Gjest Gjest Skrevet 20. januar 2009 #21 Skrevet 20. januar 2009 Den som påpekte forskjellen i utdanningslengde, snakket vel ikke om status? Det er bare en påpekning av at en legespesialist og en spesialsykepleier ikke har like lang utdannelse - slik som det ble feilinformert om i et tidligere innlegg. Det er ikke det samme som å si at leger blir helsepersonell pga status...??!! Jeg tror de aller fleste, både leger og sykepleiere, blir helsepersonell fordi de ønsker å hjelpe mennesker. Synes det blir urettferdig, og dumt, å påstå noe annet i forhold til en spesiell yrkesgruppe. Korrekt! Om jeg hadde valgt yrke etter status og penger så hadde jeg i alle fall ikke valgt lege.
Gjest ingeniør Skrevet 20. januar 2009 #22 Skrevet 20. januar 2009 Hun sier ikke at hun har mer kunnskap om ditt felt enn deg, men at sykepleiers kunnskap og kompetanse er viktig for legen og vice verca. Uten sykepleiers observasjoner er det ikke lett å utføre legearbeid. Har selv jobbet med turnusleger som var overlykkelige da sykepleiere var der for å utføre prosedyrer de ikke var klare for selv enda. Også en ting å tenke på; Da jeg begynte på sykepleierutdannelsen, gjorde jeg det fordi jeg ville bli sykepleier. Ikke fordi det var siste utvei, eller fordi jeg ikke hadde gode nok karakterer til å bli lege. Folk må skjønne at leger og sykepleiere utfyller hverandre, men det er ikke slik at sykepleiere er legens assistenter. Vi har mye kunnskap som leger ikke har, bla om pasientens grunnleggende behov, og har større fokus på det psykiske men pasienten; trivsel, pårørende, livssituasjon osv. Jeg jobber som sykepleier og har senere blitt helsesøster. Og forresten! Du har ikke dobbelt så lang utdannelse som meg. Jeg har 6 års utdannelse. Tre år på sykepleier, to år helsesøster og et år psykisk helsearbeid. "Vi har mye kunnskap som leger ikke har, bla om pasientens grunnleggende behov, og har større fokus på det psykiske men pasienten; trivsel, pårørende, livssituasjon ".... Nok et utsagn som bør korrigeres: En lege vet vel like mye, om ikke mer, enn pasientens grunnbehov og psyke. Undervisning om disse tema får man "utrolig nok" også som legestudent. Nå må folk slutte å hakke på¨legestanden, tenk på det ansvaret de har juridisk! Det tror jeg alle og enhver hadde hatt fått nok av etter kort tid.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #23 Skrevet 21. januar 2009 Og det kommer fra sykepleierene som ikke gjør annet enn å klage over den "dårlige" lønnen de har? Hva sier det om motivet? En sykepleier har halvparten av studielånet til en lege og nesten like godt betalt, så det er faktisk sykepleieren som sitter igjen med mest. Gjennomsnitts alderen for spesialist godkjenning på leger er 41.5 år, mens sykepleierene har maks lønn ved 30 års alderen. Ellers er jeg enig i det Wadjet skriver, alle jobber i et team og trenger hverandre. Når sykepleierene klager over den komplekse jobben sin så må jeg le.... Men det er klart at det er sikkert komplekst for de som gikk ut fra videregående med et snitt på en 3/4.....hahahaha! Hvor har du det fra, at jeg og andre sykepleiere går ut fra vgs med 3/4 i snitt? På skolen jeg gikk på måtte en ha 5,1 for å komme inn. Det er riktignok noen år siden. Men du skjønner vel ikke det, at intelligens ikke kan måles i karakterer? Jeg har en ganske kompleks jobb som du aldri hadde klart uten min utdannelse - og vice verca.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2009 #24 Skrevet 21. januar 2009 Hvor har du det fra, at jeg og andre sykepleiere går ut fra vgs med 3/4 i snitt? På skolen jeg gikk på måtte en ha 5,1 for å komme inn. Det er riktignok noen år siden. Men du skjønner vel ikke det, at intelligens ikke kan måles i karakterer? Jeg har en ganske kompleks jobb som du aldri hadde klart uten min utdannelse - og vice verca. Snitt på 5.1 gir fort 3/4 i rent karaktersnitt. Men det er kanskje avansert matte?
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #25 Skrevet 24. januar 2009 Snitt på 5.1 gir fort 3/4 i rent karaktersnitt. Men det er kanskje avansert matte? HÆ? hva skjer med splhat?
Furstina Skrevet 25. januar 2009 #26 Skrevet 25. januar 2009 Tråden er ryddet, se reglerne /Furstina (mod)
Gjest Frk.sykepleier Skrevet 25. januar 2009 #27 Skrevet 25. januar 2009 Jeg er nyutdannet spl. Jobber i kommunen. 365.000 kr i grunnlønn. Med tillegg blir det 385.000 ca. Synes det er ganske så grei lønn;) Problemet er at lønnstigen og topplønna til spl. er dårlig!
Rampolina Skrevet 26. januar 2009 #28 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er sykepleier i staten, ansiennitet 4 (6 år egentlig, mmen er ikke hopp før på 8) og har 308.000,- i året. Synes da virkelig ikke jeg er fett lønnet?!
Gjest Sykepleier Skrevet 27. januar 2009 #29 Skrevet 27. januar 2009 "Vi har mye kunnskap som leger ikke har, bla om pasientens grunnleggende behov, og har større fokus på det psykiske men pasienten; trivsel, pårørende, livssituasjon ".... Nok et utsagn som bør korrigeres: En lege vet vel like mye, om ikke mer, enn pasientens grunnbehov og psyke. Undervisning om disse tema får man "utrolig nok" også som legestudent. Nå må folk slutte å hakke på¨legestanden, tenk på det ansvaret de har juridisk! Det tror jeg alle og enhver hadde hatt fått nok av etter kort tid. Det som sikker er ment med at vi som sykepleiere har mer kunnskap om f.eks grunnelggende behov, er nok at vi son jobber på avdelingen har mer kontakt med pasientene og pårørende enn legene... Vi har faktisk kontakt med pas døgnet rundt. Det har ikke de som jobbe som leger, de har kontakt med pas når det er visitt eller det er behov for et tilsyn... Og visitten er ikke akkurat lang. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte kontakte lege igjen fordi de ikke er førnøyd med info som er gitt. det er faktisk oss legen spør om hvordan det går med pas på møte før vi går rundt til pas Eller så har du de som ikke vet hva slags beh pas trenger, der vi som spl må komme med forslag (fordi mange av oss har jobbe lenge og vet hva slags symptomer vi skal se etter), og det forventer faktisk jeg at den som er lege og har så masse ansvar og utdanning (ifølge deg) kan klare. Så ja jeg synst faktisk at vi fortjener mer lønn enn det vi har idag. Jeg er nyutdannet spl. Jobber i kommunen. 365.000 kr i grunnlønn. Med tillegg blir det 385.000 ca. Synes det er ganske så grei lønn;) Problemet er at lønnstigen og topplønna til spl. er dårlig! Då har du no ei ganske god lønn. Jeg er ikke i nærheten av det og har jobbet en stund nå. Men som du sier, lønnstigen er ikke så mye å rope hurra for
Gjest Gjest_snurre sprett_* Skrevet 28. januar 2009 #30 Skrevet 28. januar 2009 Og det kommer fra sykepleierene som ikke gjør annet enn å klage over den "dårlige" lønnen de har? Hva sier det om motivet? En sykepleier har halvparten av studielånet til en lege og nesten like godt betalt, så det er faktisk sykepleieren som sitter igjen med mest. Gjennomsnitts alderen for spesialist godkjenning på leger er 41.5 år, mens sykepleierene har maks lønn ved 30 års alderen. Ellers er jeg enig i det Wadjet skriver, alle jobber i et team og trenger hverandre. Når sykepleierene klager over den komplekse jobben sin så må jeg le.... Men det er klart at det er sikkert komplekst for de som gikk ut fra videregående med et snitt på en 3/4.....hahahaha! hva har du i matte fra videregående som mener at sykepleiere tjener like godt som leger? 400.000 er et stykke unna 500.000 - 1.000.000. Dette er tall hentet fra en helt vanlig skatteliste. Javel, så har de som tjener opp mot eller over 1 mill lang yrkeserfaring, men legg merke til at sykepleierne kommer ikke lengre etter 10. Det er fint lite vits i å ta videreutdanning, det koster penger, ingen lønn under spesialiseringen der nei. Motivet for den som tok sykepleierutdanning var nok få jobbe med noe spennende og utfordende i tillegg til øsnket om å jobbe med mennesker. Har selv jobbet som sykepleier i mange år, det er nok tydelig. Og vi jobber i team, men ikke si det til legene for det vet ikke de....Jeg jobbet med en overlege i 3 år som aldri hilste, eller snakket til meg utenom når han skulle gi en ordre... og det er ikke teamarbeid. Jeg har mange slike eksempler hvis noen synes dette var for lite. Jeg ble lei og jobber nå innen en annen bransje, ja det er hardt arbeid det også, men alle jobber sammen, uten unntak og det tåpelige hierarkiet slipper jeg. Hvorfor har for eksempel leger så imot at det skal være en sykepleier som er øverste leder for en avdeling, klinikk eller sykehus? De vil kun godta leger!
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #31 Skrevet 29. januar 2009 Og visa versa...en indremedisiner vet mye mer om innstilling av cpap og bipap enn en sykepleier. Herlighet...det er en grunn til at jeg har studert dobbelt så lenge som deg. jeg håper virkelig ikke jeg kommer borti deg på noen arbeidsplass!!! Og det er av hensyn til arbeidsmiljø og for pasientenes del. Jeg er sykepleier, med master i sykepleievitenskap, 5 år tilsammen, og jeg ser like klart nå, som da jeg var nyutdannet sykepleier at man er helt avhengige av godt samarbeid mellom lege og sykepleier. Det får man ved å være ydmyk og ha respekt for den andres fag! La ikke ditt opphøyde ego gå foran respekt og behandling av pasientene. Skremt sykepleier
Gjest Gjest_krøll_* Skrevet 29. januar 2009 #32 Skrevet 29. januar 2009 jeg håper virkelig ikke jeg kommer borti deg på noen arbeidsplass!!! Og det er av hensyn til arbeidsmiljø og for pasientenes del. Jeg er sykepleier, med master i sykepleievitenskap, 5 år tilsammen, og jeg ser like klart nå, som da jeg var nyutdannet sykepleier at man er helt avhengige av godt samarbeid mellom lege og sykepleier. Det får man ved å være ydmyk og ha respekt for den andres fag! La ikke ditt opphøyde ego gå foran respekt og behandling av pasientene. Skremt sykepleier Kan ikke se at den som skrev innlegget du nå kommenterer nevner noe om respekt for pasientene?? Du bør kanskje lese innlegget personen kommenterte.
Gjest fisk Skrevet 29. januar 2009 #33 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er egentlig mer interessert i å høre svar på hva denne tråden egentlig handler om jeg!!!
Drua Skrevet 29. januar 2009 #34 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er nyutdannet spl. Jobber i kommunen. 365.000 kr i grunnlønn. Med tillegg blir det 385.000 ca. Synes det er ganske så grei lønn;) Problemet er at lønnstigen og topplønna til spl. er dårlig! Jøss... da tjener du 60000 mer enn meg, flaks med kommunen din du da
Lenestol Skrevet 30. januar 2009 #35 Skrevet 30. januar 2009 (endret) "vanlig" sykepleier 4 års ansennitet i kommunal sektor, jobber turnus dag og kveld og hver 3. helg, fikk ca 340 000 kr brutto i 2008 i full stilling (inkl.tilleggene) Endret 30. januar 2009 av Lenestol
Umuriel Skrevet 30. januar 2009 #36 Skrevet 30. januar 2009 Jøss... da tjener du 60000 mer enn meg, flaks med kommunen din du da Det varierer veldig fra kommune til kommune ja. Vi fikk en god slump fra vår kommune under de lokale lønnsforhandlingene, men har ikke riktig like mye som hun du siterte.
Gjest hippokampus Skrevet 31. januar 2009 #37 Skrevet 31. januar 2009 Det som sikker er ment med at vi som sykepleiere har mer kunnskap om f.eks grunnelggende behov, er nok at vi son jobber på avdelingen har mer kontakt med pasientene og pårørende enn legene... Vi har faktisk kontakt med pas døgnet rundt. Det har ikke de som jobbe som leger, de har kontakt med pas når det er visitt eller det er behov for et tilsyn... Og visitten er ikke akkurat lang. Vet ikke hvor mange ganger jeg har måtte kontakte lege igjen fordi de ikke er førnøyd med info som er gitt. det er faktisk oss legen spør om hvordan det går med pas på møte før vi går rundt til pas Eller så har du de som ikke vet hva slags beh pas trenger, der vi som spl må komme med forslag (fordi mange av oss har jobbe lenge og vet hva slags symptomer vi skal se etter), og det forventer faktisk jeg at den som er lege og har så masse ansvar og utdanning (ifølge deg) kan klare. Så ja jeg synst faktisk at vi fortjener mer lønn enn det vi har idag. Då har du no ei ganske god lønn. Jeg er ikke i nærheten av det og har jobbet en stund nå. Men som du sier, lønnstigen er ikke så mye å rope hurra for Der må jeg få minne deg på at legene har ansvaret for langt flere pasienter enn sykepleier har på vakt, derav mindre tid til hver pasient. Legene har også polikliniske konsultasjoner og får i tillegg en masse henvendelser utenifra. Jeg synes i grunn at sykepleiere er lønnet ganske så adekvat i forhold til arbeidstid og utdannelse.
Ce'Nedra Skrevet 31. januar 2009 #38 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Der må jeg få minne deg på at legene har ansvaret for langt flere pasienter enn sykepleier har på vakt, derav mindre tid til hver pasient. Legene har også polikliniske konsultasjoner og får i tillegg en masse henvendelser utenifra. Jeg synes i grunn at sykepleiere er lønnet ganske så adekvat i forhold til arbeidstid og utdannelse. Jeg tror det er få sykepleiere som mener de har krav på samme lønna som leger... (Forøvrig; all honnør til legene, jeg jobber stort sett bare sammen med kjempeflinke leger, som gir masse av seg selv og står på hele veien for pasientene. Noen kan være litt overlegne, men deres tap...) Sykepleiere ønsker samme lønn som andre med like lang utdannelse. Det er fortsatt høyere andel av kvinner i sykepleieryrket. I ALLE de forskjellige næringene har lønna i mannsdominerte yrker økt mer enn de kvinnedominerte. I enkelte næringer har menn dobbelt så høy lønn som kvinner i tillegg. En (vanlig) ingeniør har ca. 35.000 til 45.000 mer enn en sykepleier. Like lang utdannelse, like mye studielån. Jeg synes slike tall snakker for seg selv. Endret 31. januar 2009 av Ce'Nedra
Rosalie Skrevet 31. januar 2009 #39 Skrevet 31. januar 2009 (endret) De fleste ingeniører jobber i det private. De fleste sykepleiere i det offentlige. Ergo kan ikke lønna til de to yrkesgruppene sammenlignes. Det er i tillegg ingeniørmangel i Norge, noe som gjør at ingeniører i det offentlige kan presse lønna opp. Ergo har lønnsforskjeller på ingeniører og sykepleiere i det offentlige med etterspørsel å gjøre, ikke med hvor det er overvekt av hvilket kjønn. Endret 31. januar 2009 av Wadjet 1
Trekkoppfuglen Skrevet 31. januar 2009 #40 Skrevet 31. januar 2009 Er det ikke mangel på sykepleiere også? :klø: Over til lønnsspm; er egentlig ganske fornøyd med lønna. Har nå vært spl i 5 år, og lønna har steget en god del disse årene. Vi er ikke blant de best betalte, men heller ikke de verste. Syns også det er godt å slippe bekymringene rundt det å miste jobben eller ikke i disse finanskrise-dager.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå