Gå til innhold

Orkide uten røtter...


Bladlusa

Anbefalte innlegg

Kjøpte en nydelig stor orkide (vanlig phalaenopsis) i en juleoppsats hos Mester Grønn før jul. Syntes den begynte å sture ganske fort, og når jeg sjekket den så jeg at den var plantet i vanlig blomsterjord... Bestemte meg for at den skulle få stå i fred for ompotting til over jul siden den blomstret, men nå står den altså her uten jord - og uten røtter. (Skulle selvsagt bedt om pengene tilbake, men hadde ikke mulighet til å dra tilbake til butikken på en stund.)

90 % av røttene var råtne, orkideen består nå av 5 store slappe og myke blad, 2 blomsterstengler med mange levende men slappe blomster, og 2 (to!) ganske små røtter. Lyspunktet er at rot nr. 3 faktisk ser ut til å være på vei, men den er bare 2-3 mm enda.

Enn så lenge står orkideen i en glasskrukke og vannes med sprayflaske så ofte jeg husker det, men det virker som røttene har problemer med å ta opp vann nok til alle bladene og blomstene. (Har tenkt på å kjøpe orkidejord, men har jo ingen røtter å plante i den.)

Er det noe håp her? Hva kan jeg gjøre for å redde orkideen? Klippe ned blomsterstenglene? Dusje mye for å sikre vanntilførsel? Dusje lite for å fremme rotvekst? Hadde vært gøy om jeg kunne få den til å blomstre igjen om et år eller fem...

(Fjernet "underoverskriften", det er egentlig bare én Mester Grønn-butikk jeg er misfornøyd med...)

Endret av Bladlusa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Få tak i orkiejord så fort som mulig og spesiell gjødsel for orkideer.

I tillegg må du dusje bladene også!! Ikke bare røttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde nok i tilegg til å plante den om klippet vekk blomsterstengelen.. alt på planten trenger næring, og med blomstene på trenger den mer næring enn den får.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd!

Bladene har jeg dusjet like mye som røttene (det er jo ikke stort annet å dusje :fnise: ), dvs. 1-5 ganger om dagen, litt avhengig av hvor mye jeg er hjemme og hva jeg husker. Når det gjelder orkidejorden får jeg bare se hva jeg får til. Glemte å si at bare én av røttene lar seg "plante", da den andre er ei luftrot som ligger over ett av bladene. Jeg får sette igjen akkurat nok blomsterstengel til at planta fremdeles kan støttes opp med pinnene, ellers skal nok den ene lille rota få litt problemer med å holde orkideen på plass i potta...

Da blir det klipping, og et håp om at "Mester" Grønn har orkidejord og kanskje til og med orkidegjødsel. (Ellers bruker jeg en ekstra tynn blanding av vanlig blomsternæring til den andre orkideen min, og den ser ut til å stortrives med det.)

(Det er masse orkidetråder her. Kanskje vi skulle hatt et eget orkideforum? :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Som tidligere ansatt hos Mester Grønn så vil jeg påstå at du uten problemer hadde fått igjen pengene/ny plante hvis du hadde kommet tilbake med den. De fleste vet at slike ting kan forekomme, og krangler ikke hvis du klager.

Utenom det så ville jeg også fått tak i orkidejord (mester grønn hadde iallefall når jeg jobbet der, også orkidegjødsel såvidt jeg husker, selvom du også kan bruke uttynna vanlig blomstergjødsel som du gjør), plantet den der og klippet ned stilkene så den får tid til å komme seg.

Ellers synes jeg det hørtes mye ut å dusje den 1-5 ganger om dagen, men om vinteren er jo inneklimaet ofte ganske tørt, så kanskje den trenger det (har aldri gjort det med noen av mine orkideer, og jeg har for øyeblikket 4 rundt meg ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg regner vel med at de hadde byttet/gitt meg pengene tilbake. Men da måtte jeg nok klaget innen 1-2 uker, noe jeg ikke hadde mulighet til.

Den hyppige dusjingen skyldes jo at orkideen nå står uten jord og nesten uten røtter, og lufta er tørr, ja. Hadde den hatt jord hadde jo røttene hatt muligheten til å trekke fuktighet og næring jevnt, men nå virker det som vannet tørker inn nesten fortere enn røttene rekker å suge det til seg. De er gråhvite hver gang jeg dusjer dem. Den friske orkideen min dusjes mye sjeldnere.

(Høres vel rart ut å fjerne den gamle jorda før jeg har kjøpt ny, men jeg tenkte som så at litt luft og sirkulasjon antagelig var mye viktigere på dette tidspunktet, for å hindre videre råte.)

Nå krysser jeg bare fingrene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon
Ja, jeg regner vel med at de hadde byttet/gitt meg pengene tilbake. Men da måtte jeg nok klaget innen 1-2 uker, noe jeg ikke hadde mulighet til.

Den hyppige dusjingen skyldes jo at orkideen nå står uten jord og nesten uten røtter, og lufta er tørr, ja. Hadde den hatt jord hadde jo røttene hatt muligheten til å trekke fuktighet og næring jevnt, men nå virker det som vannet tørker inn nesten fortere enn røttene rekker å suge det til seg. De er gråhvite hver gang jeg dusjer dem. Den friske orkideen min dusjes mye sjeldnere.

(Høres vel rart ut å fjerne den gamle jorda før jeg har kjøpt ny, men jeg tenkte som så at litt luft og sirkulasjon antagelig var mye viktigere på dette tidspunktet, for å hindre videre råte.)

Nå krysser jeg bare fingrene! :)

Du har helt sikkert rett i at det var riktig å fjerne (den vanlige?) jorda på orkideen, ellers kunne nok fort den siste rota gått med også.

Lykke til iallefall. Og fortell oss hvordan det går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd!

Bladene har jeg dusjet like mye som røttene (det er jo ikke stort annet å dusje :fnise: ), dvs. 1-5 ganger om dagen, litt avhengig av hvor mye jeg er hjemme og hva jeg husker. Når det gjelder orkidejorden får jeg bare se hva jeg får til. Glemte å si at bare én av røttene lar seg "plante", da den andre er ei luftrot som ligger over ett av bladene. Jeg får sette igjen akkurat nok blomsterstengel til at planta fremdeles kan støttes opp med pinnene, ellers skal nok den ene lille rota få litt problemer med å holde orkideen på plass i potta...

Da blir det klipping, og et håp om at "Mester" Grønn har orkidejord og kanskje til og med orkidegjødsel. (Ellers bruker jeg en ekstra tynn blanding av vanlig blomsternæring til den andre orkideen min, og den ser ut til å stortrives med det.)

(Det er masse orkidetråder her. Kanskje vi skulle hatt et eget orkideforum? :ler: )

Mester Grønn har både orkidégjødsel og orkidéjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten lest at man skal klippe blomsterstengelen av over det andre "leddet" på nevnte orkide.

Har sjøl drevet litt førstehjelp på min orkide i dag: Hengt den opp i ei lang krokke med ca 5 cm vann under slik at vannet får fordampe opp i jorda. Har nemlig lest det også. I tillegg har venninna mi det sånn, og hennes ser skammelig godt ut!!!

Ellers har mamma og søstra mi sine på badet, og der trives de veldig godt. De har fått blomst på sine igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Har forresten lest at man skal klippe blomsterstengelen av over det andre "leddet" på nevnte orkide.

Har sjøl drevet litt førstehjelp på min orkide i dag: Hengt den opp i ei lang krokke med ca 5 cm vann under slik at vannet får fordampe opp i jorda. Har nemlig lest det også. I tillegg har venninna mi det sånn, og hennes ser skammelig godt ut!!!

Ellers har mamma og søstra mi sine på badet, og der trives de veldig godt. De har fått blomst på sine igjen!

Hvor langt ned du klipper har i utgangspunktet mest å gjøre med hvor tålmodig du er med å vente til de kommer tilbake igjen. Jo lengre ned du klipper, jo lengre tid tar det. Men det lønner seg absolutt å ikke klippe akkurat på leddet.

Badet er flott for orkidèer, rett og slett fordi det ofte er varmt og fuktig der, men så må man jo spørre seg om man bare vil ha blomster på badet da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mester Grønn har både orkidégjødsel og orkidéjord.

Ikke alle. Her har vi to stk. innen ca 5 min kjøretur, en med lite utvalg men ganske bra fagkunnskap, og en med større utvalg og mindre kunnskap. (Jeg syntes ikke det var et godt råd å plante orkideen direkte i potteskjuleren og heller gi veldig lite vann, slik ekspeditøren foreslo...) Jeg måtte dessverre til den største for å få tak i jord.

I går ble blomsterstenglene klippet ned, og orkideen fikk orkidejord, ny potte og spesialgjødsel. Skal bli spennende å se hvordan den klarer seg! De avklippede blomsterstenglene ble plassert i en vase, og trives visst mye bedre der.

I tillegg falt jeg for en Miltoniopsis i den beste/minste butikken, så bestanden øker... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdatering:

Orkidéen har vært akkurat like slapp hele tiden etter at jeg plantet den om. Jeg har nå fått tvunget begge røttene ned i jorda. Alle bladene henger akkurat like mye. Men: For et par dager siden så jeg at det er et nytt blad på vei! Det er tydeligvis håp! :danse:

Men pen tror jeg nok ikke den blir før alle de gamle bladene er falt av og erstattet med nye... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...