Devana Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Noen her som kan hjelpe meg litt og forklare hvordan man skriver en disposisjon/har en god forklaring på hva en disposisjon av en oppgave er?
Gjest Gjest_lala_* Skrevet 26. januar 2008 #2 Skrevet 26. januar 2008 Noen her som kan hjelpe meg litt og forklare hvordan man skriver en disposisjon/har en god forklaring på hva en disposisjon av en oppgave er? Det er vel en "liste" med overskrifter (de samme du skal bruke i teksten) og underpunkter i den rekkefølgen du skal ha tingene i.. Ehh.. Hehe.. Dårlig forklart, kan vel si meg fornøyd med at jeg valgte å ikke bli lærer Et eksempel da, dersom du skal skrive om da du fikk hund: Da jeg fikk hund - lyst på hund - usikker på hvilken rase - leste bøker om emnet Bestemte meg for mops - små og søte - passer best med liten hund - undersøkte hvor, pris osv Lykkelig hundeeier - da den kom - lydighetstrening - lydig, flink osvosv.. Håper det var til litt hjelp.. Jeg synes dette er et veldig bra verktøy når jeg skal skrive oppgaver
Devana Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2008 Tusen takk Da skjønte jeg det litt bedre.
FrøkenStrøken Skrevet 26. januar 2008 #4 Skrevet 26. januar 2008 Grunnen til at du skal skrive en disposisjon er at du skal klare å holde en rød tråd, du skal starte en tekst og vite hvordan den ender. Da slipper du å skrive på måfå og håpe på å komme i mål, og du skriver bare det som er vesentlig for det du vil fortelle!
Gjest said Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Noen her som kan hjelpe meg litt og forklare hvordan man skriver en disposisjon/har en god forklaring på hva en disposisjon av en oppgave er?
tineline Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 En vanlig disposisjon på en humanistisk/samfunnsvitenskapelig oppgave vil være: 1. Innledning - Avklaring av det valgte emnet, avgrensing av temaet (slik at du ikke gaper over for mye, må du spesifisere og ofte smalne ned temaet) - Litt generell informasjon om emnet: F.eks. hvor mange mennesker det bor i Kina, og hva slags kulturer som finnes der, dersom du skal skrive om Kina) - Litt om hva du skal diskutere i oppgaven og hvilken rekkefølge det kommer 2. Temaet generelt, kanskje med litt historie omkring studiet av emnet: hva er blitt bestemt tidligere? 3. Temaet spesielt - eksempelstudier: Her kan du bekrefte en eller annen synsvinkel og avkrefte andre ved å trekke inn relevante eksempler 4. Diskusjon/sammenfatning av temaet: Hva har eksempelstudiene og den generelle forskningen ledet fram til? 5. Oppsummering og konklusjon - Skal matche innledningen; svar på alle de spørsmålene du tok opp i innledningen. Ikke kom med ny informasjon i konklusjonen. Ellers er det selvsagt stor forskjell på disposisjonen til en vitenskapelig artikkel, en humanistisk diskusjon og en norskstil. Poenget er at du skal rydde opp i strukturen på oppgaven FØR du setter i gang å skrive. Skriv gjerne ned under de ulike punktene hva du vil bruke hvor av kilder, eksempler osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå