Gjest Pysen Skrevet 26. januar 2008 #1 Skrevet 26. januar 2008 Har fått Vival tabletter,5mg.til å bruke i forbindelse med "sceneskrekk".(Skal holde foredrag på skolen).Noen som vet hvor lang tid det tar før de virker og hvor lenge virkningen varer?Hvordan føles det?Blir man "full" av dem (ustø gange og slikt,eller bare roligere?). Synes dessuten at 5mg.høres litt mye ut... Kan det være at 1/2 tablett er nok?
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Det er ikke i morgen du skal ha foredraget? Det er best å prøve tabletten uten å skulle prestere noe først, så du vet hvordan du reagerer. Hvis dosen blir for høy for deg, kan du virke litt sløv og treg.
Tiit Skrevet 26. januar 2008 #3 Skrevet 26. januar 2008 ??? Stiller meg veldig spørrende til hva som er vurderingen bak å gi vanedannende medisiner til skoleelev/student. Utfordringer er til for å vokse på, ikke dope seg bort fra. 7
Gjest spl. Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 (endret) Dette er ille! Kan aldri tro du har fått Vival gjennom lege med denne begrunningen. Håper for din del at du tenker deg om to ganger før du tar Vival på en skoledag. Vil tro skolen har strenge regler, om noen kommer dit neddopet. Endret 6. april 2011 av ninuska_ 4
Lund Skrevet 26. januar 2008 #5 Skrevet 26. januar 2008 Har fått Vival tabletter,5mg.til å bruke i forbindelse med "sceneskrekk".(Skal holde foredrag på skolen).Noen som vet hvor lang tid det tar før de virker og hvor lenge virkningen varer?Hvordan føles det?Blir man "full" av dem (ustø gange og slikt,eller bare roligere?). Synes dessuten at 5mg.høres litt mye ut... Kan det være at 1/2 tablett er nok? En tab virker ca en time, Du blir trøtt og rolig.
Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 26. januar 2008 #6 Skrevet 26. januar 2008 (endret) Virkningen inntrer etter maks en time, og varer i rundt to. Det er individuelle forskjeller i forhold til effekt av Vival, men dersom man tar rett dose skal den fungere angstdempende. Tretthet er en vanlig bivirkning, men ikke alle opplever dette. Sløv kan man bli dersom man tar for mye, derfor er det viktig å forsøke med lav dose.Du burde følge rådet om å sjekke effekten en gang før dagen for foredraget. Endret 6. april 2011 av ninuska_
Knøttet Skrevet 27. januar 2008 #7 Skrevet 27. januar 2008 Jeg fikk vival fra legen min, for blodprøveangsten min. Jeg har ikke fått noen bivirkninger som trøtthet eller noe, jeg blir bare roligere, og "uredd". Jeg får iallfall ikke følelsen av å være full, blir sjanglete eller dopet på noen som helst måte Fungerer kjempefint Det at det er vanedannende er da ikke skummelt så lenge man tar den dosen som er foreskrevet (i mitt tilfelle 1 tablett) og ikke tar de ofte.
Gjest Lubbiluu Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 Hei! Har fått utskrevet Vival i forbindelse med en "plagsom" lidelse jeg har, begynner veldig lett å gråte i spesielle "settinger". :gråte: (Spesiellt i møte med autoritære personer .)!!Legen min sa at dette er en følelsesreaksjon som faktisk veldig mange mennesker lider av..og at dette på en måte kan sidestilles med rødming. Jeg aner ikke hva dette problemet kommer av og har ett meget bra liv,ellers.. :love: Poenget mitt er, uten disse tablettene hadde jeg ikke fikset feks. jobbintervjuer, møter i bank, legebesøk...En ting er at disse tablettene er vanedannende, men jeg tror nok legen/ene vet hva han gjør når han skriver ut dette medikamentet til den enkelte! 1
eximus Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 (endret) Dette er ille! Kan aldri tro du har fått Vival gjennom lege med denne begrunningen. Håper for din del at du tenker deg om to ganger før du tar Vival på en skoledag. Vil tro skolen har strenge regler, om noen kommer dit neddopet. Ser du har skrevet "spl" som brukernavn. Dersom du er sykepleier med greie på faget ditt, så er jeg den nye presidenten i USA. Til trådstarter vil jeg si; prøv deg fram hva som er rette dosen for deg. Du blir IKKE hverken neddopa eller avhengig av den boksen legen har skrevet ut til deg. Og lykke til med framføringa Endret 6. april 2011 av ninuska_
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #10 Skrevet 29. februar 2008 Jeg har aldri likt begrepet "vanedannende" angående benzodiazepiner. Klart det blir en vane å ta medisinene dersom man har masse angst og ingen andre medisiner hjelper noe. Jeg har brukt Vival og andre bzd-derivater i over 30 år men jeg er ikke avhengig av dem, jeg er ikke fristet til å øke dosen, ingen økt toleranse, dosen hadde vært den samme selv om medisinende hadde vært reseptfrie, jeg bruker etter behov, og det varierer fra dag til dag, er dagsformen veldig bra, null medisiner, er den dårlig så har jeg medisinene der til å dempe det. Kunne selvfølgelig slite meg gjennom angsten uten medisiner også, men det er såpass smertefullt at jeg vil ikke utsette kroppen for den stressfaktoren, det er rett og slett farlig. Dyre antidepressiva har ingen effekt overhode, bare en masse bivirkninger, men det er disse legene gjerne foreskriver. Man må være "manipulerende" nærmest for å sikre seg de medisinene man trenger, men nå har jeg en lege som ikke har de vanlige bzd-fobiene leger ofte har, hun er heller ikke sponset av Pfizer...
Gjest Gjest Skrevet 29. februar 2008 #11 Skrevet 29. februar 2008 Benzo-preparatene er en av legemiddelindustriens største oppfinnelser.De har hjulpet mange,slik som i tilfellet over.En annen fordel er at de er lite giftige. Det er vanlig å benytte slike preparater i behandling av situasjonsbestemt angst, som f.eks.tannlege-,fly- eller sceneskrekk.Til spl som svarte i begynnelsen av denne tråden vil jeg spørre:Hvor var du da det ble undervist i farmakologi?
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Benzodiazepiner er essensielle medisiner i henhold til Verdens Helseorganisasjon. Jeg har brukt Cipralex og andre "lykkepiller" til ingen nytte overhode, det eneste som hjelper på den generaliserte angsten jeg sliter med er Vival og andre benzo-preparater.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #13 Skrevet 13. mars 2008 Min erfaring er at den beste virkningen og 'roen' kommer flere timer etter inntak, og av den grunn synes jeg det kan være ok å ta en tablett (5 mg) ved leggetid kvelden før - så sover man også godt natten før man skal gjennom noe som normalt gir en angst. Men som flere har skrevet her tidligere, det beste er nok å finne din egen 'metode', da dette fungerer svært individuelt. Jeg synes forøvrig det er fint å lese så mange reflekterte innlegg om dette temaet - det er åpenbart mange av oss som forholder seg til et liv med angst i varierende grad, og som er nødt til å finne sin metode for å fungere i sin tilværelse. Til de par eksemplene der folk uttaler seg åpenbart uten selv å ha erfaring med fenomenet angst, vil jeg bare si; de aller aller fleste skulle gjerne hatt muligheten til en tilværelse uten medisinering - men for noen av oss er det dessverre ikke alltid mulig. Avslutter med å si til alle der ute som sliter med angst; dere har alle rett til å velge deres egen metode, hva enn den nå måtte innebære.
Midus Skrevet 13. mars 2008 #14 Skrevet 13. mars 2008 I stedet for å starte en ny tråd benytter jeg anledningen til å spørre: Har Vival den samme effekten som Valium? Hvis ikke, hva er forskjellen?
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2010 #15 Skrevet 14. oktober 2010 Jeg kommer også med et spørsmål her i stedet for å starte en ny tråd. Jeg skal i en begravelse som jeg gruer meg forferdelig til om en uke. Jeg har lett for å gråte, og jeg orker ikke tanken på å sitte og gråte i en time i strekk, jeg blir helt utslitt av det og vil heller ikke ha den oppmerksomheten man gjerne får når man kollapser på den måten. Har vært i begravelse tidligere, da til noen som ikke sto meg like nær. Den begravelsen var ille nok.Hjelper Vival for slike ting, slik at jeg kan holde meg roligere uten å gråte hele tiden? Det er vel ikke akkurat nerver, mer følelser som strømmer på. 1
Gjest sissi Skrevet 6. februar 2011 #16 Skrevet 6. februar 2011 hei, jeg har brukt vival i noen mnd nå og de fungerer bra. Man blir ganske søvnig av dem, så en hel burde du ikke ta, jeg tar en kvart eller en halv hvis angsten kommer, det holder lenge
Gjest spl. Skrevet 6. april 2011 #17 Skrevet 6. april 2011 Vil bare si til Spl., gikk du glipp av empati forelesningen også ? Det er faktisk en viktig faktor i arbeid med mennesker. Det som er rett for en trenger overhode ikke være samme fasit for en annen. Det er det som er så fantastisk med mennensker, vi er forskjellig !!!
Envy Skrevet 6. april 2011 #18 Skrevet 6. april 2011 Synes det er litt trist at samfunnet vårt faktisk har blitt slik, at vi til enhver tid skal være "flinke" og "følelsesløse". Det å ta en vival før en begravelse for å slippe å gråte er i mine ører faktisk litt sykt. Jeg vil også si meg litt enig at det er fryktelig underlig at en lege faktisk skriver ut vival fordi en skoleelev skal ha en fremføring på skolen og gruer seg. Hvor mange skoleelever er det ikke som har litt skrekk for fremføringer da? Hvis alle skulle blitt "dopet ned" på vival vet ikke jeg hvor verden skulle gått videre. Når det er sagt, så fikk jeg 10 vivaltabletter av min forrige fastlege, under tvil. Jeg slet med sterk angst (bl.a. innlagt på akuttpsykiatrisk pga angstanfall) og hadde i aller høyeste grad bruk for det, men legen skrev det kun ut som en nødmedisin. 2
Rainbow Skrevet 6. april 2011 #19 Skrevet 6. april 2011 Jeg fikk det hos tannlegen da jeg skulle borre. To tabletter. Gikk fra å være så nervøs at jeg var på grensa til angstanfall med hyperventilering, til å bli helt likegyldig. Så det funka helt utrolig bra. Kunne ligge i stolen og bare høre på ipod og la tannlegen borre i vei uten at det gjorde nooooe. Og jeg er vanligvis så redd at jeg skjelver. Men jeg ble dopa og rar etterpå. Snakka høyt om at jeg syns det var så dyrt, åpna og lukka munnen mens jeg proklamerte at jeg følte meg som en fisk, (haha) tok meg på kinnet gjentatte ganger og fortalte at jeg ikke kunne føle noe der (pga bedøvelsen) og surra. Men etter å ha blitt kjørt hjem av min kjære og så få sovet litt på sofaen var jeg i slaget igjen!:-)
ninuska_ Skrevet 6. april 2011 #20 Skrevet 6. april 2011 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, ninuska_, moderator
Anbefalte innlegg