Gå til innhold

Ensom, trist og lei.


Gjest Skolejenta som ikke har det bra

Anbefalte innlegg

Gjest Skolejenta som ikke har det bra

Ensom… Trist… Lei… :tristbla: Det er ordene som dukker opp i hodet mitt. Jeg er så utrolig lei av skolen, stresset og maset. :nei: Prioritere, prioritere og atter prioritere lekser foran venner og fritidsaktiviteter. Jeg har lyst til å forandre meg, jeg har lyst til å bli en bedre venn for venninnene/vennene mine! Problemet er at jeg har fått over 5,6 i snitt ut av 1. klasse og prestasjonsangsten følger deretter med det nye triste(?) skolehalvåret. :gråte:

Jeg er den mest populære på skolen (1000 elever ca) pga. utseendet og delvis oppførselen min. Typisk den deilige jenta med store pupper som alle guttene liker. Æsj, jeg blir kvalm av tanken... Dette sier jeg ikke for å skryte, men for ærlighetens skyld; jeg trenger seriøst hjelp. Det går bra i skoledagene, det vil si mandag-fredag, men så kommer den triste og forferdelige helgen. Jeg blir hjemme fra fredag 15.00 til mandag 06.00, med unntak av diverse bursdager/fester som blir arrangert på lørdager. Da sitter jeg hjemme og gjør lekser for å oppnå de karakterene jeg får. Det er ikke gøy, men det trengs. Eller gjør det virkelig det? Er det verdt å sløse ungdomstiden på lekser og skole? Er det VIRKELIG verdt det? :gråte:

I det siste har jeg merket at venninnene/vennene svikter en etter en. Hvis jeg ikke gjør noe snarest, vil jeg miste alle? Da vil jeg sitte igjen med et dusin bøker og et av Norges beste karakterkort, fremfor venninnene/vennene mine? Fremfor de jeg ELSKER foran alt, trodde jeg… Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive det, men jeg kommer ikke videre uten å prøve. Jeg har LYST til å være MER med venner og mindre med de stygge leksene. Leksene som ødelegger deg sakte men sikkert. Leksene som presser seg opp etter halsen din. Leksene som dreper deg innvendig. Jeg har LYST til å bli en bedre person og prioritere VENNER foran skolen og lekser… så mitt spørsmål er:

HVORDAN SKAL JEG BLI KVITT PRESTASJONSANGSTEN? HVORDAN SKAL JEG KLARE Å PRIORITERE VENNENE MINE FORAN DEN ***** SKOLEN? :rope:

Grunnen til at jeg skriver dette, er at 5 av veninnene mine har sviktet meg. Riktignok går vi ikke på samme skole, men de har sviktet meg og jeg er så lei meg :(:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Karakterer er ofre for avtakende avkastning. Etter at de passerer et visst punkt på snittskalaen, er forholdet mellom arbeidet det tar å få dem, og avkastningen de gir helt minimalt. Dette oppstår i det du har rundt 5 i snitt. Med et snitt på 5, 5.1, eller noe i den størrelsen, har du fremdeles karakterer høye nok til å komme inn på mer eller mindre hva du vil umiddelbart etter videregående. Et snitt på 5,5 krever uforholdsmessige store mengder jobbing i forhold til hva det resulterer i. Likevel: Ikke dropp målsetningene for skolegangen, bare modifiser dem slik at de ikke spiser opp all tiden du har.

Noen fag tar lang tid i forhold til hva du får igjen for dem. Typisk for disse er at en sekser henger veldig mye høyere i forhold til en femmer enn hva en femmer gjør i forhold til en firer. Se på hvilke fag som sluker mest tid, og nedprioriter deretter - din akademiske karriere går ikke fullstendig på trynet fordi du har 5 i stedet for 6 i noen fag. Legg fokuset på de fagene du liker (dersom det er noen). Skriv litt færre sider på de lange oppgavene, ikke bruk en helg på å lese så du kan hele pensum på rams før prøvene, og så videre. Du høres intelligent ut - da kan du komme langt i de fleste fag ved å forstå store systemer heller enn å pugge. Det tar en femtedel av tiden, og gjør deg i stand til å skrive betydelig mer reflektert om et emne enn om du bare spyr ut oppsamlet informasjon og fyller ark etter ark.

De vennene du får og har på videregående er gjerne dem du kommer til å ha en stund. De er verdt noen desimaler av snittet ditt. Balansegang er nøkkelen, dog; ikke kast vrak på alt du har av vaner fra skolen. Det er tross alt ikke alle forunt å ha så gode karakterer.

Jeg gikk i sin tid ut av videregående med 5.14 i snitt - og med en hel del venner. Snittet har aldri vært noe problem, og jeg befinner meg nå på universitet, med vennene i behold.

Håper det var noenlunde til nytte \o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...