Gå til innhold

Smalltalk!


sukkerpiken

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg har alltid problemer med "smalltalk" på bussen eller andre steder. Noen som har noen gode emner å snakke om eller noen andre tips?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må du bedrive smalltalk på bussen da?

Været er en klassiker, likeledes hva som evt skjer/skal skje i nærmiljøet..

Kommer an på hvem man snakker med også antar jeg, og hva denne kommer med av inspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du bedrive smalltalk på bussen da?

Været er en klassiker, likeledes hva som evt skjer/skal skje i nærmiljøet..

Kommer an på hvem man snakker med også antar jeg, og hva denne kommer med av inspill...

- hva med heiser?

- hva hvis man er hos svigers for første gang, og kjæresten må hjelpe sin søster i familien med noe, slik at man blir værende alene med svigers?

osv... tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Man snakker ikke i heisen hvis man ikke blir tilsnakket og det gjelder vel egentlig på offentlig transport også. Grunnen er rett og slett at man er tvunget sammen på små områder uten mulighet for flukt og hvis sidemannen begynner å prate i øst og vest er det vanskelig å være avvisende uten å være uhøflig. Det er noe annet hvis heisen stopper eller man befinner seg på et transportmiddel der det er lett å flytte seg (f.eks. ferge eller tog) når man er lei av samtalen.

Smaltalk med svigerforeldre - har man ikke felles interesser da? Man er sammen med deres sønn og kan derfor snakke om familien, jobben osv. Eller været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker ikke i heisen hvis man ikke blir tilsnakket og det gjelder vel egentlig på offentlig transport også. Grunnen er rett og slett at man er tvunget sammen på små områder uten mulighet for flukt og hvis sidemannen begynner å prate i øst og vest er det vanskelig å være avvisende uten å være uhøflig. Det er noe annet hvis heisen stopper eller man befinner seg på et transportmiddel der det er lett å flytte seg (f.eks. ferge eller tog) når man er lei av samtalen.

Smaltalk med svigerforeldre - har man ikke felles interesser da? Man er sammen med deres sønn og kan derfor snakke om familien, jobben osv. Eller været.

Problemet er hvis naboen slenger seg ned på setet ved siden av en, eller man står i den trege heisen opp til 12 etasje sammen.. Og vedkommende begynner å snakke til en. I visse sammenhenger blir man tvunget til smalltalk, samme hvor ubehagelig man selv synes det er. Jeg tar aldri initiativ til slike pinlige samtaler selv, men i situasjonene over blir det jo tvunget på en, og en må jo være høflig mot naboen, særlig når man bor i blokk og vil unngå at naboene legger en for hat og begynner å klage i det man tenker på å sette på stereoen..

Emner man kan ty til:

- nyheter (men styr unna politikk og religion hvis det er folk du ikke kjenner godt)

- nærmiljøet (har du hørt om de nye blokkene de skal bygge bak rimi? osv)

- været

Og så er jeg stort sett tom jeg også... Særlig når det er mine naboer som tvinger seg på meg, de er alle en god del eldre enn mine foreldre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Problemet er hvis naboen slenger seg ned på setet ved siden av en, eller man står i den trege heisen opp til 12 etasje sammen.. Og vedkommende begynner å snakke til en. I visse sammenhenger blir man tvunget til smalltalk, samme hvor ubehagelig man selv synes det er. Jeg tar aldri initiativ til slike pinlige samtaler selv, men i situasjonene over blir det jo tvunget på en, og en må jo være høflig mot naboen, særlig når man bor i blokk og vil unngå at naboene legger en for hat og begynner å klage i det man tenker på å sette på stereoen..

Emner man kan ty til:

- nyheter (men styr unna politikk og religion hvis det er folk du ikke kjenner godt)

- nærmiljøet (har du hørt om de nye blokkene de skal bygge bak rimi? osv)

- været

Og så er jeg stort sett tom jeg også... Særlig når det er mine naboer som tvinger seg på meg, de er alle en god del eldre enn mine foreldre...

Hvis det er noen en kjenner er jo typisk samtaletema arbeidet, været, ferien, årstiden - etc. Her i Bergen har i alle fall enhver busspassasjer som treffer en bekjent rikelig med tema i omleggingene av veier og ruter de siste måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen en kjenner er jo typisk samtaletema arbeidet, været, ferien, årstiden - etc. Her i Bergen har i alle fall enhver busspassasjer som treffer en bekjent rikelig med tema i omleggingene av veier og ruter de siste måneder

Og ikke minst kan man diskutere bussene selv på bussen... Det gjør ihvertfall halvparten av mine medpassasjerer når jeg tar bussen hører jeg. Når bussen konstant er 20 minutter forsinket og gjerne så full at den da bare kjører rett forbi når den endelig kommer så vil de fleste busspassasjerer være veldig engasjert i bussdiskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Elise

Det vanligste på kollektiven er bussruter, arbeid, ungene, jobben, ferier.

Det er heidundrandes irriterende når du sitter på bussen og en bekjent av det slaget du helst ikke vil snakke med slenger seg nedpå. Da snakker jeg ikke om kjærsten, foreldre,besteveninne eller søsken.

Så skravler dem i vei og stiller en masse upassende spørsmål som du egentlig helst ikke vil svare på da det er privat osv. osv. Det samme gjelder i heisen!

Det kaller jeg mangel på folkeskikk.

Har overhørt nok av slike flaue og høylytte samtaler der den som må svare føler seg ille til mote!

ALA: Tjoho, jeg syns det var deg! Hvordan går det fru Hansen, har du fått deg noen jobb enda? Åhuffameg, det var leit, for nå har du gått ledig lenge, hvor mye får du i trygd :sukk:

Hvordan går det med deg og mannen din hos familieterapauten? Vi ble så forskrekket da vi hørte dere skulle skilles? :sukk:

Hører sønnen din sluttet på skolen, hvordan går det med han?Hjelper behandlingen mot, ja det du vet? :sukk:

Har dere fått solgt bilen deres? Det er forferdelig når man kommer i en slik knipe at bilen må selges :sukk:

Har dattra de blitt kvitt hemoridene etter fødselen? det med jo være mins 4 mnd. siden barnet kom? :sukk:

Morna da fru Hansen, jeg skal av her jeg, vi snakkes

Vedkommende føler seg sikkert lur der hun sitter igjen eller står igjen etter slike tankeløse mennesker som legger ut i det hvide og det brede om andres privatliv :sjenert:

Lat som du sover om du ser en bekjent du helst ikke vil snakke med, vær opptatt med mobilen, eller "gjem deg" så godt det lar seg gjøre :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...