Dragonstone Skrevet 27. januar 2008 #1 Skrevet 27. januar 2008 har vært en del i media om dette med at hold av reptiler burde vært lovlig. hva er ditt synspunkt om dette?
Tabris Skrevet 27. januar 2008 #2 Skrevet 27. januar 2008 Jeg synes det bør fortsette å være ulovlig - for reptilenes del.
Gjest Pupsilure Skrevet 27. januar 2008 #4 Skrevet 27. januar 2008 Jeg synes det bør fortsette å være ulovlig - for reptilenes del.
sebra Skrevet 27. januar 2008 #5 Skrevet 27. januar 2008 jeg synes det skal bli lovlig.men jeg synes at eierne burde ha en form for lisens eller noe. at det er krav om at de må gjennomgå ett kurs før de kan få det. men det synes jeg nå med de fleste dyr.
Dragonstone Skrevet 27. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2008 Tabris hva får deg til å si det egentlig? mener du det at folk med reptiler ikke kan ta godt vare på dyrene eller hva?
Tabris Skrevet 28. januar 2008 #7 Skrevet 28. januar 2008 (endret) Jeg tror ikke reptileiere generelt sett er verre eller bedre som dyreeiere enn katte- og hundeiere. Jeg synes bare et slikt dyrehold blir for unaturlig for dyret. Mange reptiler, som f.eks slanger, hører ikke hjemme i norsk fauna. De fleste av reptilene kan vel heller ikke gå ut og må leve hele sitt liv i bur/montere, eller kanskje i blant få gå løs inne i huset, det kommer vel litt an på hva slags dyr det er snakk om. Man kan selvsagt argumentere med at katter heller ikke hører til i norsk fauna opprinnelig, og det er sånn sett riktig. Men de har vært her såpass lenge nå, i tillegg til at man jobber med å redusere bestanden gjennom sterilisering og kastrering. Jeg synes ikke det er riktig å innføre nye dyr som skal leve i et svært unaturlig fangenskap bare for vårt egoistiske ønske om å eie og se på enda flere dyr. Generelt sett har jeg svært lite til overs for alle former for kjæledyrhold og husdyrhold hvor dyret ikke kan få lov til å gå fritt ute (hunder da under kontroll og oppsyn, men dog fritt) og ellers leve et så naturlig liv som praktisk mulig. Så det er ikke snakk om reptiler spesielt, men også smågnagere i bur, fugler osv. Endret 28. januar 2008 av Tabris
Gjest Gitte Skrevet 29. januar 2008 #8 Skrevet 29. januar 2008 Hva med papegøyer og kanarifugl? Tilhører vel ikke akkurat i norsk fauna de heller. Å si at reptilhold skal være ulovlig for reptilenes skyld, kan umulig være riktig. Reptiler BLIR holdt i Norge, men når de blir syke tør ikke eierne går til veterinær i frykt for å bli straffet for å ha dyrene. Hvordan kan det være til dyrenes beste?
Tabris Skrevet 29. januar 2008 #9 Skrevet 29. januar 2008 Jeg synes ikke man skal gjøre noe lovlig fordi noen allerede bryter loven. Det er mye rart som kan bli lovlig med en slik argumentasjon. Ja, det er trist for de reptilene som allerede er i Norge og som ikke kan få dyrlegebehandling. Veldig egoistisk av de som eier dem, synes jeg. (Nei, jeg er ikke vitterlig imponert over papegøyer og kanarifugler i Norge heller- fugler i bur er jo nesten perverst, spør du meg).
Gjest Gitte Skrevet 29. januar 2008 #10 Skrevet 29. januar 2008 Det er også mye som bør bli forbudt hvis argumentet er at det ikke tilhører i norsk fauna :-)
Tabris Skrevet 29. januar 2008 #11 Skrevet 29. januar 2008 Det er sant, men det er bare en liten del av argumentet, og det går heller på at man ikke bør innføre flere dyr som ikke hører til i norsk fauna. Det er "ille nok" med de vi allerede har.
maren Skrevet 31. januar 2008 #12 Skrevet 31. januar 2008 Norge er en jævla politistat som skal nekte dens innbyggere frihet med en så tullete regel som at f.eks skilpadder ikke er lovlig. Hva med de som kanskje er litt ensomme, har et behov for å ha en liten kamerat, men som er allergisk mot alt annet enn reptiler. Og hva er dette tullet med at norsk fauna ikke passer... man lager jo et lite hus eller bur til disse som har riktig temp, fuktighet og kjøper levende fòr i dyrebutikken og gir de grønnsaker så alt skal bli så bra som mulig. For å si det sånn, hvis et dyr i fangeskap får optimale forhold, men dog i fangeskap, kan vel ingen påstå at disse lengter tilbake til sitt hjemland der de fikk løpe fritt mellom trærne. Er de født i fangeskap er det alt de vet om og jeg vil si at alle som er dyrevenner gir sitt dyr et verdig liv.
Kristaa Skrevet 31. januar 2008 #13 Skrevet 31. januar 2008 Dersom det kan bevises at dyret vil ha det BEDRE hos en kar i Bergen med stor kjellerstue enn å være i sitt naturlige miljø - for all del. Jeg synes ikke "jeg har LYST på" er en god nok argumentasjon. Her bør dyrets beste stå i fokus, ikke den potensielle eiers egoistiske motiver. Det blir vel ikke så lett å bevise dette, altså vil det vel tilhøre sjeldenhetene. Husker jeg som tenåring var med til en snodig kar som hadde en pyton "han ikke visste hvor var". Etter noen måneder fant han den død i et kott...
maren Skrevet 31. januar 2008 #14 Skrevet 31. januar 2008 Jeg vil aldri si at fangeskap er BEDRE enn å leve fritt, men er uenig at det skal være et argument for å ikke gjøre reptiler lovlig i norge. Grunnen til at slanger og andre reptiler ender i søpla og andre steder er jo fordi de må skjule dem mot naboen og andre og som nevnt tidl av en annen at de ikke tør å gå til veterinær. Når det gjelder dyrets beste blir det bare påstand mot påstand og det er vel et fåtall i norge som har sitt kjæledyr for andre grunner enn at de hadde lyst på det. Jeg VET at blinde har hunder fordi de ikke kan se selv og at enkelte bruker hester til jordbruk eller skogbruk. Norge må innse realitetene, reptiler i fangeskap er i landet allerede og det er bare et spørsmål om tid før det legaliseres.
Gjest Skrevet 31. januar 2008 #15 Skrevet 31. januar 2008 Jeg syntes, som jeg forøvrig gjør med alle andre dyr også, at man burde ha en lisens for å ha de. Det finnes såpass mange idiotiske dyreeiere at man burde ha lisens på de. Hva skjer når de som normalt har en katt de bare gir blanke i og lar gå som de vil får seg en reptil, den kan han ikke bare slippe ut/dra ifra når han blir lei den. Veldig mange gjør det i norge, og dessverre virker det som om det er greit..
Tabris Skrevet 31. januar 2008 #16 Skrevet 31. januar 2008 Hva med de som kanskje er litt ensomme, har et behov for å ha en liten kamerat, men som er allergisk mot alt annet enn reptiler. Det er ikke en menneskerett å ha dyr.
Gjest Gjest_Pusi_* Skrevet 31. januar 2008 #17 Skrevet 31. januar 2008 Hva skjer når de som normalt har en katt de bare gir blanke i og lar gå som de vil... Hva betyr dette? At katten får lov til å være ute? Fyyy så slemt mot det vergeløse dyret!
Gjest Gitte Skrevet 31. januar 2008 #18 Skrevet 31. januar 2008 Pelsallergikere osv kan faktisk søke om å få holde skilpadde..
maren Skrevet 1. februar 2008 #19 Skrevet 1. februar 2008 Det er ikke en menneskerett å ha dyr. Det er ikke en menneskerett nei, men det er heller ikke en synd. Det er ikke bare menneskedyret som føler trang til å menges med andre dyr...
Gjest :( Skrevet 1. februar 2008 #20 Skrevet 1. februar 2008 Pelsallergikere osv kan faktisk søke om å få holde skilpadde.. Eller du kan få dem til 2000,- på finn.no. Er det litt dyrevennlig en gang å ha den i et så lite (og skittent) akvarium?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå