Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #21 Skrevet 29. januar 2008 For så vidt, er jeg enig, men.... Muligens kan det være litt for lettvindt. Faren er at du kjøper bolig dyrt. Så begynner du å selge din egen. På grunn av markedet generelt (boligboble, markedpsykologi...etc) så faller prisene og markedet stopper opp. Dermed må du gå veldig lavt i pris, for å i det hele tatt komme ”løs”. Det var det som skjedde for mange på slutten av 80 tallet. Enkelte mener det vi hadde da, er noe sammenlignbart med markedet nå. Jeg tviler på at situasjonen nå er sammenliknbar med 80-tallet. Da var jo rentene veldig mye høyere og folk hadde vel også mer risikofylte lån (topplån etc). Det er svært få som tror rentene skal særlig mye oppover, selv om sannsynligheten absolutt er til stede for flere justeringer (for å bremse forbruk) kombinert med moderat lønnsøkning o.l (for å holde tritt med verdensmarked, eksport etc) - ting som gjør at boligkjøpere ikke ønsker eller kan ta samme risiko som man kanskje har gjort de årene prisene har gått i været. Så det er nok greit å ikke forvente at prisene skal øke noe særlig - og akkurat nå er markedet ekstra avventende tror jeg - men at det er en virkelig boble tror jeg ikke selv om enkelte prosjekter og områder kan være overpriset (som i USA - boligprisene faller foreløpig bare i enkelte områder). Uansett er det nok lurest å selge huset før man kjøper - men kanskje du kan få en pekepinn ved å se hvor lenge andre hus der dere bor blir liggende på markedet, og hva de går for. Salgssummen er offentlig informasjon.
Meliot Skrevet 30. januar 2008 #22 Skrevet 30. januar 2008 Hei! Jeg leste nettopp i dag i en avis at eie eiendomsmegling lanserer norges første dobbeltboligforsikring. Utdrag fra annonsen deres: "I et tøffere marked er det mange som allerede har kjøpt ny bolig uten at den gamle er solgt. For de aller fleste er det en stor påkjenning å betjene to boliglån samtidig. Dette er grunnen til at eie eiendomsmegling og forsikringsmegleren Norwegian Broker har jobbet med en forsikring der boligselgere kan forsikre seg mot å sitte med kostnadene for to boliger samtidig. Jørgen Jensen hos Norwegian Broker forklarer detaljer på hva produktet innebærer: - Det er kostnadene med den boligen du skal selge som dekkes, og i forsikringsdekningen ligger blant annet refusjon av netto renter, boligforsikring, fellesutgifter, oppvarming og netto boligskatt i hele 9 måneder". Kanskje noe av interesse? Jeg har ikke satt meg noe mer inn i dette produktet, men tenkte bare å tipse deg.
Østlandet Skrevet 30. januar 2008 Forfatter #23 Skrevet 30. januar 2008 Joda. Takk for tipset. (Om det var meg du mente) Men problemstillingene jeg ser for meg på boligmarkedet, er at, vi har sett toppen og det går nå nedover, for å stabilisere seg på et lavere nivå. Om det blir slik, så er vel problemet enda større om 9 mnd, enn det er i dag. Jeg kjenner heller ikke detaljene i dette. Men det kan kanskje tenkes på av folk med få midler. Men tror jeg ville lest nøye. (skeptisk til alle som selger forsikring) Personlig er jeg vel i den heldige (luksus)stilling sånn sett, at jeg kunne vel hatt 2 boliger i noen år. Med det, så skjønner du kanskje at jeg ikke er blandt de yngste her. Jeg/vi har midler. Men ville synes det var synd om de ble skuslet sakte bort på denne måten. Jeg (og kona) har jobbet i mange tiår for å få det sånn. I løpet av kort tid (få år) er vi alene igjen. Da er vel sistemann (19) flyttet ut. Samtidig er det lang tid og mange år til pensjon. Sårt opptjent kapital og aksjer (fremtidig ekstrapensjon), ville være dumt å skusle bort på denne måten. Men ja.... Et luksusproblem, ville vel mange yngre synes. Men for de som har studert denne forsikringen. Så hadde det vært greit med synspunkter, for og i mot.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #24 Skrevet 1. februar 2008 Hvis dere skal kjøpe nybygd leilighet ville jeg vært ekstra obs : http://www.dn.no/privatokonomi/article1304...l=article_image Prisene på brukte boliger øker fortsatt trass medias spådommer, men ikke like mye som før (utflatning). Jeg har en teori om at mange nybygg er overpriset og ny-standarden overvurdert, ofte kan man jo kjøpe eldre, fine leiligheter i samme områder for mye lavere kvm-pris.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2008 #25 Skrevet 1. februar 2008 Prisene på eneboliger steg i januar: http://www.nettavisen.no/eiendom/article1575019.ece
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå