Gå til innhold

Bensin eller diesel?


gaja

Anbefalte innlegg

Det står nå mellom en 1998-modell dieselbil som har gått nesten 200 000, og en 2000-modell med bensinmotor som har gått litt over 100 000. Ellers er de så å si identiske. Hvilken ville du valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Trulte_*

Jeg vil ha valgt diesel. Dieselmotorer har lengre levetid og kan i mange tilfeller gå opp mot 600 000. Dessuten er drivstoffet billigere( ikke så mye,men dog)og dieselmotorer bruker mindre drivstoff.

Så JEG ser mange flere fordeler med diesel. Dessuten kan man kanskje bruke biodrivstoff hvis det er å få tak i. Billigere og bra for miljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Jeg ville valgt bensinbilen. Dieselbilen er jo eldre og gått mye mer. Riktignok er diesel litt billigere, men jeg synes ikke det skal veie opp når bilen er gått såpass mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha valgt diesel. Dieselmotorer har lengre levetid og kan i mange tilfeller gå opp mot 600 000. Dessuten er drivstoffet billigere( ikke så mye,men dog)og dieselmotorer bruker mindre drivstoff.

Så JEG ser mange flere fordeler med diesel. Dessuten kan man kanskje bruke biodrivstoff hvis det er å få tak i. Billigere og bra for miljøet!

Ja ikke sant! :) Så kan en tette alle filtrene som fins i bilen og generere mange fler tonn med søppel, som igjen....Frakt og brenning etc. Det koster sikkert X ganger mer en å bruke vanlig diesel. Dessuten forurenser eldre biler mer enn nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med i beregningen at en dieselmotor bruker mindre. Det skal dog bemerkes at hvis du bruker bilen til mye småkjøring er ikke dieselmotor det beste valget, fordi den bruker lang tid å å bli varm, med tilhørende stor motorslitasje og høyt forbruk siden kaldstarteren vil ligge på mye av tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lidskjalv

Det er viktig å vite hva som er slitt ellers på den som har gått 200 k. Hjuloppheng, stag, dempere, foringer, fjærer, hjullagre osv er mer slitt på en 200k hvis det ikke kan dokumenteres at de er skiftet. Da ville jeg ha godt for bensineren uansett. Det kan for bli en del vedlikeholds utgifter på Dieselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser det er glemt noen meget viktige momenter i denne tråden:

1- Gamle dieselmotorer er ikke på langt nær så smidige som en like gammel bensinmotor. Diesel har hardere gange, snevere turtallsområde hvor motoren "fungerer", større utslipp til ubehag for alle. Hvem har ikke irritert seg over dieselbiler som står på tomgang for å bli varme en kald vinterdag ??

2- ØKONOMI !! En dieselmotor fra sent 90-tall er nok i ferd med å gjøre store innhogg i eierens lommebok. Ting som turbo, innsprøyting og dieselpumper er deler som fort koster over 10 000,- for hver del pluss arbeid og da kan man kjøre meget langt med en bensinbil til tross for noe høyere drivstofforbruk samt at man slipper å måtte stoppe langs veien på grunn av havarert motor. Dette med at dieselmotorer går lengre enn bensin er i beste fall en løgn eller en myte. Tidligere så kunne det kanskje stemme men i de siste ti årene har fabrikantene blitt opptatt av at også dieselmotorer skal være mere kjørbare slik som bensinmotorene og dette har gjort moderne dieselmotorer mer sårbare.

Jeg kjenner til mange biler som har gått over 500 000 km og det er bensinbiler som ikke spyr ut eder og gallesteiner. Bensinmotoer er ofte veldig taknemlige motorer, det er bare å bytte olje ofte nok så går de langt, som oftest lengre enn selve karosseriet holder.

Selv kjøpte jeg en brukt bil for noen år siden samtidig som en annen kjøpte akkurat manken bil men med dieselmotor. Mulig min bil bruker 1 dl mer på mila men hans bil har vært ofte på verksted.

Det hjelper lite å se kun på forbruk, et bilregnskap består av så mange andre momenter også men det er mange som ser utelukkende på drivstofføkonomien. I min verden blir det litt snevert.

Sikkert ok å kjøpe en ny dieselbil men brukt så holder man seg langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt bensin før, men har diesel nå og er veldig godt fornøyd med det. Nyere dieselmotorer er nesten like spreke som bensinmotorer, og bruker mindre drivstoff pr liter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...