Gå til innhold

Hvordan svarer du?


Gjest Gjest_Nysgjerrig_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nysgjerrig_*

Jeg lurer på hvordan dere svarer i tråder. Ta en tråd som ber om råd i en bestemt sak, ikke for å diskutere som her, men h*n trenger å høre hvordan ting henger sammen. Har listet opp noen stikkord her, dere kan jo kommentere alt, eller de punktene som dere har en sterk mening om! :popcorn:

--Leser du hele tråden, eller hopper du til slutten og skriver svar uten å lese om noen andre har skrevet det samme lenger opp?

--Hvis du vet svaret, skriver du det selv om det er skrevet mange ganger før?

--Hvis du har en ide som du syns høres lur ut, og poster den, men så viser det seg at noen andre som har mer greie på dette enn deg sier at det er ikke var så lurt likevel.. trekker du deg, eller står du hardnakket på ditt, argumenterer så godt du kan selv om du egentlig ikke har peiling?

--Liker du å trekke ut detaljer fra tråden som egentlig ikke har med saken å gjøre, og heller kommentere dette enn det det blir spurt etter?

--Tenker du "her har jeg ikke noe positivt å komme med, så jeg går ut igjen" eller vil du gjerne fortelle trådstarteren hvor teit problemstillingen er, og hvor idiotisk personen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lurer på hvordan dere svarer i tråder. Ta en tråd som ber om råd i en bestemt sak, ikke for å diskutere som her, men h*n trenger å høre hvordan ting henger sammen. Har listet opp noen stikkord her, dere kan jo kommentere alt, eller de punktene som dere har en sterk mening om! :popcorn:

--Leser du hele tråden, eller hopper du til slutten og skriver svar uten å lese om noen andre har skrevet det samme lenger opp?

--Hvis du vet svaret, skriver du det selv om det er skrevet mange ganger før?

--Hvis du har en ide som du syns høres lur ut, og poster den, men så viser det seg at noen andre som har mer greie på dette enn deg sier at det er ikke var så lurt likevel.. trekker du deg, eller står du hardnakket på ditt, argumenterer så godt du kan selv om du egentlig ikke har peiling?

--Liker du å trekke ut detaljer fra tråden som egentlig ikke har med saken å gjøre, og heller kommentere dette enn det det blir spurt etter?

--Tenker du "her har jeg ikke noe positivt å komme med, så jeg går ut igjen" eller vil du gjerne fortelle trådstarteren hvor teit problemstillingen er, og hvor idiotisk personen er?

Jeg mener de fleste svarer seriøst på tråden og gir råd/tips utfra egen erfaring. Men fellesnevner for de fleste svar i KG er, etter 4-5 svar på innlegget, sporer saken fullstendig av. Folk går til angrep på hverandres svar og tar ut biter av tråden som "sitater" for å nøre opp under deres egne useriøse svar. Det skjer nesten hver eneste gang :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy
--Leser du hele tråden, eller hopper du til slutten og skriver svar uten å lese om noen andre har skrevet det samme lenger opp?
Jeg leser som oftest i alle fall mesteparten av tråden før jeg svarer, om jeg ikke orker å lese/skumlese over svarene, tråden så svarer jeg ikke.

--Hvis du vet svaret, skriver du det selv om det er skrevet mange ganger før?
Det hender, men vanligvis ikke.

--Hvis du har en ide som du syns høres lur ut, og poster den, men så viser det seg at noen andre som har mer greie på dette enn deg sier at det er ikke var så lurt likevel.. trekker du deg, eller står du hardnakket på ditt, argumenterer så godt du kan selv om du egentlig ikke har peiling?
Nei, jeg argumenterer ikke mot de som vet bedre når jeg ikke har peiling, vanligvis, det kan jo såklart hende jeg tror jeg vet bedre uten at jeg egentlig gjør det da :ler:

--Liker du å trekke ut detaljer fra tråden som egentlig ikke har med saken å gjøre, og heller kommentere dette enn det det blir spurt etter?
Det hender, ja :sjenert:

-Tenker du "her har jeg ikke noe positivt å komme med, så jeg går ut igjen" eller vil du gjerne fortelle trådstarteren hvor teit problemstillingen er, og hvor idiotisk personen er?

Om jeg ikke har noe konstruktivt å bidra med så skriver jeg heller ikke, vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

--Leser du hele tråden, eller hopper du til slutten og skriver svar uten å lese om noen andre har skrevet det samme lenger opp?

--Hvis du vet svaret, skriver du det selv om det er skrevet mange ganger før?

--Hvis du har en ide som du syns høres lur ut, og poster den, men så viser det seg at noen andre som har mer greie på dette enn deg sier at det er ikke var så lurt likevel.. trekker du deg, eller står du hardnakket på ditt, argumenterer så godt du kan selv om du egentlig ikke har peiling?

--Liker du å trekke ut detaljer fra tråden som egentlig ikke har med saken å gjøre, og heller kommentere dette enn det det blir spurt etter?

Jeg svarer ikke der det jeg hadde tenkt å si allerede er sagt. Hvis ikke det drukner i mengden av andre svar. Da siterer jeg den som jeg er enig med, og sier "enig" el.l., og utdyper kanskje.

Det irriterer meg at så mange sier akkurat det samme som personer foran, som om de var de første til å si eller mene det. Uten å si "jeg mener også ..." eller "som gjest/bruker xxx over, så mener jeg ..." Det er ganske irriterende å tenke ut noe å svare, og så sier noen litt under akkurat det samme, som om du selv bare er luft som blir ignorert.

Jeg liker ikke bombastiske svar uten begrunnelse "slik er det" osv. Så jeg pleier først fortelle litt om egen erfaring rundt emnet i spørsmålet, og så relatere det til trådstarter. Slik at jeg begrunner min mening.

Å ja, så sier jeg ALLTID "i min mening" eller "jeg tror" eller "jeg har erfart" før jeg kommer med synspunkter. Skulle ønske flere ville gjøre det.

har jeg ikke noe å tilføre, eller synes problemstillingen er teit, svarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

--Leser du hele tråden, eller hopper du til slutten og skriver svar uten å lese om noen andre har skrevet det samme lenger opp?

Jeg pleier å i det minste skumme gjennom de fleste svarene. Jeg innrømmer at jeg ikke absolutt alltid gjør det, om jeg f.eks. har lite tid, men jeg foretrekker å gjøre det. Avhengig av hva problemet er, så syns jeg det kan være greit at noen svarer selv om de ikke har lest alt, siden de likevel kan komme med verdifulle synspunkter.

--Hvis du vet svaret, skriver du det selv om det er skrevet mange ganger før?

Det kommer an på. Jeg gjør det dersom jeg tror at det kan være nyttig for ts å se at flere mener det samme.

--Hvis du har en ide som du syns høres lur ut, og poster den, men så viser det seg at noen andre som har mer greie på dette enn deg sier at det er ikke var så lurt likevel.. trekker du deg, eller står du hardnakket på ditt, argumenterer så godt du kan selv om du egentlig ikke har peiling?

Jeg står ikke hardnakket på mitt om jeg føler at jeg ikke har peiling i det hele tatt. Men jeg er heller ikke en som gir meg uten videre hvis jeg selv mener at jeg ikke har grunn til det. Det kan jo ofte være vanskelig å vite hvem som har rett, og når det er på tide å gi seg. Noen er påståelige og legger fram ting på en måte som gjør at det høres plausibelt ut, uten at de egentlig trenger å ha mer peiling enn andre.

--Liker du å trekke ut detaljer fra tråden som egentlig ikke har med saken å gjøre, og heller kommentere dette enn det det blir spurt etter?

Jeg syns det er stor forskjell på en tråd hvor noen ber om råd, og en mer generell diskusjon. Når noen ønsker konkrete råd om noe personlig, syns jeg man bør holde seg til tema. Det hender likevel at det kan være hensiktsmessig å trekke fram noe som ikke direkte handler om det ts vil ha råd på, men som likevel kan være relevant. Det er kjedelig når en tråd sporer av fullstendig og man bør holde seg noenlunde til tema, men ts kan samtidig ikke forvente å styre hva en tråd skal handle om.

--Tenker du "her har jeg ikke noe positivt å komme med, så jeg går ut igjen" eller vil du gjerne fortelle trådstarteren hvor teit problemstillingen er, og hvor idiotisk personen er?

Når det er en tråd om personlige råd, har det ikke noe for seg å fortelle hva man syns om problemstillingen. Vel, i enkelte tilfeller, hvis man opplever at ts fullstendig mangler bakkekontakt, kan det formuleres som et godt råd at hun burde fokusere på andre ting f.eks. Å komme med negative karakteristikker av noen, hører ikke hjemme i noen tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guesteline
Jeg lurer på hvordan dere svarer i tråder. Ta en tråd som ber om råd i en bestemt sak, ikke for å diskutere som her, men h*n trenger å høre hvordan ting henger sammen. Har listet opp noen stikkord her, dere kan jo kommentere alt, eller de punktene som dere har en sterk mening om! :popcorn:

--Leser du hele tråden, eller hopper du til slutten og skriver svar uten å lese om noen andre har skrevet det samme lenger opp?

Jeg leser hele tråden for å finne ut om noen har svart det jeg har tenkt å svare, for da føler jeg ikke behov for å skrive det samme.

--Hvis du vet svaret, skriver du det selv om det er skrevet mange ganger før?

Nei!

--Hvis du har en ide som du syns høres lur ut, og poster den, men så viser det seg at noen andre som har mer greie på dette enn deg sier at det er ikke var så lurt likevel.. trekker du deg, eller står du hardnakket på ditt, argumenterer så godt du kan selv om du egentlig ikke har peiling?

Helt greit at andre er uenige med meg, føler ikke behov for å kverulere så sant jeg ikke vet at det jeg sier faktisk er riktig og jeg kan dokumentere det.

--Liker du å trekke ut detaljer fra tråden som egentlig ikke har med saken å gjøre, og heller kommentere dette enn det det blir spurt etter?

Nei, jeg har ikke behov for det.

--Tenker du "her har jeg ikke noe positivt å komme med, så jeg går ut igjen" eller vil du gjerne fortelle trådstarteren hvor teit problemstillingen er, og hvor idiotisk personen er?

Det er mange måter å fortelle en person at probleminnstillingen er feil, det kan gjøres på en saklig måte og det kan jeg gjøre noen ganger. Prøver å ikke såre TS. Men de fleste gangene går jeg bare ut av tråden uten å si noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det irriterer meg at så mange sier akkurat det samme som personer foran, som om de var de første til å si eller mene det. Uten å si "jeg mener også ..." eller "som gjest/bruker xxx over, så mener jeg ..." Det er ganske irriterende å tenke ut noe å svare, og så sier noen litt under akkurat det samme, som om du selv bare er luft som blir ignorert.

Helt enig! Hvis noen gjentar mitt svar uten å henvise til det jeg først har sagt, for å si at man er enig, så blir det som å stjele min mening. Det som er typisk da, er at trådstarteren takker den siste som uttalte seg for det gode forslaget, selv om det ikke var første gangen det ble sagt.

Jeg står ikke hardnakket på mitt om jeg føler at jeg ikke har peiling i det hele tatt. Men jeg er heller ikke en som gir meg uten videre hvis jeg selv mener at jeg ikke har grunn til det. Det kan jo ofte være vanskelig å vite hvem som har rett, og når det er på tide å gi seg. Noen er påståelige og legger fram ting på en måte som gjør at det høres plausibelt ut, uten at de egentlig trenger å ha mer peiling enn andre.

Enig, lov til å stå på sitt om man tror det har en hensikt. Jeg irriterer meg derimot over de som står på sitt uten å ha noe som helst peiling, utenom "allmenn misoppfatning". Jeg engasjerer meg i tråder som handler om lærerutdanning, siden det er noe jeg driver med og har greie på, og lærere er et tema der det kommer fram mange forståsegpåere som bare gulper opp argumenter som de har hørt om igjen hele livet. De har null peiling på hva de snakker om, og godtar ikke motargumenter fra de som faktisk har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Enig, lov til å stå på sitt om man tror det har en hensikt. Jeg irriterer meg derimot over de som står på sitt uten å ha noe som helst peiling, utenom "allmenn misoppfatning". Jeg engasjerer meg i tråder som handler om lærerutdanning, siden det er noe jeg driver med og har greie på, og lærere er et tema der det kommer fram mange forståsegpåere som bare gulper opp argumenter som de har hørt om igjen hele livet. De har null peiling på hva de snakker om, og godtar ikke motargumenter fra de som faktisk har det!

Jeg ser absolutt at lærere kan ha mer nyanserte meninger om en del ting i lærer-debatter. Men jeg er samtidig glad for at ikke bare lærere engasjerer seg i skole- og lærer-debatter. Øyne utenfra kan komme med interessante vinklinger, og det er uheldig om diskusjoner kun engasjerer de som jobber med temaet.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt at lærere kan ha mer nyanserte meninger om en del ting i lærer-debatter. Men jeg er samtidig glad for at ikke bare lærere engasjerer seg i skole- og lærer-debatter. Øyne utenfra kan komme med interessante vinklinger, og det er uheldig om diskusjoner kun engasjerer de som jobber med temaet.

Helt klart! Noen ting går det an å diskutere. I skoledebatt skal selvfølgelig alle få uttale seg, foreldregruppen, politikere og ikke minst de med synspunkt som (tidligere)elever har mye å komme med! Men jeg blir sliten av å lese alle de faste argumentene for at lærere er drittfolk. For eksempel masse fri (hver skoleferie, kan gå hjem klokken 14.00 hver dag) og enkel utdanning- trenger ikke kunne mer enn gangetabellen for å kunne undervise i matte på fjerde trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Helt klart! Noen ting går det an å diskutere. I skoledebatt skal selvfølgelig alle få uttale seg, foreldregruppen, politikere og ikke minst de med synspunkt som (tidligere)elever har mye å komme med! Men jeg blir sliten av å lese alle de faste argumentene for at lærere er drittfolk. For eksempel masse fri (hver skoleferie, kan gå hjem klokken 14.00 hver dag) og enkel utdanning- trenger ikke kunne mer enn gangetabellen for å kunne undervise i matte på fjerde trinn.

Nei, det blir jo noe annet. Når det handler om feilinformasjon og fordommer. Det må være irriterende å møte sånne holdninger når man føler at man jobber hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på, i utgangspunktet er det ikke vits i å være frekk og nedlatende med trådstarteren. Men når man skal si meningen sin må man jo si ifra hvis man syns det går over stokk og stein, og da kan jeg si at jeg syns det er en tåpelig problemstilling og at ts bør finne noe annet å gruble på enn akkurat det h*n spør om i den tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest ja
--Leser du hele tråden, eller hopper du til slutten og skriver svar uten å lese om noen andre har skrevet det samme lenger opp?

Jeg leser alt hvis tråden ikke er for lang, ellers skummer jeg igjennom for å få med meg det viktigste.

--Hvis du vet svaret, skriver du det selv om det er skrevet mange ganger før?

Nei.

--Hvis du har en ide som du syns høres lur ut, og poster den, men så viser det seg at noen andre som har mer greie på dette enn deg sier at det er ikke var så lurt likevel.. trekker du deg, eller står du hardnakket på ditt, argumenterer så godt du kan selv om du egentlig ikke har peiling?

Hehe, det kommer an på hvor i syklusen jeg er... Neida, som regel tusler jeg ut i slike tilfeller. Men det har vært ganger hvor jeg har følt for å kverulere, ja. Og så ser jeg i ettertid at her burde jeg ha gitt meg.

--Liker du å trekke ut detaljer fra tråden som egentlig ikke har med saken å gjøre, og heller kommentere dette enn det det blir spurt etter?

Nei. Jeg kan bli fristet, men jeg pleier ikke å gjøre det.

--Tenker du "her har jeg ikke noe positivt å komme med, så jeg går ut igjen" eller vil du gjerne fortelle trådstarteren hvor teit problemstillingen er, og hvor idiotisk personen er?

Har jeg ingenting å si, så svarer jeg ikke i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nokså vanlig at man blir dritsur om ts ikke liker at man kommer med svada. Da er det jo bare å holde på, få med seg de andre debattantene og ta denne jævla ts - slik at vedkommende til slutt blir hivi ut av forumet. Samma faen hva slags problemer det er...vi liker ikke ts som er mer intelligent enn oss.

Ellers oppfører jeg meg eksemplarisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser eg noe min eks har skrevet blir jeg fly forbanna. Jeg tolerer ikke at noen snakker stygt om meg eller andre jeg kjenner. Da får jeg med meg resten av røkla på forumet slik at denne jævla eksen får svi - og det beste av alt er jo at alle støtter meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...