Supramundane Skrevet 28. januar 2008 #1 Skrevet 28. januar 2008 Jeg vurderer å søke meg inn på radiografstudiet på Høgskolen i Bergen, lurer derfor på om noen har erfaringer med yrket og studiet. Hvordan trenger realfagskunnskapene å være? Setter også pris på tilbakemeldinger rundt hvordan det er å jobbe med dette rent praktisk!
Student85 Skrevet 28. januar 2008 #2 Skrevet 28. januar 2008 Vet hvertfall at det er omtrent umulig å få jobb som radiograf i Norge nå, men om du er villig til å reise til f.eks. Danmark er mulighetene mye bedre. Jeg startet på radiografi men hoppet over på bioingeniør etter første året pga jobbmulighetene. Var mange andre som også hoppet over på andre ting, f.eks. sykepleie. Om det ikke hadde vært for dette hadde jeg anbefalt å studere radiografi. Det er et veldig spennende og utfordrende studium, særlig hvis du er interessert i medisin og mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #3 Skrevet 28. januar 2008 Vet hvertfall at det er omtrent umulig å få jobb som radiograf i Norge nå, men om du er villig til å reise til f.eks. Danmark er mulighetene mye bedre. Jeg startet på radiografi men hoppet over på bioingeniør etter første året pga jobbmulighetene. Var mange andre som også hoppet over på andre ting, f.eks. sykepleie. Om det ikke hadde vært for dette hadde jeg anbefalt å studere radiografi. Det er et veldig spennende og utfordrende studium, særlig hvis du er interessert i medisin og mennesker. Hvorfor er det umulig? Synes det alltid er snakk om kø enten du skal på sykehus eller til private for div undersøkelser. Hvorfor er det bedre i Damark?
Student85 Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Grunnen til at det har blitt sånn er at det en tid var stor etterspørsel etter radiografer, derfor økte antallet som ble tatt opp på utdanningene. Etter en stund ble det imidlertid nok til å fylle de fleste stillinger, men de fortsatte å utdanne like mange radiografer. Dermed ble det for mange i forhold til hvor mange stillinger som finnes. Jeg har vært i kontakt med radiograf-forbundet for å forsikre meg om at utsiktene virkelig var så dystre som ryktene sa før jeg hoppet av studiet.
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2008 #5 Skrevet 31. januar 2008 Jeg var ferdig utdannet i juni 2007 og søkte ikke en gang på noen jobb i Norge fordi for det første nesten ikke var noen jobber å søke på, og for det andre 100stk per stilling. Jeg fikk derimot fast jobb i Sverige et halvt år før jeg var ferdigutdannet, her er det veldig lett å få seg jobb, mange ledige stillinger. Det samme gjelder Danmark. Så om du er villig til å flytte på deg til enten Danmark eller Sverige er det ikke noe problem med jobb. Når det kommer til realfag trenger du ikke noen spesielle fag fra vgs (generell studiekompetanse rekker). Jeg var ikke flink i realfag på vgs, men hadde ingen problemer med dette på studiet. Den fysikken og matematikken man gjennom går er ikke spesielt vanskelig. Lykke til med valg av studie ihvertfall! Hilsen ei som trives kjempegodt som radiograf ü
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 31. januar 2008 #6 Skrevet 31. januar 2008 Jeg har nettopp sluttet på radiografutdanningen, men det er fordi at helsevesente ikke er noe for meg, har fra før 1år på sykepleien. Våre lærere har sagt at denne hysterien for manglende ledige stillinger er litt overdrevet. Er man flink på skolen, og gjør sitt aller beste i praksis så får man jobb. Og jeg gikk på Høgskolen i Gjøvik, der er det ingen av studentene som er arbeidsledige ett år etter endt utdanning. Det fikk i allefall vi vite. Dessuten er det jo jobb å få mange steder, ikke bare på sykehus/klinikker, men også i legemiddelbransjen, private klinikker, forskning osv. Dessuten er det også mulig å ta videreutdanning innen ultralyd pga mangel på radiologer.
Gjest Stud1985 Skrevet 2. april 2008 #7 Skrevet 2. april 2008 Jeg har nettopp sluttet på radiografutdanningen, men det er fordi at helsevesente ikke er noe for meg, har fra før 1år på sykepleien. Våre lærere har sagt at denne hysterien for manglende ledige stillinger er litt overdrevet. Er man flink på skolen, og gjør sitt aller beste i praksis så får man jobb. Og jeg gikk på Høgskolen i Gjøvik, der er det ingen av studentene som er arbeidsledige ett år etter endt utdanning. Det fikk i allefall vi vite. Dessuten er det jo jobb å få mange steder, ikke bare på sykehus/klinikker, men også i legemiddelbransjen, private klinikker, forskning osv. Dessuten er det også mulig å ta videreutdanning innen ultralyd pga mangel på radiologer. Noen som vet hvordan etterutdanning/utdanning man må ha for å jobbe med ultralyd innen industri?
MiniMjau Skrevet 4. april 2008 #8 Skrevet 4. april 2008 Hvorfor er det umulig? Synes det alltid er snakk om kø enten du skal på sykehus eller til private for div undersøkelser. Men køen kommer vel ikke av at det er mange ledige jobber i helsevesenet? Det kommer vel egentlig pga at det er satt av for lite penger til helsevesenet, slik at de ikke kan ansette flere.
Gjest ALLE ALLEE Skrevet 22. april 2008 #9 Skrevet 22. april 2008 Noen som vet hvordan etterutdanning/utdanning man må ha for å jobbe med ultralyd innen industri? ENTEN ER DU DUM ELLER BLIND.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå