Gå til innhold

Adreanlin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen spm om adreanlin som jeg håper noen vil svare meg på.

1. Er det slik at når man skiller ut adrenalin i blodet så får man ALLTID høy puls, hjertebank, svetter osv? eller gaår det an å få små adrenalinkick uten disse "symtomene"?

2. Forsvinner ikke adrenalinet fort ut av blodet igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg husker ikke helt hvordan dette fungerte, men jeg vet i alle fall at man vil få de symptomene du beskriver ja.

Adrenaliet slutter ikke alltid raskt nei. Det aktiverer først det sympatiske nervesystemet via nerver, dette skjer raskt og avtar rakst, men kan videre aktiveres binyrene og utskillelsen av adrenalin skjer da over lengre tid. TROR jeg da.

Dersom man gir en sprøyte med adrenalin vil den ha kortvarig virkning og raskr forsvinne, men naturlig adrenalin i kroppen kan utskilles over lengre tid da utskillelsen vedvarer.

Skrevet

Ok. Jeg får av og til "ilinger" i hjertet, det bruser litt på en måte når jeg tenker på spennendes ting. Er det adrenalin? får hverken hjertebank, svetter eller noe som helst.

Setter pris på svar:)

Gjest StoreSky
Skrevet

Hmm, serotoni (naturlig lykkehormom) skilles også ut, det er den som gjør at man føler glede. Og som mange depressive personer har liten/ingen produksjon av. (derav at man tar såkalt "lykkepille" -de kickstarter hjernens naturlige prodiksjon av serotoni, og gjør det lettere og føle og oppleve glede og positivtet. Noe som igjen gjør at hjernen selv etter en stund produserer dette hormonet)

Hos endel kvinner med mye PMS plager har det vist seg at produksjonen av "lykkehormonet" faller rett før menstruasjon.

Kan være dette du føler, eller en blanding - sååå mye vet jeg ikke om dette. Men spennende tema! :)

Skrevet
Ok. Jeg får av og til "ilinger" i hjertet, det bruser litt på en måte når jeg tenker på spennendes ting. Er det adrenalin? får hverken hjertebank, svetter eller noe som helst.

Setter pris på svar:)

Dersom du kjenner på hjertet og tar pulsen så kan jeg vedde på at du nok har litt økt hjerteryttme.

Grad av svetting, økt hjerteryttme etc varierer veldig ut i fra hvor stor grad av spenning man opplever. Det man sier om svetteøkning er ofte så lite at man ikke kan merke det selv, men det kan måles ved et aparat alikevel. Man vil heller ikke merke om pulsen øker med 10 slag i minuttet dersom man ikke kjenner etter;)

Det er også individuellt hvilke av kroppsystemene som påvirkes mest, noen svetter lettere ved adrenalin "kikk", mens andre reagerer mer med økt hjerterate, andre mer med raskere pust. Det er mulig at denne ilingen du beskriver er din måte å reagere på, og at du reagerer med dette når det er så liten grad av adrenalinutskillelse.

Står du på toppen av et fjell, og tror du skal dette ned vil nok alle systemene settes i høy sving. Det hele avhenger av din kropp og graden av aktivering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...