Gå til innhold

Hjelp! Låst situasjon!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Uff!! er litt fortvilet nå :(

Jeg føler jeg har kommet inn i en vond sirkel med min datter på tre. Hun er litt i trass, og vil bestemme mye selv. Det er jo greit de gangene hun kan få være med og bestemme, men noen ganger er det slett ikke mulig. Som når vi må nå butikken før den stenger og hun nekter å gå el. Vi har kommet inn i et fast mønster: hun legger seg ned eller gjemmer seg,jeg prøver å forklare henne greit,uten å være sint, hvorfor vi må..., hun sier nei og blir sint,jeg prøver nok en gang å forklare,men nei hun vil ikke..Det ender alltid med at jeg er så sint at jeg tror jeg skal sprekke,og drar en hylende unge med meg. Det føles ikke godt, og jeg får alltid så dårlig samvittighet..føler meg litt brutal fordi jeg drar henne med,og er eitrende forbanna :evil: Dette mønsteret er så fast at jeg stort sett alltid kan forutse hendelsesforløpet. Vet at dette er vanlig,men jeg har lyst å få brutt dette mønsteret! Jeg føler vi bruker for mye tid på å være lei og sint!

Må legge til at hun er store søster til en aktiv gutt på ett år,som krever mye oppmerksomhet fordi han er så aktiv. Hun er selv som oftest rolig og sjenert.

Er det noen som har forslag til alternative måter jeg kan takle situasjonen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La barnet bestemme uten at det får viljen sin. Sørg for å ha GOD tid når du skal på butikken. Planlegg litt..

På veien er det 3 åringen som bestemmer. lek med henne på veien, da kommer dere fortere fram. Det er KJEDELIG for en 3 åring å gå langs veien. Kanskje hjelper det å diskutere med henne hva dere skal kjøpe? det synes mi jente er kjekt. og så får hun plukke fra hyllene i butikken.

Ellers bør du gi henne masse kjærlighet og positiv oppmerksomhet.

Jeg var også kommet inn i en ond sirkel med jenta mi. Det som hjalp, var at jeg hadde over ei uke "fri" fra ungene ( de var hos faren) slik at jeg fikk bygget opp overskudd. Så begynte jeg med ny glød, og nå har vi unngått en ny slik ond sirkel. Det var ikke akkurat spesifikt tur til butikken jeg hadde problem med, men det var trass... :-? Jeg vet ikke om vi hadde problemer fordi jeg var utslitt, eller om det var hun som var trassete av andre grunner, men nå går det fint. alt henger vel litt sammen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Og husk for all del å ikke si "Skal vi gå i butikken?" slik mange foreldre gjør.. Da gir man barnet et valg, og så når hun sier "Nei", så går man likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...