne-skjebner som er med der...

En ting er at jeg synes det er for lite fokus på prosessen som gjør at de går ned i vekt, at de står på og koker grønnsakssupper, lager sheiker, handler og følger programmet, trener... det er ikke bare-bare, og skulle gjerne vært litt mer om den tunge prosessen. Men, da hadde programmet blir laaaangt og ikke vært like underholdende, vil jeg tro.

Angående oppskriftene så vil jeg også tippe de ligger på nettsidene til programmet eller om damen har en selv.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg har allerede postet en link. Jeg ble litt nysgjerrig til damen som sto bak, så jeg sjekket bakgrunnen hennes. Hun kaller seg jo for "doktor" og utdannelsen hennes er fra:

Brevkurs, American Holistic College of Nutrition, Alabama

Utdanningsinstitusjonen er ikke akkreditert av U.S. Secretary of Education. Hun har også et medlemsskap i American Association of Nutritional Consultants som ikke krever noe annet enn at du betaler medlemsavgiften - for tiden 60 dollar. ;)

Men at hun kanskje kan gi oppskriften til noen gode smoothies, har jeg ingen betenkninger med, men jeg tror ikke jeg ville lest med blind på rådene hennes.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg har allerede postet en link. Jeg ble litt nysgjerrig til damen som sto bak, så jeg sjekket bakgrunnen hennes. Hun kaller seg jo for "doktor" og utdannelsen hennes er fra:

Brevkurs, American Holistic College of Nutrition, Alabama

Utdanningsinstitusjonen er ikke akkreditert av U.S. Secretary of Education. Hun har også et medlemsskap i American Association of Nutritional Consultants som ikke krever noe annet enn at du betaler medlemsavgiften - for tiden 60 dollar. ;)

Men at hun kanskje kan gi oppskriften til noen gode smoothies, har jeg ingen betenkninger med, men jeg tror ikke jeg ville lest med blind på rådene hennes.

Det ble faktisk tatt opp for ikke så lenge siden såvidt jeg husker. Hun hadde ingen som helst formell utdannelse innenfor ernæring.

Skrevet

ja det er et facinerende og spennende program!! Jeg vet om et ganske nystartet forum dette og hvis du går inn på "kosthold" har x-life lagt ut en kostholdsplan som burde fungere for de fleste! :)

Synes ofte at i "du er hva du spiser" programmene så skal du spise omtrent bare grønt og suppe. Man sulter jo??? Sjekk ut sida. Der får du mat i kroppen og tips til å gå ned i vekt av personlig trener x-life.

Gjest Bolledeig
Skrevet
Det ble faktisk tatt opp for ikke så lenge siden såvidt jeg husker. Hun hadde ingen som helst formell utdannelse innenfor ernæring.

Hun har også fått en del pes for råd om å få igang fotosyntese i kroppen for å "oksygenfisere" kroppen =D og en del andre svært alternative kvasivitenskaplige råd.

Skrevet

Jeg orker ikke se på dama. Jeg synes hun ser syk ut, mager og krøkkete. I tillegg er hun ekkel med folk og mat synes jeg helt ærlig hun ikke har peiling på... Jeg skjønner ikke helt hva som motiverer folk til å melde seg på et slikt program, jeg bare skjønner det ikke....

Skrevet

Hva kanal går dette programet på? Og når går det? Ble en smule nyskjerrig nå ...

Gjest Bolledeig
Skrevet

Folks eksponeringsbehov bør aldri undervurderes. Heller ikke det at mobbing og uthenging av overvektige mennesker trekker seere. Hadde folk sluttet å se på det hadde serien gått på dunken uansett. Jeg tar meg i å tenke at såpass arrogant som hun er, ville jeg ikke turt å vært om jeg ikke hadde stålkontroll på hva jeg underviste i, noe hun åpenbart ikke har.

Skrevet

I forordet på bøkene hennes står det litt om hva som gjør henne kvalifisert for å drive med dette. Man kan også lese om det på hjemmesiden hennes.

Hun har en doktorgrad i hollistisk ernæring.

Jeg klarer ikke helt å tro alt hun skriver og forkynner. Og noe som irriterer meg grenseløst er at alt fokuset på sunn mat skal gjøre deg tynnere. Hva om man ikke vil bli tynnere, men tvert i mot vil legge på seg (uten å være usunn)?

Her er i hvertfall en lenke til hva som gjør henne kvalifisert til å drive en klinikk:

http://www.gillianmckeith.info/aboutgillia...credentials.php

Gjest Bolledeig
Skrevet
I forordet på bøkene hennes står det litt om hva som gjør henne kvalifisert for å drive med dette. Man kan også lese om det på hjemmesiden hennes.

Alle kan få seg en doktorgrad i USA, om de bare betaler ;)

Skrevet

Men det er jo ikke fra et "ekte" universitet, bare et "holistisk tøys og tull univeristet". Blir omtrent som om Grete Rohde skulle begynne å dele ut "doktorgrader" til sine kursholdere.. ;)

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jepp. Doktorgraden er tatt som brevkurs via et ikke-akredittert universitet, og det er godkjennelsen hennes også (American Association of Nutritional Consultants). Leste inne på bad science at det var en som hadde fått kjøpt en sånn godkjenning til sin avdøde katt, så vanskelig var det liksom =D

Skrevet

Jaha.. jeg så bare det jeg leste der.

Men man skal være forsiktig å avskrive all alternativ medisin som tull og tøys.

Selv om medisinen ikke kan dokumentere effekten enda, så betyr det ikke at det ikke virker.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det har jeg ikke sagt, men å "oksygenfisere" kroppen ved å sette igang fotosyntese (?!?) eller spise spirer fordi de inneholder all næringen som skal til for å dyrke et helt tre, etc. Jeg tar ting hun sier med en god klype salt, men det er jo lett å tro folk formidler Sannheten når de slenger frem en PhD.

Fra wikipedia:

In the first series of the show, McKeith was sometimes referred to as "Doctor", and she has continued to use the title in some media, although the later series referred to her as a "holistic nutritionist", using the title "Ms. Gillian Mckeith" at some points. It emerged in December 2005 that Gillian McKeith has no accredited doctorate. McKeith received her PhD via a distance learning programme from the American Holistic College of Nutrition, Alabama — now the Clayton College of Natural Health.[1] The Clayton College of Natural Health states that it is "accredited by the American Association of Drugless Practitioners and the American Naturopathic Medical Accreditation Board[2]". However, this accreditation is not recognised by the U.S. Secretary of Education.[3]

McKeith is also a member of the American Association of Nutritional Consultants, a controversial organisation which seeks to enhance the reputation of Nutritional and Dietary Consultants by consolidating them into a professional organisation. It offers examination and certification, or association membership which does not require an examination but requires the payment of the membership fee. To highlight his concerns, science writer Dr. Ben Goldacre purchased "certified professional membership" on behalf of his late cat, Henrietta, from the same institution, for $60.[2]

Fra Badscience:

f people want theatrically abusive nutritional advice from someone with qualifications such as a PhD from a non-accredited correspondence course college in the US (which sells its own range of alternative health products online) then that’s fine by me, and she’s absolutely entitled to call herself doctor, even if she does apparently have some slightly odd ideas about science.

They include, to take the briefest example, nutritional energy and photosynthesis, explaining in her 1.5m copies (gosh) bestselling books that chlorophyll is “high in oxygen”; eating it will oxygenate your blood (not without a searchlight up your bum to drive the photosynthesis of oxygen, I would suggest); and that “each sprouting seed is packed with the nutritional energy needed to create a full grown healthy plant” (I have an apple seed in my left hand and an apple tree in my right, for comparison, as I try to work out what she means).

Skrevet
Det har jeg ikke sagt, men å "oksygenfisere" kroppen ved å sette igang fotosyntese (?!?) eller spise spirer fordi de inneholder all næringen som skal til for å dyrke et helt tre, etc. Jeg tar ting hun sier med en god klype salt, men det er jo lett å tro folk formidler Sannheten når de slenger frem en PhD.

Ja jeg er enig med deg at det ikke henger på greip. Men de utdragene du tok med er jo ikke akkurat troverdige objektive kilder.

Den bad science virker som den prøver å latterliggjøre henne.

Det med spirer er jo ikke bare noe hun har funnet på. Og det er ikke det at spirer gir deg samme næring som den hele utvokste planten. Spirer inneholder en større konsentrasjon av næringstoffer enn det uspirede frøet. Og at frø inneholder mye næring i forhold til vekten er heller ingen skjult hemmelighet.

Nå har ikke jeg sett så veldig mye på hennes serie, men har sett mer på den svenske versjonen. Den serien er også basert på et hollistisk næringsyn, men det er også en lege med i programmet. Og man får ikke ta cand.med. som brevkurs i sverige.

Men igjen. Alt må jo taes med en klype salt. Du får jo ikke se alt i programmet, man får jo bare se suksesshistoriene og alt med underholdningsverdi.

Det viktige er jo egentlig at man må være bevisst på hva man putter i seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...