Gå til innhold

ADHD - utredning og hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

er det psykolog som utreder for ADHD? hva slags hjelp kan man få?

jeg tror jeg har en mild variant av ADHD, men det er faktisk litt ødeleggende for meg på noen punkter. har så problemer med å konsentrere meg, er så lei av tankekjør og dårlig selvdisiplin. Hvordan kan det å bli utredet hjelpe meg i min hverdag?

• 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tror jeg har en mild variant av ADHD, men det er faktisk litt ødeleggende for meg på noen punkter. har så problemer med å konsentrere meg, er så lei av tankekjør og dårlig selvdisiplin. Hvordan kan det å bli utredet hjelpe meg i min hverdag?

http://www.nasjkomp.no/NK/ADHD-voksne-brosjyrevoksne_med.htm

Der finner du en del nyttig informasjon, blant annet om utredning, behandling og mestringsstrategier. Nederst står det også hvor man kan finne mer informasjon og støtte. :)

Lykke til!

Skrevet

Flere nye undersøkelser viser at det å trene det som kalles arbeidsminne (evnen til å holde flere tanker i hodet samtidig) er mulig og veldig nyttig for folk med adhd. Selskapet Cogmed selger et dataspill som har dokumentert effekt på å oppøve arbeidsminnet over en måneds tid.

Det er også vist at yoga, meditasjon, thai chi og qi gong er veldig bra for folk med adhd. Det gjør dem rolige og det oppøver konsentrasjonen. Spesielt meditasjon er jo nettopp konsentrasjontrening og det er på det rene at uansett hvilket nivå av konsentrasjon man starter på så kan man trene seg opp til nesten overnaturlige grader av konsentrasjon gjennom meditasjon bare innsatsen er stor nok. Øver man litt så får man etter en stund fine resultater, øver man slik en munk gjør ffår man etter hvert resultater tilsvarende det en toppidrettsutøver gjør innen sitt felt. Hvis du klarer 5 minutter hver dag vil det hjelpe deg mye.

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Det er psykologer om utreder slikt ja. Av erfaring så har jeg opplevd at de fleste som tror de har en mild variant av ADHD ikke har ADHD.. Konsentrasjonsvansker betyr ikke automatisk ADHD.

Hvis du får diagnosen, så får du tilbud om medisiner. Mest brukt er Ritalin og Strattera.

Skrevet

Ta først og fremst kontakt med fastlegen, så henviser han deg videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...