Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som vet om et gratis program hvor man kan converte RAW til JPEG? Har programmet som følger med Nikon men kan ikke finne noen slike alt der?

Kjekt å ta bildene i RAW slik at de ikke taper seg ved redigering. Men med RAW så blir jo PC'n full med en gang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Siden jeg er litt fan av åpen programvare, så anbefaler jeg UFRaw. Kan brukes enkeltstående (men du må installere gtk+ runtime environment) eller som plugin til Gimp.

http://ufraw.sourceforge.net/

En annen ting som virkelig kan anbefales er Adobe Lightroom. Det koster litt, men skal du ha kontroll på bildene dine og i tillegg kunne redigere en del, så er det helt gull. Absolutt verd pengene.

Et annet tips er å ta vare på RAW-filene, du vet aldri når du får bruk for dem igjen. Og en RAW-fil inneholder et mye bedre bilde enn den ferdig redigerte jpg-fila. Diskplass er ikke så dyrt nå for tiden.

Endret av Dru
Skrevet

Hei

Tusen takk for hjelpen. Skal laste ned programmet nå og prøve det.

Regner nok med å måtte kjøpe programvare etter hvert da jeg har fått støv på sensoren og alle de siste 2-3 tusen reisebildene mine har merker…..

Lurt å ta vare på dem i RAW ja. Men jeg flytter mye rundt med tog, buss og fly om dagen og da er det viktig å holde bagasjen på et minimum. Så stor ekstern hardisk må nok vente til jeg er ferdig som student.

Fungerer det greit å fjerne støv i Adobe Ligthroom?

Skrevet

Ja, det fungerer helt ypperlig. Man får forresten eksterne disker i bitteliten størrelse, så lenge man kan leve med at det er laptop-disker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...