Ce'Nedra Skrevet 31. januar 2009 #41 Skrevet 31. januar 2009 Er det ikke mangel på sykepleiere også? :klø: Jo.
Rosalie Skrevet 31. januar 2009 #42 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Dere er klar over at ingeniører i det offentlige blir tilbudt lav lønn i utgangspunktet, ja, men at de forhandler den opp for å i det hele tatt vurdere jobben foran en bedre betalt en i det private? Endret 31. januar 2009 av Wadjet
Gjest tequila Skrevet 31. januar 2009 #43 Skrevet 31. januar 2009 Jeg tror det er få sykepleiere som mener de har krav på samme lønna som leger... (Forøvrig; all honnør til legene, jeg jobber stort sett bare sammen med kjempeflinke leger, som gir masse av seg selv og står på hele veien for pasientene. Noen kan være litt overlegne, men deres tap...) Sykepleiere ønsker samme lønn som andre med like lang utdannelse. Det er fortsatt høyere andel av kvinner i sykepleieryrket. I ALLE de forskjellige næringene har lønna i mannsdominerte yrker økt mer enn de kvinnedominerte. I enkelte næringer har menn dobbelt så høy lønn som kvinner i tillegg. En (vanlig) ingeniør har ca. 35.000 til 45.000 mer enn en sykepleier. Like lang utdannelse, like mye studielån. Jeg synes slike tall snakker for seg selv. Du kan ikke bare se på lengde av utdanning når det gjelder lønn, en sykepleieutdannelse er langt på nær like vanskelig som en ingeniørutdannelse, som er en akademisk utdannelse. Dessuten har ingeniører som oftest lengre arbeidsdager, som automatisk gir en høyere lønn. Nå må sykepleiere slutte å syte om lønnen. Den er adekvat.
Ce'Nedra Skrevet 1. februar 2009 #44 Skrevet 1. februar 2009 Dere er klar over at ingeniører i det offentlige blir tilbudt lav lønn i utgangspunktet, ja, men at de forhandler den opp for å i det hele tatt vurdere jobben foran en bedre betalt en i det private? Ja, og det bør sykepleiere også være flinkere til å gjøre. Enkelte er veldig gode på å forhandle seg fram til en ålreit lønn, men det er fortsatt altfor mange som tar det de får.
Ce'Nedra Skrevet 1. februar 2009 #45 Skrevet 1. februar 2009 (endret) Du kan ikke bare se på lengde av utdanning når det gjelder lønn, en sykepleieutdannelse er langt på nær like vanskelig som en ingeniørutdannelse, som er en akademisk utdannelse. Dessuten har ingeniører som oftest lengre arbeidsdager, som automatisk gir en høyere lønn. Nå må sykepleiere slutte å syte om lønnen. Den er adekvat. Jeg vet ikke om du tenker på siv.ing.-utdannelsen nå? Jeg snakker om en vanlig ingeniørutdannelse; en bachelor. En kompis av meg er ingeniør i elektronikk. De hadde minst like mye praksis som oss. Jeg vet ikke hva folk egentlig tror sykepleiestudiet innebærer? Det er blitt satt strenge krav til utdanningen for at den skulle godkjennes som en bachelor. Vi har en praksis i året hvor vi er ute i sykehus/institusjon, resten er stort sett bare teori som bl.a. sykepleievitenskap, naturvitenskap, farmakologi, psykologi, psykiatri, mikrobiologi og hygiene. Oppgavene skal skrives og leveres etter samme krav som alle andre høgskoleutdanninger. Endret 1. februar 2009 av Ce'Nedra 1
pipill Skrevet 1. februar 2009 #46 Skrevet 1. februar 2009 Er intensivsykepleier med full ansiennitet (10 år), og har 355 000 i grunnlønn, samt tillegg for kveld/natt og helg. Blir vel i overkant av 400 000 brutto da. Ikke så mye når man tenker på ansvaret for kritisk syke pasienter på en intensivavdeling... Ellers er det verdt å merke seg at ansiennitetsstigen ikke går lenger enn 10 år Gå inn på www.sykepleierforbundet.no, der står alt om lønn. Jeg jobber som intensivsykepleier på statlig sykehus. Har ans 10 år og 380000 kr i året. I tillegg kommer tilleggene på 50-60000 sånn ca.
Gjest tequila Skrevet 1. februar 2009 #47 Skrevet 1. februar 2009 Jeg vet ikke om du tenker på siv.ing.-utdannelsen nå? Jeg snakker om en vanlig ingeniørutdannelse; en bachelor. En kompis av meg er ingeniør i elektronikk. De hadde minst like mye praksis som oss. Jeg vet ikke hva folk egentlig tror sykepleiestudiet innebærer? Det er blitt satt strenge krav til utdanningen for at den skulle godkjennes som en bachelor. Vi har en praksis i året hvor vi er ute i sykehus/institusjon, resten er stort sett bare teori som bl.a. sykepleievitenskap, naturvitenskap, farmakologi, psykologi, psykiatri, mikrobiologi og hygiene. Oppgavene skal skrives og leveres etter samme krav som alle andre høgskoleutdanninger. har studert begge deler, og ingeniørutdannelsen var en del mer komplisert og vanskeligere enn spl.
Gjest Vi vet det. Skrevet 3. februar 2009 #48 Skrevet 3. februar 2009 Nei, vi sykepleiere har ikke lang utdannelse (sett bort i fra spes.utd), vi har ikke like mye ansvar som leger, ikke like stor kunnskap som leger, ikke like lange arbeidsdager som leger, vi har ikke verdens viktigste jobb, ikke verdens mest krevende utdannelse, ikke like stort pensum som mange andre studier, og mange av oss er sikkert mindre smart enn nettopp deg. Men selv om du gang på gang rakker ned på meg for yrket mitt, stadig konkretiserer hvor enkelt jeg har det, vil få frem hvor utrolig lite viktig jeg er i forhold til mange andre og aldri kommer til å vise meg respekt - vil jeg gjøre absolutt alt jeg kan for at du skal få god behandling den dag det er du som trenger hjelp. Og kanskje (!) - kommer du da til å endre mening om hvor lite viktig jeg er, men jeg tror ikke det. Heldigvis har dette ingenting å si for meg som person eller yrkesutøver, ellers hadde det vel ikke vært noen sykepleiere igjen i arbeid.
Gjest Andy F Skrevet 3. februar 2009 #49 Skrevet 3. februar 2009 Må bare kommentere ingeniør utdannelse vs sykepleie, jeg har tatt begge jeg også, og sykepleie er mye mer krevende. Så og si alle kan ta ingeniør studie/sivil også for den del, gidder du og lese så går det greit. Men det mellommenneskelige egenskapene du må ha i sykepleie er ikke så lett og tilegne seg. Det er noe svært mange leger også mangler, det hjelper ikke med 20års utdanning vist du mangler sosiale ferdigheter. Men som ved bilkjøring så tror en at er du teknisk flink til og kjøre bil så er du en flink sjåfør, men den gang ei. Synes forøvrig "lege" uttalelsene i denne tråden underbygger min påstand, men det finnes heldigvis unntak. Og kunnskap er ikke ensbetydende med antall år en har studert, så påstår en at sykepleiere har mindre kunnskap en leger så selekterer en hvilken kunnskap en snakker om.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #50 Skrevet 3. februar 2009 Må bare kommentere ingeniør utdannelse vs sykepleie, jeg har tatt begge jeg også, og sykepleie er mye mer krevende. Så og si alle kan ta ingeniør studie/sivil også for den del, gidder du og lese så går det greit. Men det mellommenneskelige egenskapene du må ha i sykepleie er ikke så lett og tilegne seg. Det er noe svært mange leger også mangler, det hjelper ikke med 20års utdanning vist du mangler sosiale ferdigheter. Men som ved bilkjøring så tror en at er du teknisk flink til og kjøre bil så er du en flink sjåfør, men den gang ei. Synes forøvrig "lege" uttalelsene i denne tråden underbygger min påstand, men det finnes heldigvis unntak. Og kunnskap er ikke ensbetydende med antall år en har studert, så påstår en at sykepleiere har mindre kunnskap en leger så selekterer en hvilken kunnskap en snakker om. Helt enig med deg!Skummelt å høre hva disse "legene" og diverse gjester har å si om sykepleiere. I min omgangskrets er sykepleiere sett på som flotte og snille mennesker med masse verdifull kunnskap. De redder liv og helse, pleier,behandler, steller og veileder, er rådgivere og medmennesker - og det er en veldig viktig jobb. Og ikke minst en vanskelig og krevende utdannelse - både i pensum og ifht mellommenneskelige egenskaper som en ikke kan tillære seg.
Gjest Gjest_vesla_* Skrevet 18. mars 2009 #51 Skrevet 18. mars 2009 Gjelder det samme lønnstrinnet for vernepleiere som sykepleiere? er det noen som vet det? mvh meg.
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2009 #52 Skrevet 19. mars 2009 Gjelder det samme lønnstrinnet for vernepleiere som sykepleiere? er det noen som vet det? mvh meg. Kan ikke tro at det er større forskjell i lønnstrinn på sykepl/vernepl. De er treårig høyskole begge, og jobber i hovedsak i det offentlige. Men ser i tråden at lønnen kan variere fra kommune til kommune. Og tydeligvis fra sykehus til sykehus, det synes jeg er litt rart. Men da har en vel klart å forhandle seg frem til bedre lønn enkelte steder....
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2009 #53 Skrevet 20. april 2009 Sykepleiere har god lønn både mtp utdannelse og ansvarsområder. Min erfaring som (godt likt) lege er at sykepleiere er en essensiell del av sykehuset og de aller fleste er kjempehyggelige og flinke. Jeg har daglig god dialog med sykepleierene som jobber på min avdeling og får mye nyttig informasjon om pasienter osv av sykepleierne. Dessverre er det en del bedrevitende sykepleiere som ikke forstår sin plass på sykehuset, som ikke skjønner rollefordelingen lege-sykepleier. (Gjerne unge, nyutdannede sykepleiere som helst ville studert medisin). De er det smertefullt å jobbe med. Heldigvis er det få av de, men de ødelegger for resten og skaper holdninger mot sykepleiere som man ser i denne tråden. I tillegg er det de spesialistsykepleierene som ikke viser noe ydmykhet over nyutdannede leger... de ødelegger også mye! Det er et helvete å måtte bevise at man kan noe HVER gang man kommer til en ny avdeling, det er alment kjent at sykepleiere i akuttmottak og på intensivavdelinger må smiskes med til man er grønn i trynet for å få noe hjelp av de. Også er de sykepleierne som må diskutere og argumentere mot hver beslutning legen tar fordi de TROR de kan det bedre enn legen. Håpløst! MEN... absolutt mange flinke, søte, fantastiske, kule sykepleiere der ute!
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 13. mai 2009 #54 Skrevet 13. mai 2009 Du kan ikke bare se på lengde av utdanning når det gjelder lønn, en sykepleieutdannelse er langt på nær like vanskelig som en ingeniørutdannelse, som er en akademisk utdannelse. Dessuten har ingeniører som oftest lengre arbeidsdager, som automatisk gir en høyere lønn. Nå må sykepleiere slutte å syte om lønnen. Den er adekvat. NÅ MÅ DU GI DEG!! Jobber ingeniører mer enn sykepleiere?? Hva med kvelds-, natt-, og helgejobbing, samt jul, påske og 17.mai? Burde ikke sykepleiere få uttelling for det? Lønnen er lang i fra adekvat. Hvis du i det hele tatt hadde visst noe om sykepleierutdanningen hadde du aldri skrevet det du gjorde. Den er hard og krever masse innsats for å få ett godt resultat. Praksis er krevende, man må yte sitt beste 100 % til enhver tid. Så slutt å mas om at vi har en "lett utdanning" og at lønnen er adekvat. Du har tydeligvis ikke peiling!!
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2009 #55 Skrevet 14. mai 2009 NÅ MÅ DU GI DEG!! Jobber ingeniører mer enn sykepleiere?? Hva med kvelds-, natt-, og helgejobbing, samt jul, påske og 17.mai? Burde ikke sykepleiere få uttelling for det? Lønnen er lang i fra adekvat. Hvis du i det hele tatt hadde visst noe om sykepleierutdanningen hadde du aldri skrevet det du gjorde. Den er hard og krever masse innsats for å få ett godt resultat. Praksis er krevende, man må yte sitt beste 100 % til enhver tid. Så slutt å mas om at vi har en "lett utdanning" og at lønnen er adekvat. Du har tydeligvis ikke peiling!! Men kjære deg om du ikke får uttelling får arbeid på kveld, helg og røde dager, det skal du da, da er det overtid og helligdagstillegg, jeg jobber mye av det og har i overkant av 500 000 i lønn som sykepleier.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2009 #56 Skrevet 5. september 2009 Forstår ikke hvordan dere får så god lønn som sykepleiere. Er selv sykepleier og tjener/får utbetalt etter skatt bare 15 000 i mnd. Er ikke greit å skulle ordne studielån, huslån og alt annet når man er singel på den lønna...
Pomeline Skrevet 6. september 2009 #57 Skrevet 6. september 2009 Har skjønt at lønna varierer endel avhengig av kommune. Hvilke kommuner lønner best/dårligst? Noen som vet? Litt nysgjerrig her.
Gjest Gjest_Hilde_* Skrevet 7. september 2009 #58 Skrevet 7. september 2009 Gjelder det samme lønnstrinnet for vernepleiere som sykepleiere? er det noen som vet det? mvh meg. Det burde ihvertfall være likt. Ingen logikk i at sykepleiere skal ha høyere lønn enn vernepleiere og andre 3-årige helsefaglige profesjonsutdanninger.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2009 #59 Skrevet 12. september 2009 Det burde ihvertfall være likt. Ingen logikk i at sykepleiere skal ha høyere lønn enn vernepleiere og andre 3-årige helsefaglige profesjonsutdanninger. Vil bare si at det skulle da bare mangle om ikke sykepleiere fikk bedre lønn enn vernepleiere! Vi har en del ansvar i den jobben vi gjør, mer enn en skulle ønske til tider! Jeg stter stor pris på alle andre som utdanner seg innen helse og omsorg, men det er visse ansvarsforskjeller!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #60 Skrevet 13. september 2009 Vil bare si at det skulle da bare mangle om ikke sykepleiere fikk bedre lønn enn vernepleiere! Vi har en del ansvar i den jobben vi gjør, mer enn en skulle ønske til tider! Jeg stter stor pris på alle andre som utdanner seg innen helse og omsorg, men det er visse ansvarsforskjeller! Har sykepleiere mer ansvar enn vernepleiere? Det var nytt for meg. Vernepleiere kan også jobbe i hjemmesykepleien, eller i psykisk helsevern - der de har ansvar for medikamentadministrering osv. Stor forskjell mellom sykepleiere også, utifra hvor de jobber. Skal en intensivspl har mer betalt enn en psyk. spl fordi det er "mindre marginer" i forhold til å gi feil dose medikament osv ?Eller skal en anestesilege ha høyere lønn enn en psykiater, av samme grunn? Merkelig logikk... For meg ihvertfall. Lønn bør vel følge antall år utdannelse, hvilket ansvar akkurat den utdannelsen fører frem til, og hvor mye man jobber . I mitt hode er 3-årig helsefaglig utd. "likeverdige", og bør lønnes likt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå