Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse, Adhd, Autisme

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del (bla angstrelaterte) problemer (skal ikke gå for inn på det her), så jeg skal kanskje til ny utredning hos psykolog. Selv kjenner jeg meg igjen i mye innenfor ADD, men har hørt av psykolog at enkelte ting kan tyde på en personlighetsforstyrrelse eller noe autismerelatert. Er ikke for sikker på noe, egentlig, da jeg mener det også kan være en del miljømessige grunner som ligger bak. Spørsmålet mitt er egentlig: Hva er forskjellen på livet som "normal"/udiagnostisert og livet med enten ADD, Aspergers eller en personlighetsforstyrrelse? Er det noen her som også har erfaring med dette? Har ikke noe imot psykiske lidelser eller handicap, eller mennesker med disse, men jeg tenker at livet med f.eks personlighetforstyrrelse eller autisme blir kanskje et ekstra "problem" i forhold til nå? Fyller ikke alle kravene på noe så langt, så tenkte at det blir kanskje litt mer problemer ut av ingenting for meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil jo alltid være deg, og ditt liv vil ikke bli særlig forandret ved at din tilstand får et navn. Det eneste som kan forandre seg er at du lettere kan få den behanlidngen du behøver dersom du får en diagnose og de klarer å finne ut av hvilken av disse kategoriene du passer best inn i.

Det som er viktig å huske er at du ikke "får" en diagnose, du har jo alltid hatt din tilstand og leve med, og du er alltid deg. Det å få en diagnose gjør ikke at du får noen ekstra problemer. Det eneste som forandres er den måten du er deg på har et spesifikkt navn. Ser du forskjellen (det er ikke så lett å forklare)? Det at du får en diagnose gjør det ikke syk, du er heller ikke syk, du har bare en væremåte som har et navn, på samme måte som noen andre væremåter har fått navnet oppmerksomhetssyk, sjenert, aggressiv etc. Det de forsøker å finne ut av i utredningen er hvilket navn din tilstand har slik at de kan hjelpe deg best mulig.

Psykologene har også taushetsplikt, og ingen kan kreve å få innsyn i dine jornaler. Dersom du er redd for at dette skal lede til problemer for deg senere. Du kan snakke med psykologen også for å sikkre deg hvem som eventuellt har innsynsrett, dersom du er redd for at diagnosen din kan missbrukes mot deg senere. Psykologene kan da hjelpe deg med å sikkre disse tingene, om det er dette du er redd for.

Lykke til i prosessesn, og ikke vær redd for å snakke med psykologene om disse tingene, det er viktig at du føler deg sikker og konfrtabel med det arbeidet de gjør, og med den behandlingen du får. Psykologene vil også lettere kunne forstå deg om du er åpen om dine usikkerheter og din redsel for hva dette medfører.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...