Østlandet Skrevet 25. januar 2008 #1 Skrevet 25. januar 2008 Har vært på noen visninger i det siste i Drammensdistriktet og vest for Drammen.(Nedre/Øvre Eiker) ' Men dette gjelder vel generelt for hele landet. Vi har en enebolig og ønsker nå leilighet. Men bør vi se tiden an? Risikerer vi å sitte med 2 boliger? Selvfølgelig ikke, i følge eiendomsmeglerne. Har hatt "prisvurdering" fra 2 eiendomsmeglere og de spriker med ca 10%. Greit nok det. Men det virker som de setter prisen, der de tror jeg ønsker den. Frykten er å hoppe på en dyr leilighet og sitte med den gamle, eller må selge til en latterlig pris. En annen ting og det jeg egentlig ville ha meninger om...... Jeg synes det er mye labrere fremøte på visningene nå, enn sist høst? Med andre ord veldig vanskelig å få folk til å møte frem. Noen andre som har merket dette?
Amalie_85 Skrevet 25. januar 2008 #2 Skrevet 25. januar 2008 Du kan jo legge ut leiligheten for salg og ikke kjøpe noe annet før du får inn bud som du aksepterer. Merker og litt den "ikke flyttinga" som skjer, ikke at jeg ser det, men merker det på folks holdning, går boligmarkedet ned tørr de ikke selge. Og mange selger jo for å ha råd til nytt. Men jeg tenker sånn at går min bolig ned i pris gjør andre det og, så det går opp i opp! Men jeg har veldig lite peiling egentlig, så jeg burde kanskje ikke si noe men sånn oppfatter jeg det. Lykke til med salg og kjøp
jente 79 Skrevet 25. januar 2008 #3 Skrevet 25. januar 2008 Jeg ville nok solgt først og kjøpt etterpå hvis ikke du har mulighet til å sitte med to boliger i lang tid... Det virker ikke som markedet er det beste for tida. Jeg har kikket litt på hus, og oppfatter at mange av dem har stått lenge til salgs. Dette er ikke så langt unna der du ser. Det er jo også stadig oppslag i media om at prisene blir lavere og at det er vanskelig å selge. Ville vært veldig usikker på å kjøpe før jeg hadde solgt nå for tida...
Østlandet Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. januar 2008 Selvfølgelig hadde det vært det beste. Selge vår enebolig, før vi kjøper leilighet. Vi har vel muligheten til å sitte med 2 boliger en (ganske) lang periode. Vi er vel også noe eldre (tror jeg) enn Dere i foregående innlegg. Men jeg tror vi har sett toppen av prisnivået og dermed blir jo ikke utsiktene bedre til akseptabel pris om tiden går. Dermed forsvinner sakte og sikkert kapital, som er tenkt brukt til helt andre ting. Og litt av problemet er at ”drømmeleiligheten” er funnet. Boligen som tilfredstiller de fleste krav vi har. Vi må tenke på dette i helgen. Det går jo an å prøve seg med et ”skambud”, som ligger 15 – 20% under prisantydning. Bare for å ha gjort noe i hvert fall. Eiendomsmeglerne, er i hvert fall ikke troverdige, med sin overstrømmende positivitet til markedet. Det koster jo fort 60 – 70.000 å selge en bolig som vår også.
brud06 Skrevet 25. januar 2008 #5 Skrevet 25. januar 2008 Vi har akkurat solgt våres bolig og var veldig heldig, da vi fikk solgt våres hus som feriebolig, fikk vi en helt annen pris enn i det normale markedet. Vi var på noen visninger før huset ble solgt og vi opplevde delvis desperate meglere, da vi var de eneste på visning. Dette er jo personer som lever av og selge....deres mening er ikke objektiv. Vi ble ringt opp i tide og utide av meglerne for at de ville ha oss til å legge inn bud, før vi hadde solgt. Vi turde ikke kjøpe før vi fikk solgt huset....i mellomtiden gikk et hus vi hadde veldig lyst på det hadde vært vanskelig for oss og sitte med 2 lån. I ettertid var det utrolig vanskelig å finne leilighet for å overlappe tidsperioden.....Det var ikke så mange som ville ha en oss ( 2 voksne + 2barn ) da de skjønte at vi egentlig var på boligjakt. Egentlig er jeg veldig delt i hva jeg skal mene
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #6 Skrevet 25. januar 2008 Tendensene hittil har vært at leiligheter er de som har sunket mest i verdi, mens eneboliger har klart seg ganske greit, dvs holdt seg på omtrent stabilt nivå. Dermed sitter dere i en heldig posisjon som skal selge enebolig og kjøpe leilighet.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #7 Skrevet 25. januar 2008 Hvis eneboligen ligger ganske sentralt vil jeg tro den er relativt lettsolgt. Selv om det kanskje er et overskudd av boliger på markedet gjelder det ikke alle typer bolig. Her vi bor (nabokommune, attraktiv "drabant" til en av de største byene) synes jeg det er påfallende at det er nye leiligheter som blir liggende lengst eller oftest er på markedet og at selv om det er en tilflyttingskommune er leilighetene tungsolgte. Det er vel kanskje heller ventet en utflating enn direkte prisras i markedet, selv om det er vanskelig å spå og man i hvert fall burde være forsiktig med å høre på meglerne. Og uansett - dere sitter jo på eiendom fra før, om prisene skulle falle vil det muligens gjelde huset dere har fra før også selv om det stemmer at prisen på eneboliger holder seg oppe mer enn på endel typer leiligheter. Jeg tror egentlig at jeg ville prøvd å selge eneboligen nå samtidig som jeg ville prøvd å få leiligheten til under takst. (men ta rådene mine med noen klyper salt!)
Østlandet Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2008 Takker for svarene hittil. Tar gjerne i mot flere råd, eller erfaringer om boligmarkedet generelt akkurat nå. Noe jeg har tenkt på var å prøve å annonsere boligen min selv. Fotografere og legge den ut på finn.no. Men der tok jeg feil. Salg av bolig er forbeholt meglerne der!!! Der står det: “FINN eiendom er den tradisjonelle meglerbransjens nettsted for bolig til salgs. Dette skyldes at man ved salg av bolig skal følge opp selger, kjøper, budrunder osv. iht retningslinjer gitt av Kredittilsynet og norske forbrukermyndigheter. Som følge av dette har man valgt å være et sted for profesjonelle med hensyn til bolig til salgs. FINN eiendom har også fått medhold i denne praksis fra Forbrukerombudet. Dersom man skal selge sin bolig på FINN eiendom, må man benytte en megler/advokat som er partner av FINN eiendom.” Da vil det jo være veldig vanskelig å gjøre dette selv. Eller er det noen som har forslag.
jente 79 Skrevet 26. januar 2008 #9 Skrevet 26. januar 2008 Vet noen som selger bolig selv gjennom Selg bolig selv De tar vel sikkert en provisjon de også, men da kan du få lagt ut boligen på finn.
nettvenninnen Skrevet 26. januar 2008 #10 Skrevet 26. januar 2008 Den gang jeg var på boligjakt, så var det fast takst å sveipe igjennom annonser for privat bolig salg. http://www.privatboligsalg.no Boligene der er ofte rimeligere, for man slipper å måtte kaklulere inn meglerhonorar og diverse andre ting når man selger. På dette nettstedet får du også tips på hvordan du skal gå frem når du ønsker å selge bolig privat. Lykke til
Gjest Skrevet 26. januar 2008 #11 Skrevet 26. januar 2008 Jeg har det omtrent som du nå, bare andre veien. Planlegger å selge leiligheten min i byen, men må da vente til jeg for solgt for å kjøpe, her tar det jo også utrolig lang tid før man for solgt noe også. Jeg må vist regne med 2-6 mnd før den blir solgt..
Østlandet Skrevet 26. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2008 "selg bolig selv" er under avvikling, står det på sidene deres. Men ellers så takker jeg for andre "linker". Dette er litt interessant. Jeg følger med og er fortsatt interessert i tips..... Men nå er det Lørdagskveld. Titter innom i morgen formiddag.... "østlandet"
Østlandet Skrevet 28. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2008 Er nå noen dager siden jeg startet denne tråden Følger opp med noen tilleggspørsmål. Har altså funnet en leilighet, som passer på nesten alle måter. Men jeg synes den er for dyr. Det er også helt klart at omsetningen i mitt distrikt dabber av. Ser flere prosjekter hvor prisen er satt ned og / eller boligene i tillegg legges ut for eventuell leie. Hva er et ”skambud”. Med andre ord, hvor lavt kan man by, uten å virke for useriøs. 10% under verdivurdering? 15%? Vil man for eksempel bli tatt seriøst ved å by 2,25 mill for en leilighet med prisantydning 2,6 mill. (-13-14%) Eller er ikke markedet klar for dette enda? Tar gjerne også fortsatt i mot synspunkter på hvordan folk synes markedet er om dagen. Antall som møter til visning…etc.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #14 Skrevet 28. januar 2008 Er nå noen dager siden jeg startet denne tråden Følger opp med noen tilleggspørsmål. Har altså funnet en leilighet, som passer på nesten alle måter. Men jeg synes den er for dyr. Det er også helt klart at omsetningen i mitt distrikt dabber av. Ser flere prosjekter hvor prisen er satt ned og / eller boligene i tillegg legges ut for eventuell leie. Hva er et ”skambud”. Med andre ord, hvor lavt kan man by, uten å virke for useriøs. 10% under verdivurdering? 15%? Vil man for eksempel bli tatt seriøst ved å by 2,25 mill for en leilighet med prisantydning 2,6 mill. (-13-14%) Eller er ikke markedet klar for dette enda? Tar gjerne også fortsatt i mot synspunkter på hvordan folk synes markedet er om dagen. Antall som møter til visning…etc. Man kan selvsagt legge inn et skambud, men husk at mange selgere reagerer negativt på det. Det kan være greit å ha et godt forhold til selger på et tidlig tidspunkt :-) Min venninne bor i samme område som deg (mot Ringerike) og har akkurat solgt sin leilighet 15% over takst, og hun sa at flere leiligheter og eneboliger gikk for mer enn taksten. Det hadde altså tatt seg opp etter jul.
Uno Skrevet 28. januar 2008 #15 Skrevet 28. januar 2008 Om du har noe som kan minne om hage, så ville jeg nok ikke solgt på vinteren.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2008 #16 Skrevet 28. januar 2008 Du vet vel selv hvor attraktiv den boligen du har er jmf med størrelse, prisantydning og beliggenhet. Du konkurrerer bl.a. med boliger i samme området. Hør med megler om prisantydning og ta høyde for en noe lavere salgssum. Har du fortsatt råd å kjøpe drømmeleiligheten? De samme vurderingene må du ta når du vurderer mulig kjøpspris på denne. Jeg bor i samme området og min leilighet er utrolig lettsolgt og går over prisantydning. Jeg skal også selge en leilighet i samme by, men i en annen bydel, som jeg selv mener er lettsolgt, men regner ikke å få noe mer enn hva prisantydning sier.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #17 Skrevet 29. januar 2008 Og mange selger jo for å ha råd til nytt. Men jeg tenker sånn at går min bolig ned i pris gjør andre det og, så det går opp i opp! Men jeg har veldig lite peiling egentlig, så jeg burde kanskje ikke si noe men sånn oppfatter jeg det. Jeg eier leilighet i byen og skal snart selge den og kjøpe større leilighet med samboeren min. Og jeg tenker akkurat slik! Gidder ikke å stresse med boligprisene, for om jeg får mindre igjen for min egen leilighet så betyr det at den jeg kjøper vil være tilsvarende rimeligere. Og omvendt. Men det er kanskje for lettvint tenkt?
Østlandet Skrevet 29. januar 2008 Forfatter #18 Skrevet 29. januar 2008 Jeg eier leilighet i byen og skal snart selge den og kjøpe større leilighet med samboeren min. Og jeg tenker akkurat slik! Gidder ikke å stresse med boligprisene, for om jeg får mindre igjen for min egen leilighet så betyr det at den jeg kjøper vil være tilsvarende rimeligere. Og omvendt. Men det er kanskje for lettvint tenkt? For så vidt, er jeg enig, men.... Muligens kan det være litt for lettvindt. Faren er at du kjøper bolig dyrt. Så begynner du å selge din egen. På grunn av markedet generelt (boligboble, markedpsykologi...etc) så faller prisene og markedet stopper opp. Dermed må du gå veldig lavt i pris, for å i det hele tatt komme ”løs”. Det var det som skjedde for mange på slutten av 80 tallet. Enkelte mener det vi hadde da, er noe sammenlignbart med markedet nå.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2008 #19 Skrevet 29. januar 2008 Noe jeg har tenkt på var å prøve å annonsere boligen min selv. Fotografere og legge den ut på finn.no. Men der tok jeg feil. Salg av bolig er forbeholt meglerne der!!! Du kan gå gjennom advokat istedet for megler. Du bør (må?) uansett ha en som kan ta seg av kontrakt og oppgjør av boligsalget, og denne advokaten kan da legge ut boligen din for salg på Finn.no. Du kan regne med at advokaten tar rundt 10.000 for oppdraget, og at annonseutgiftene til Finn kommer på rundt 2.000 kroner. Ønsker du å annonsere boligen i lokalavisa el.l. kommer det selvsagt i tillegg for din egen regning.
flickan Skrevet 29. januar 2008 #20 Skrevet 29. januar 2008 Jeg synes ikke et bud på 10% under takst er et skambud. Taksten er jo gjerne en verdivurderingen av boligen som en person har gjort. Jeg har fått høre av meglere at man må regne med en feilmargin på + - 10 %, da det er vanskelig å vite eksakt hva markedet er villig til å gi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå