Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som kan hjelpe meg litt og forklare hvordan man skriver en disposisjon/har en god forklaring på hva en disposisjon av en oppgave er?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lala_*
Skrevet
Noen her som kan hjelpe meg litt og forklare hvordan man skriver en disposisjon/har en god forklaring på hva en disposisjon av en oppgave er?

Det er vel en "liste" med overskrifter (de samme du skal bruke i teksten) og underpunkter i den rekkefølgen du skal ha tingene i.. Ehh.. Hehe.. :) Dårlig forklart, kan vel si meg fornøyd med at jeg valgte å ikke bli lærer ;)

Et eksempel da, dersom du skal skrive om da du fikk hund:

Da jeg fikk hund

- lyst på hund

- usikker på hvilken rase

- leste bøker om emnet

Bestemte meg for mops

- små og søte

- passer best med liten hund

- undersøkte hvor, pris osv

Lykkelig hundeeier

- da den kom

- lydighetstrening

- lydig, flink

osvosv..

Håper det var til litt hjelp..

Jeg synes dette er et veldig bra verktøy når jeg skal skrive oppgaver :)

Skrevet

Tusen takk :) Da skjønte jeg det litt bedre.

Skrevet

Grunnen til at du skal skrive en disposisjon er at du skal klare å holde en rød tråd, du skal starte en tekst og vite hvordan den ender. Da slipper du å skrive på måfå og håpe på å komme i mål, og du skriver bare det som er vesentlig for det du vil fortelle!

• 1 år senere...
Skrevet
Skrevet

En vanlig disposisjon på en humanistisk/samfunnsvitenskapelig oppgave vil være:

1. Innledning

- Avklaring av det valgte emnet, avgrensing av temaet (slik at du ikke gaper over for mye, må du spesifisere og ofte smalne ned temaet)

- Litt generell informasjon om emnet: F.eks. hvor mange mennesker det bor i Kina, og hva slags kulturer som finnes der, dersom du skal skrive om Kina)

- Litt om hva du skal diskutere i oppgaven og hvilken rekkefølge det kommer

2. Temaet generelt, kanskje med litt historie omkring studiet av emnet: hva er blitt bestemt tidligere?

3. Temaet spesielt - eksempelstudier: Her kan du bekrefte en eller annen synsvinkel og avkrefte andre ved å trekke inn relevante eksempler

4. Diskusjon/sammenfatning av temaet: Hva har eksempelstudiene og den generelle forskningen ledet fram til?

5. Oppsummering og konklusjon

- Skal matche innledningen; svar på alle de spørsmålene du tok opp i innledningen. Ikke kom med ny informasjon i konklusjonen.

Ellers er det selvsagt stor forskjell på disposisjonen til en vitenskapelig artikkel, en humanistisk diskusjon og en norskstil. Poenget er at du skal rydde opp i strukturen på oppgaven FØR du setter i gang å skrive. Skriv gjerne ned under de ulike punktene hva du vil bruke hvor av kilder, eksempler osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...