Gjest Gjest_ina_* Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 Hei, Jeg har et spørsmål om matvarer med lav kalori-/ karbohydrat-innhold. Betyr det at man kan spise mye av disse varene og at de bare "går gjennom kroppen" eller kan man legge på seg av sånne varer også.
Gjest Bolledeig Skrevet 27. januar 2008 #3 Skrevet 27. januar 2008 Man kan legge på seg av all mat. Men enkelte grønnsaker bla. har kaloriinnhold som er så lavt at du nærmest kan spise ubegrensede mengder. Alt under 30 kalorier pr 100 gram er bokstavelig talt "spis så mye du vil". Matvaretabeller fins overalt på nett.
Cienna Skrevet 28. januar 2008 #4 Skrevet 28. januar 2008 Litt av alt er den beste dietten. En grei regel er knytteneve regelen....ikke spis mer av de raske karbohydratene enn en knyttet neve(hvit ris, pasta, poteter etc) En åpen håndflate med grønt, og hold deg til hvitt kjøtt som fisk, kylling og edelgris. Spis mye grov brødmat og spise små, men hyppige måltid. Hold deg unna brus, potetchips, sjokolade i hverdagen, så vil du miste vekt...
Kptpower Skrevet 28. januar 2008 #5 Skrevet 28. januar 2008 Litt av alt er den beste dietten. En grei regel er knytteneve regelen....ikke spis mer av de raske karbohydratene enn en knyttet neve(hvit ris, pasta, poteter etc) En åpen håndflate med grønt, og hold deg til hvitt kjøtt som fisk, kylling og edelgris. Spis mye grov brødmat og spise små, men hyppige måltid. Hold deg unna brus, potetchips, sjokolade i hverdagen, så vil du miste vekt... Litt av alt er ikke den beste dietten. Litt mindre kcal inn enn det du forbrenner er den beste, og det eneste som i virkeligheten fungerer. Her har jeg et knippe matvarer som er såkalt lavenergi. Det er altså fra denne listen du skal plukke hvis du ønsker å spise en større mengde mat som man lett blir kvitt Lavenergi (0-15%): - Salat - Agurk - Broccoli - Blomkål - Tomat - Spinat - Selleri - Gulrot - Paprika - Melon - Løk Jeg er ikke enig i at all mat som inneholder under 30 kcal er det bare å stappe i seg. Du må finne din balanse.
Cienna Skrevet 2. februar 2008 #6 Skrevet 2. februar 2008 Skal en endre livsstil og samtidig bli sunnere så er faktisk litt av hver ting den beste dietten....en ting er å knaske selleri i et par uker, men å gjøre det resten av livet er en heller tvilsom affære. Skal du på lang sikt leve sunt og gjøre sunn mat om til en livsstil så må en kunne unne seg litt av det en liker i blandt, men i små porsjoner... Bytt ut den lyse sjokoladen med mørk sjokolade 70%...det er masse anioksidanter og en spiser heller ikke så mye av en slik før en blir mett på sjokolade....snopesyk? Finn frem et glass sjokolademelk eller te med honning, en pose nøtter, litt druer og spis på det istedetfor brus, chips og smågodt...du blir mett, får i deg varierte gode ting.... Etterhvert blir kroppen vant med dette og kravet etter sukkerbomber svinner sakte, men sikkert....Drikk et stort glass vann til hvert måltid, spis til du er akkurat passe mett og foryn deg aldri 2 ganger....om magesekken er vant med store porsjoner, så skal jeg love deg at etter et par uker med mindre porsjoner, klarer du ikke å spise porsjoner som du gjorde før. Jeg husker da jeg fint kunne spise en Grandiosa helt alene jeg...sist jeg spise klarte jeg ikke halve engang...i dag spiser jeg ikke pizza lenger...jeg var avhengig av ketchup og pommes, det spiser jeg heller ikke lenger. Kroppen er så aviftet for junk og drit at den heller ikke føler for det lenger...denne prosessem startet i sommer, og i dag er jeg en helt annen person...
Kptpower Skrevet 2. februar 2008 #7 Skrevet 2. februar 2008 Skal en endre livsstil og samtidig bli sunnere så er faktisk litt av hver ting den beste dietten....en ting er å knaske selleri i et par uker, men å gjøre det resten av livet er en heller tvilsom affære. Skal du på lang sikt leve sunt og gjøre sunn mat om til en livsstil så må en kunne unne seg litt av det en liker i blandt, men i små porsjoner... Bytt ut den lyse sjokoladen med mørk sjokolade 70%...det er masse anioksidanter og en spiser heller ikke så mye av en slik før en blir mett på sjokolade....snopesyk? Finn frem et glass sjokolademelk eller te med honning, en pose nøtter, litt druer og spis på det istedetfor brus, chips og smågodt...du blir mett, får i deg varierte gode ting.... Etterhvert blir kroppen vant med dette og kravet etter sukkerbomber svinner sakte, men sikkert....Drikk et stort glass vann til hvert måltid, spis til du er akkurat passe mett og foryn deg aldri 2 ganger....om magesekken er vant med store porsjoner, så skal jeg love deg at etter et par uker med mindre porsjoner, klarer du ikke å spise porsjoner som du gjorde før. Jeg husker da jeg fint kunne spise en Grandiosa helt alene jeg...sist jeg spise klarte jeg ikke halve engang...i dag spiser jeg ikke pizza lenger...jeg var avhengig av ketchup og pommes, det spiser jeg heller ikke lenger. Kroppen er så aviftet for junk og drit at den heller ikke føler for det lenger...denne prosessem startet i sommer, og i dag er jeg en helt annen person... Altså greit nok å komme med tips, men det er ikke akkuarat dette emnestarter spør direkte om. Hun spør om mat som ineholder så lite kalorier at hun nesten ikke legger på seg. Det du snakker om er jo vel og bra som livsttilsforandring. Men å foreslå mørk sjokolade, sjokomelk o.s.v. synes jeg blir litt feil akkurat her.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå