Gå til innhold

Steke koteletter i ovnen, hjelp!:)


Eowyn

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage koteletter idag, og tror jeg skal prøve å steike dem i stekeovnen. Men hvor mye skal jeg ha ovnen på, og hvor lenge skal de stå inne?

Noen gode tips? :wink:

Kleeeeemmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg bruker å steke mine på ca 125 grader, skrur gjerne opp til 150 når jeg blir utålmodig og vil at de skal bli fortere ferdig. Vet ikke helt hvor lenge de steker, tror det er ca. 2 timer. Det avhenger også av hvor godt stekt du vil de skal være. Men de er som regel ferdig når de er blitt litt brune...evt kan du jo prøve å skjære i dem for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tusen takk for tipset!! Da bør jeg vel egentlig sette dem i ovnen nå hvis jeg skal ha de ferdig til klokken tre... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, det er nok ikke dumt å sette dem inn nå. Forresten bruker jeg ofte å steke frosne koteletter, så hvis dine er ferske trenger de sikkert ikke like lang steketid. Men du kan jo regulere steketida etterhvert ved å skru varmen opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

En time blir litt vel dröyt da...

Mann steker etter vekta har jeg lärt i alle fall....

min far var stuart og han lärte meg at man steker alltid kjött i ca 20 min pluss-minus

En steik på ca 1,5 kg skal stekes i ca 1,5 time osv....

En kylling blir stekt på ca 1,5 time så jeg tror du skal forholde deg til å steke den ica 30 min og sp skal man la dem vile i sa 10 og da etterstekes de endel.

det er hva jeg har lärt og det blir godt og saftigt når jeg lager dette om jeg steker dem forlenge blir de ofte seig som en sko såle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eowyn i.i.

Okei, mine er opptinte. Så kanskje tiden bør halveres sånn cirka da? Men så lenge jeg vet temperaturen, så er det jo greit å bare følge med på kjøttet da, og skjære litt i det av og til å se om det er feridg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger dem alltid i stekepose sammen med grønnsaker og poteter jeg. Da er alt ferdig samtidig, og det smaker fortreffelig....*yammi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mine koteletter har i alle fall aldri blitt som seige skosåler selv om jeg steker dem lenge. Jeg fikk et tips fra faren min om å steke de på ca. 75 grader i begynnelsen fordi kjøttsafta holder seg inni kotelettene da, og de blir saftigere. Dersom du setter kotelettene inn i ovnen allerede nå kan du kanskje gjøre det.

Lottemor, det er jo ikke bare vekta som teller når man steker kjøtt, temperaturen har jo også noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Men om du freser kjöttet i en panne på alle sider för du tar det i ovnen så vil ikke saften sive ut og det forblir saftig og fin....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trulselinemor

Jeg steker de på 150 grader i ca 2 timer.

Jeg har lært at koteletter (faktisk alt kjøtt) skal ha romtemperatur før de stekes.

Jeg steker de på rist, med en langpanne under med vann. Snur de når de har stekt halce tiden ( sånn ca)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at koteletter blir best om de steker leeenge!

Det motsate gjelder f.eks biff.

Jeg steker kotelettene i glovarm jernpanne med litt margarin til de har fått skorpe.

Så putter jeg dem i stekeposer eller legger dem i langpanne med stekefilm over, sammen med grønnsaker og evt. potetbåter.

Lar dem stå i ovnen på ca 180 grader i bortimot en time. Ser det an litt og har egentlig aldri tatt tiden. Men stekepose/film er et must! Da blir det ikke tørt, men saftig og godt!

Fikk lyst på kottiser jeg nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Kotelettene ble kjempegode!! Fra nå av skal jeg slutte å steke kotelettene i stekepannen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Men om du freser kjöttet i en panne på alle sider för du tar det i ovnen så vil ikke saften sive ut og det forblir saftig og fin....

Tull. Dette er er bare "overtro". Du kan ikke forsegle kjøttet med å brune det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Morsom lesing.. For at mine koteletter skal bli slik JEG liker dem, gjør jeg følgende:

Setter ovnen på 200, gnur de tinte kotelettene inn med kryder. Legger de på rist eller i langpanne. Snur de halveis i stekinga. Når de er ferdige skal de være godt stekt, og herlig brune. Er det vanlige svinekoteletter skal den lille fettranden etter svoren være sprø. Hvor lenge de steker er jeg ikke sikker på, jeg ser på de når de er klare til fortæring. Tre kvarter, kanskje.

En gang da jeg var tenåring tilberedte faren min koteletter i stekepose, for å ikke grise til ovnen. Jeg satt og skottet surt på ham under hele måltidet... :ler:

Og jeg steker aldri koteletter i stekepanne. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Dette er er bare "overtro". Du kan ikke forsegle kjøttet med å brune det.

Jepp!!! Lottemor har rett. Satt nettopp å så på et matprogram, og da sa kokken at det var viktig å steke kjøttet på alle sider før man legger det i ovnet. Da tetter man nemlig porene, og forhindrer at saften renner ut fra kjøttet!!! Så her tok du feil gjest :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Étoile

Jeg pleier å brune kotelettene før jeg ferdigsteker dem i ovenen. Etter bruning legger jeg en ananas ring på hver kotelett, strør over litt ost og paprikapulver og steker i ca 15 - 20 min. Kjempegodt med pilaff-ris og salat til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...