Gå til innhold

Se på TV i mørkt rom


Meaty

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer'n har en diskusjon nesten hver gang vi skal sitte og se en film sammen. Han skrur alltid av alt lyset i rommet, pluss trekker for gardinene sånn at det blir så mørkt som mulig. Men jeg protesterer, for jeg mener at det er mer behagelig å se film i et rom som ikke er helt mørkt i og med at lysstrålingen fra TV-skjermen er så sterk. Jeg synes at kontrasten mørkt rom/ TV-skjerm er slitsom, og jeg blir sittende å myse etter en stund. Men han påstår at jeg bare bør ta på meg brillene mine, for det er mer behagelig å se TV i mørket.

Han argumenterer også med at på kino er det alltid mørkt, men jeg mener at det ikke blir det samme siden kinolerretet ikke er en lyskilde på samme måte som en TV-skjerm, spesielt en gammeldags "ikke-flatskjerm-TV" som vi har.

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo veldig smak og behag da...men pleier å ha samme diskusjon selv. Ender opp med å ha lyset av, men en lampe på litt lenger vekke i en krok på (og snudd vekk)...veldig vanskelig. Men det er et greitt kompromis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke fordra å sitte i mørke rom,

så enten får lyset være på;

eller gubbelars sitte der aleine ...

- unntaket er hvis han vil ha meg med på kino - :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roxie Hart

Jeg ser helst på TV i mørket, men kun hvis vi skal se film eller en virkelig god serie. Da blir jeg ikke så lett distrahert av andre ting. :fnise: Samboeren min protesterer heldigvis ikke, men da jeg bodde hjemme hadde jeg og Mamma en del diskusjoner angående dette.

Endret av Roxie Hart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Syns det er greit når vi bare skal se en film, det er værre når han vil ha det mørkt hver gang han skal spille også, etter en stund får jeg vondt i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo veldig smak og behag da...men pleier å ha samme diskusjon selv. Ender opp med å ha lyset av, men en lampe på litt lenger vekke i en krok på (og snudd vekk)...veldig vanskelig. Men det er et greitt kompromis.

Same her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TV og PC-skjerm er for små til å være eneste lyskilde, men dempet belysning i rommet er bra. Kinolerretet går helt fint, det fyller jo store deler av synsfeltet og lys "utenfor" vil distrahere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis vi skal se film, så er det best i mørke, synes andre lyskilder ofte distraherer. Men halvmørke går også bra. "Vanlig" TV ser jeg med lyset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spadamen

Likar å ha det lyst i rommet. Blir sliten i augene av å ha det mørkt. I tillegg brukar eg å teikne medan eg ser film/ TV, så då treng eg lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har det vanligvis lyst når vi ser på TV, men setter vi på en film og skal kose oss litt ekstra slår vi av lysene, synes det er mest behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Hvis jeg bare skal konsentrere meg om filmen, foretrekker jeg å ha det mørkt. Jeg skrur ofte av lyset på vårt lille kontor når jeg skal sitte på pc om kvelden også.

Når jeg ser på vanlig tv, vil jeg helst ha en lyskilde, men det er fordi jeg da gjerne gjør flere ting samtidig. Strikke, sy, spise, vandre fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Niks, ukoselig med lyset av. Minner meg om skolen. Og jeg har ikke tålmodighet til å se bare film, må lese, sitte på msn og ha sex samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vondt i øynene hvis tv'en er eneste lyskilde. Lyset blir så skarpt da, det blir så store kontraster. Det er -ikke- det samme som på kino, for kinolerret gir ikke fra seg så mye og skarpt lys, siden det bare reflekterer lys fra prosjektøren.

Det finnes lys som er spesiallaget for å lyse opp området bak tv-skjermen. Dette gjør kontrastene mindre, og er mildere for øynene. På den måten kan man ha lys samtidig som man unngår refleksjoner i tv-skjermen.

Å insnistere på å ha det helt mørkt i rommet når man vet det resulterer i at den andre parten får hodepine er veldig egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...