~Mocca~ Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Prøver å pleie kroppen min litt, og da har jeg begynt å spise endel frukt. Spiser frukt til frokost eller kvelds og gjerne en gang i løpet av dagen. Lager men en bolle med fruktsalat, og så har jeg oppå en god ts vanilje kesam. Prøver å legge om kostholdet, ikke noe slanking, men jeg vil jo gjerne ned noen kilo. Kan godt ta de kiloene over god tid, men det viktigste er at kroppen blir sunnere. Prøver ellers å spise mer grønt til middagen og mindre potet/pasta/ris og så blir det brødmat til lunchen. Jeg spiser kun sukkerholdige ting på lørdagene, og det sliter jeg som bare pokker å holde, jeg blir amper nesten av å ikke få sjokolade, men jeg bare MÅ... Er jeg på rett vei, eller bare innbiller jeg meg at jeg prøver å være sunnere? Er det noe gunstig for helsen å spise så mye frukt, eller bare lurer jeg meg selv og at det er masse Kcal i grunnen?
Kptpower Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Prøver å pleie kroppen min litt, og da har jeg begynt å spise endel frukt. Spiser frukt til frokost eller kvelds og gjerne en gang i løpet av dagen. Lager men en bolle med fruktsalat, og så har jeg oppå en god ts vanilje kesam. Prøver å legge om kostholdet, ikke noe slanking, men jeg vil jo gjerne ned noen kilo. Kan godt ta de kiloene over god tid, men det viktigste er at kroppen blir sunnere. Prøver ellers å spise mer grønt til middagen og mindre potet/pasta/ris og så blir det brødmat til lunchen. Jeg spiser kun sukkerholdige ting på lørdagene, og det sliter jeg som bare pokker å holde, jeg blir amper nesten av å ikke få sjokolade, men jeg bare MÅ... Er jeg på rett vei, eller bare innbiller jeg meg at jeg prøver å være sunnere? Er det noe gunstig for helsen å spise så mye frukt, eller bare lurer jeg meg selv og at det er masse Kcal i grunnen? Du er helt klart på riktig vei! Frukt er sunt men du har også rett i at det inneholder kalorier. Se på en matvaretabell f.eks. hvilke frukter som inneholder minst kalorier og spis disse. Eksempelvis er en banan ganske energirik, mens et eple inneholder mindre kalorier igjen. I 5 om dagen dosen vil jeg anbefale deg å spise mest grønnsaker. Dette er magrest og inneholder ikke så mye sukker. All frukt inneholder sukker og spiser du mer enn 100 g fruktose om dagen vil ikke kroppen klare å bryte dette ned, i og med at det kun er leveren vår i kroppen som bryter ned fruktose. Det som blir til overs vil omdannes til rent fett. Misforstå meg rett, det er veldig sunt å spise mye frukt, men spiser du mye annet i tillegg kan det bli for mye fruktose. Husk at vanlig sukker inneholder 50 % fruktose. Forbrenner du fler kalorier enn du spiser VIL du gå ned i vekt.
~Mocca~ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2008 Jeg spiser mango, ananas, kiwi honningmelon og litt banan.. Når man går på lavkarbo-dietter, kan man spise mye frukt da? Har en følelse av at det er karbohydratene jeg må kutte ned på om jeg skal få vekten til å gå nedover.. Og selvfølgelig trening da, men det har jeg startet opp med igjen også.
Kptpower Skrevet 29. januar 2008 #4 Skrevet 29. januar 2008 Jeg spiser mango, ananas, kiwi honningmelon og litt banan.. Når man går på lavkarbo-dietter, kan man spise mye frukt da? Har en følelse av at det er karbohydratene jeg må kutte ned på om jeg skal få vekten til å gå nedover.. Og selvfølgelig trening da, men det har jeg startet opp med igjen også. Altså, det tar like lang tid å forbrenne 100 kcal uansett om de kommer fra frukt eller noe annet. Fordelene med frukt er jo at du kan spise større mengder for å oppnå f.eks. like mange kalorier som bare bitte bittelittegrann pasta. I tillegg inneholder jo frukt antioksidanter, vitaminer o.s.v. som holder deg frisk. Jeg vil råde deg til å finne en kostholdsplan som er litt mer helhetlig, og inneholder f.eks. mye mer proteiner enn det du spiser i dag. Dette vil gi deg en sunnere kropp da du begynner å gå ned i vekt. Og så lenge du ikke overdriver kan du spise nesten så mye frukt du vil
Jollie Skrevet 29. januar 2008 #5 Skrevet 29. januar 2008 Kalorier fra fukt er også sunnere kalorier enn pasta. Jeg vet at kalorier er kalorier, men jeg har min egen lille diett som funker veldig bra og jeg spiser veldig mye frukt og koser meg:) Har en sånn egen regel om at kalorier fra frukt og grønnsaker ikke teller fordi det er sunne kalorier. Funker som sagt veldig bra for meg, men det er ikke sikkert det gjør det for andre. Men er enig med Kptpower når det gjelder å finne en litt mer helhetlig kostholdsplan. Prøv å spise mye rent kjøtt som f.eks renskåret svinekjøtt, det inneholder mye proteiner:)
Kptpower Skrevet 29. januar 2008 #6 Skrevet 29. januar 2008 Kalorier fra fukt er også sunnere kalorier enn pasta. Jeg vet at kalorier er kalorier, men jeg har min egen lille diett som funker veldig bra og jeg spiser veldig mye frukt og koser meg:) Har en sånn egen regel om at kalorier fra frukt og grønnsaker ikke teller fordi det er sunne kalorier. Funker som sagt veldig bra for meg, men det er ikke sikkert det gjør det for andre. Men er enig med Kptpower når det gjelder å finne en litt mer helhetlig kostholdsplan. Prøv å spise mye rent kjøtt som f.eks renskåret svinekjøtt, det inneholder mye proteiner:) Altså akkurat her tror jeg du misforstår litt. Det tar like lang tid å forbrenne 50 eplekalorier som 50 potetgullkalorier. Poenget med frukt er at det er MYE sunnere, og inneholder masse annet kroppen trenger. Dessuten har usunn mat en tendens til å være karbohydrater som ikke tilfører kroppen annet en tomme kalorier. Enig med deg Jollie at frukt er perfekt mat, og i forhold til mengden du kan spise er det nesten ubegrenset. 4 brødskiver uten pålegg tilsvarer ca 2. kg grønsaker, og det sier seg selv at man blir mettere av å spise 2 kg grønnsaker enn 4 brødskiver. Du motsier deg selv littegrann, for først siser du at kaloriene er sunnere, deretter at de er like. Kalorier er kalorier, men ja. FRUKT er mye sunnere og visse sorter vil kroppen bruke nesten mer kalorier på og forbrenne enn det du putter i deg, så i teorien kan man faktisk nesten spise seg slankere. Og i teorien er vi vel også egentlig enige JollIE
~Mocca~ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2008 Jeg føler meg i grunnen ganske oppegående over hva som er sunn mat, så jeg passer på å spise rent kjøtt, masse grønt til maten og lite av potet/ris/pasta, slik som jeg skrev i første innlegget mitt. Min akilleshel er sjokolade, jeg blir nesten panisk om jeg ikke får sjokolade, men nå klarer jeg å kutte ut alt med sukker til bare en dag i uken, jeg innbiller meg at kroppen har lettere for å kvitte seg med det når det bare kommer en dag, og ikke at jeg spiser enorme mengder da heller. Men jeg klarer ikke å avstå fra det, og da er det min motivasjon at jeg kan spise sjokolade og kose meg på lørdagene. Det var faktisk mye lettere å slutte å røyke enn å slutte å spise sjokolade!!! Det som jeg lurte på var om jeg lurer meg selv med å tro at jeg er sunn ved å spise frukt til frokost/kvelds fordi det er masse "skjulte" kalorier, eller om jeg gjør en bra ting her. Jeg innbiller meg at det er bedre for meg å spise en bolle fruktsalat med litt vaniljekesam oppå, enn brødmat til frokost, eller kvelds når jeg blir søtsyk på kvelden. Jeg har sett på kcal på grete roede, og jeg ser jo at det er ikke så veldig masse kcal i frukten, men kanskje at ikke det er gunstig i det lange løp. Vel, jeg måtte egentlig bare få en annens mening om det jeg gjorde, at jeg ikke lurer meg selv.. Grønnsaker prøver jeg å putte inn i middagen, ved å spise mer gulerot, masse salat eller annet til middagen.. Og en god del paprika på skivene i lunchen.. Uff, dette ble bare surr..
~Mocca~ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2008 FRUKT er mye sunnere og visse sorter vil kroppen bruke nesten mer kalorier på og forbrenne enn det du putter i deg, så i teorien kan man faktisk nesten spise seg slankere. Hvilke typer frukt er det du tenker på da?
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Nå er ikke jeg noen kostholdsekspert, men fruktsalat med de fruktene du nevner over her er vel noe av de søteste du kan spise av frukt. Kanskje det er bedre enn sjokolade (antagelig, særlig bedre enn lys og søt sjokolade), men fortsatt såpass at blodsukkeret vil bli ustabilt, fordi de inneholder raske karbohydrater? Til frokost ville jeg prøvd å spise en sunn frokostblanding (gjerne bare havregryn) blandet med frukt, så får du noe å gå på litt lengre. Jeg ville også prøvd å bytte ut fruktsalaten på kvelden med et enkelt eple, noen nøtter, en gulrot eller et par grove knekkebrød med sunt pålegg - ikke nødvendigvis hver dag, men når du kommer på det. Men frukt er godt og sunt, for all del, men om to måltider om dagen er søt fruktsalat er det rom for å justere litt på det. Og kanskje det kan være lurt å vurdere å spise frukt etter middag, for å unngå søtsug da? Uansett - det virker som du spiser relativt sunt, og det er viktig at kostholdsendringer er lystbetonte synes jeg, ellers blir det vanskelig med varige endringer.
~Mocca~ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. januar 2008 (endret) Jeg sliter endel med allergier, så jeg kan ikke spise eple, pære, fersken, nektariner, plommer, mandler, hasselnøtter og sikkert mer som jeg ikke kommer på. Så det preger jo selvsagt endel av utvalget jeg har.. Jeg skulle gjerne spist epler og pærer, men det tåler jeg ikke. Jeg spiser ikke fruktsalat to ganger om dagen, men kanskje annenhver frokost og til kvelds.. Pleier aldri å spise kvelds til vanlig, men jeg synes det er godt med litt mat etter jeg har trent, og da er det bedre med frukt enn å lage seg noe mer "voldsomt".. Grove knekkebrød klarer jeg ikke, det vokser i munnen på meg.. Det er så tørt at jeg tror jeg kreperer, det er ikke maten som jeg vil ha om kvelden, men noe søtt.. Jeg klarer å spise sundt helt frem til ca kl.18, da er det lås på godteskapet, og så koser jeg heller med frukten da.. Kanskje jeg skulle blandet inn noe frokostblanding, men så har jeg igjen ett problem, jeg liker ikke melk.. Så jeg må vel gjerne holde meg til vaniljekesamen min, men kanskje jeg kan finne noe "grovt" å blande inn i den?.. Sammen med frukten... Jeg vil gjerne ha mere tilbakemeldinger, for jeg føler jeg kan noe, men absolutt ikke alt.. Endret 29. januar 2008 av ~Mocca~
Kptpower Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 Jeg sliter endel med allergier, så jeg kan ikke spise eple, pære, fersken, nektariner, plommer, mandler, hasselnøtter og sikkert mer som jeg ikke kommer på. Så det preger jo selvsagt endel av utvalget jeg har.. Jeg skulle gjerne spist epler og pærer, men det tåler jeg ikke. Jeg spiser ikke fruktsalat to ganger om dagen, men kanskje annenhver frokost og til kvelds.. Pleier aldri å spise kvelds til vanlig, men jeg synes det er godt med litt mat etter jeg har trent, og da er det bedre med frukt enn å lage seg noe mer "voldsomt".. Grove knekkebrød klarer jeg ikke, det vokser i munnen på meg.. Det er så tørt at jeg tror jeg kreperer, det er ikke maten som jeg vil ha om kvelden, men noe søtt.. Jeg klarer å spise sundt helt frem til ca kl.18, da er det lås på godteskapet, og så koser jeg heller med frukten da.. Kanskje jeg skulle blandet inn noe frokostblanding, men så har jeg igjen ett problem, jeg liker ikke melk.. Så jeg må vel gjerne holde meg til vaniljekesamen min, men kanskje jeg kan finne noe "grovt" å blande inn i den?.. Sammen med frukten... Jeg vil gjerne ha mere tilbakemeldinger, for jeg føler jeg kan noe, men absolutt ikke alt.. Fint du har oppdaget vaniljekesam, kesam er et produkt elsket av fitnessfolket. Det inneholder mye proteiner og smaker fortreffelig. Eneste minus er at det inneholder endel fett, men hvis man ikke spiser altfor mye er kesam sunt og godt innhold i kosten din, så fortsett med det! Frokostblandinger er godt, men veldig energirikt. 100 g inneholder ofte mellom 3-500 kcal, og det blir fort mer enn det også. Bonus er at det holder deg lenge mett! Det beste alternativet er havregryn Enig i at mat er godt etter trening, så prøv å spis da. Helst noe med mye proteiner. Selv kan jeg f.eks. spise bare en påleggpakke med kalkunfilet eller noe lignende.
~Mocca~ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. januar 2008 Ja, jeg tror alternativet blir at jeg blanderhavregryn, frukt og så skal jeg se om jeg finner en god drikkeyoughurt e.l. Det blir litt voldsomt med bare kesam.. Jeg har smakt på den lette yoghurten med vaniljesmak, og det ble alt for surt synes jeg.. Og så til kvelds så kan jeg spise frukt med vaniljekesam.. Er det noen frukter som jeg burde bruke mer av? Som er bra i volum men lite kcal og fruktsukker? En oppfyller på en måte.. Hehe, jeg klarer nok ikke å spise en pakke pålegg sånn uten noe under.. Til middag i dag ble det wok med eggenudler,2 kyllingfilè, 200g wokblanding og en gulerot ekstra.. Klarte ikke å få i meg alt, så det blir jo en god lunch eller lignende.. Til lunch spiste jeg kyllingsalat og så spiste jeg frukt til frokost, så i dag er jeg vel godt over "5 om dagen"..
Kptpower Skrevet 29. januar 2008 #13 Skrevet 29. januar 2008 Ja, jeg tror alternativet blir at jeg blanderhavregryn, frukt og så skal jeg se om jeg finner en god drikkeyoughurt e.l. Det blir litt voldsomt med bare kesam.. Jeg har smakt på den lette yoghurten med vaniljesmak, og det ble alt for surt synes jeg.. Og så til kvelds så kan jeg spise frukt med vaniljekesam.. Er det noen frukter som jeg burde bruke mer av? Som er bra i volum men lite kcal og fruktsukker? En oppfyller på en måte.. Hehe, jeg klarer nok ikke å spise en pakke pålegg sånn uten noe under.. Til middag i dag ble det wok med eggenudler,2 kyllingfilè, 200g wokblanding og en gulerot ekstra.. Klarte ikke å få i meg alt, så det blir jo en god lunch eller lignende.. Til lunch spiste jeg kyllingsalat og så spiste jeg frukt til frokost, så i dag er jeg vel godt over "5 om dagen".. Jeg mente ikke at du bare skulle spise kesam da, men sa bare at keam er en grei og sunn matvare! Blir mye frem og tilbake. Finn deg en matvaretabb.. f.eks denne http://www.iform.no/pub/art.php?id=417#2 så kan du selv se hva som er best å spise
~Mocca~ Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 29. januar 2008 Hehe, nei jeg mente ikke at du sa det.. Jeg bare tenkte litt høyt.. Ja, har kikket litt på sånne tabeller, men det blir litt for mye tall som jeg ikke skjønner.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #15 Skrevet 29. januar 2008 Når du har allergier er det jo ikke så rart med utvalget nei. Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for det du spiser i hvert fall, det er masse vitaminer og vel fiber også i frukten. Jeg pleier å bruke rismelk på havregryn og sånt, men er usikker på om det egentlig er sunnere enn kesam (det inneholder i hvert fall ikke proteiner, nesten bare karbohydrater). Og at du spiser etter trening er jo bare bra
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå