Gå til innhold

Klikker kroppen min fullstendig eller?

Fremhevede innlegg

Gjest prompel
Skrevet

Jeg har antageligvis utviklet allergi eller intoleranse for noen melkeproduket (iallefall skummet melk og gulost - mulig brunost). Skal få dette sjekket av lege.

Men nå sitter jeg her med skikkelig allergiutslett etter å ha spist eple og klementin (det er det eneste jeg har spist i dag). Først spiste ejg eple, da ble jeg varm og rød i ansiktet. Så spiste jeg en klementin og reaksjonen spredte seg til hele kroppen.

Jeg såiser mye frukt og grønnsaker (mest frukt), over 1 kg pr dag. Jeg er i grunnen aldri syk og har gått utfra at kostholdet er en medvirkende årsak til det, men nå ser det ut som alt klikker her.

Jeg har tidligere fått reaksjon av å spise plommer både friske og som svisker, men nå ser det ut som om det er mer kroppen ikke vil ha.

Noen som har litt peiling på sånne allergireaksjoner og kan fortelle meg litt? Siden jeg har hatt stort inntak av frukt (og melk) gjennom mange år har kanskje kroppen min fått nok? Er sånne allergier skadelige, eller er de bare ubehagelige?

Kanskje jeg blir bra hvis jeg begynner å leve på junkfood? :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest nextlife
Skrevet

Dersom du nå er blitt allergiker, er det slik at hvis du er i en "dårlig" periode er det lettere at du reagerer på andre matvarer.

F. eks er det slik at når jeg har utbrudd av pollenallergi reagerer jeg på epler, noe jeg ikke gjør ellers i året.

I tillegg til å få sjekket en evt melkeintoleranse bør du få tatt blodprøver i forholdt til evt allergi, og kanskje bli henvist til prikktesting.

Allergi kommer i mange former, fra de små ubehagelige, som kløe, til de svært alvorlige som anafylaktisk sjokk.

Mange ganger kan ikke blodprøver og prikktesting gi fullgode svar på hva man ikke tåler, og da er prøv og feil metoden det eneste man har å holde seg til. Kutt ut en matvare i gangen i ca 2 uker, og se om du blir bedre,-for så å innta den igjen for å se om du reagerer.

Er man ille plaget fins det ulike medikamenter som kan lindre symptomer.

Tror ikke junk er verdens beste råd, jeg er allergiker, og jeg holder meg unna det jeg ikke tåler, lager mest mulig mat fra grunnen av, og av råvarer som er minst mulig behandlet og manipulert. (økologisk)

Lykke til, god bedring :)

Gjest prompel
Skrevet

Takk nextlife. :)

Nå begynner reaksjonen å gå tilbake, og da skal jeg forsøke med banan for å se om det kan være fruktose jeg reagerer mot.

Jeg skal oppsøke lege, men vil finne ut litt mer selv først, for da er det lettere for legen å vite hvor han skal sende meg videre.

Litt ille for meg hvis jeg må kutte ut frukt, all den tid kostholdet mitt for ens tor del har bestått av frukt.

Jeg hadde noe hudutslett for noen år siden (ikke som det ejg har nå), og da mente legen bare at immunforsvaret mitt var så bra at det klikket litt og ble overaktivt.

Skrevet

Ja, dette var det jo veldig enkelt å bli klok på. :roll:

Etter at forrige utslett hadde gitt seg spiste jeg:

en banan - ikke noen reaksjon

en pære - ikke noen reaksjon

en klementin - ikke noen reaksjon!!

et eple - ikke noen rekasjon!!

Så konklusjonen er at jeg er allergisk mot eple og klementin før kl 9.00. :roll:

Gjest prompel
Skrevet

Så konklusjonen er at jeg er allergisk mot eple og klementin før kl 9.00. :roll:

Dette var meg.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Balderklinikken er flinke på sånt :) jeg har også vært litt lik som dette selv om jeg har fått andre symptomer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...