Gå til innhold

Plattfot?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veslejenta på 2,5 år er plattfot på begge føtter (har ikke avrundet fotavtrykk og ei skjev i føttene, ankel vendt nedover på en måte).

Noen som vet nå man bør starte behandling/sette inn tiltak mot dette? Holder det med innlegg i sko?

På 2 års kontroll fikk jeg bare beskjed om å la henne gå mest mulig uten sko.

Hilsen bekymret mamma

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 23 og plattfot...Burde nok gått mer med såler! Det er best å begynne når man er barn,men jeg er ikke sikker på hvor tidlig...Men hvis man bruker såler hele tiden i flere år kan det nok bli helt bra!

Skrevet

Jeg er fotterapeut, og ville nok anbefale en tur til en.

Synes nok barnet er litt lite, men man kan godt sette inn tiltak med henold til skobruk så tidlig.

Finn en autorisert fotterapeut i nærområdet ditt som kan sko og såler:)

Lykke til.

Skrevet

Jeg ville gått til fastlege og fått henvisning til spesialist, som igjen kan søke NAV om fotsenger. Selv om jenta er liten, er det kanskje like greit å finne ut av dette systemet, det tar nemlig tid. Har brukt innleggssåler siden jeg var liten, og jeg tror det er viktig for både muskler og skjelett å få tak i spesialsåler så tidlig som mulig.

Skrevet
Jeg ville gått til fastlege og fått henvisning til spesialist, som igjen kan søke NAV om fotsenger. Selv om jenta er liten, er det kanskje like greit å finne ut av dette systemet, det tar nemlig tid. Har brukt innleggssåler siden jeg var liten, og jeg tror det er viktig for både muskler og skjelett å få tak i spesialsåler så tidlig som mulig.

Forskjellen mellome en fotterapeut og en ortoped (som fastlegen sender til) er at foterapeuten lager såler til en fot som er ibevegelse, mens ortopeden lager såler til en statisk fot. Som igjen betyr en fot som står i ro...

I tillegg vil ortopedens såler kanskje være så tykke at man må ha spesialsko, dette er dyrt og veldig ugunstig for en liten jente som ikke skal bære vekten på føttene....!!!

• 5 måneder senere...
Gjest Fotspesialist
Skrevet

Alle små barn har platt fot...Vent til de blir eldre...(6-7 år), og sjekk da om de enda har plattfot.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...