Gå til innhold

Tegnspråk vanskelig å lære?


Gjest Gjest_Synne_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan litt "tegn til tale", som er en forenklet utgave av tegnspråk, beregnet som tillegg til mangelfullt eller ufullstendig språk. Tegnene er de samme som vanlig tegnspråk, men ordforrådet er ikke så stort. Veldig lett å lære. Vi på jobben har pleid å lære oss 5 tegn i uka, og har månedlige repetisjoner på et tilfeldig utvalg av alle tegnene vi kan. Det anbefales å lære fra en person og ikke en bok, da boka ikke kan vise tegnet godt nok / forståelig nok. Hvis du allikevel skulle ønske å kikke i en bok, så holder jeg en knapp på boka "tegn til tale". (tror den rett og slett heter det.)

(til opplysning så har ikke jeg ufullstendig og mangelfullt språk,det gleder de jeg jobber med )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tegnspråk som valgfag i fjor pga. døv elev i klassen. Det er ikke så vanskelig å lære, siden tegnene er veldig logiske.

Vil tipse deg om å lære enhånds-alfabetet først, da vil du kunne stave det du lurer på når du snakker med døve og så kan de vise deg tegnet for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kan tegn

Det er ganske lett å lære seg tegnspråk hvis man vanker i et tegnspråkmiljø. Man kan lære seg litt på egenhånd også ved hjelp av bøker og CD-rom etc, men det beste er å omgås døve. En ting er å lære seg å tegne selv, en annen ting er å lære å avlese tegnspråk.... det synes ihvertfall jeg er vanskeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Synne_*

Takk for svar!

Jeg har lært meg både en hånd og to hånds alfabetet og skal nå begynne på kurs. Gleder meg veldig, men er litt nervøs for at jeg ikke skal få det til..

Men øvelse gjør jo mester..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hvis du har lyst på en "ordbok" så vil jeg anbefale en ny bok som kom ut for ikke så lenge siden som heter "La hendene snakke". Veldig bra bok med gode forklaringer, lagd av døve tegnspråkbrukere.

Ellers er det kanskje ikke så veldig vanskelig å lære seg helt grunnleggende tegnspråk (som jo er felles for alle språk), problemene kommer først når man skal begynne å gjøre det mer avansert ;) Vet hva jeg snakker om, begynte på scratch og er i dag tegnspråktolk!

Ellers vil jeg som noen over her også anbefale å prøve og komme inn i et døvemiljø, det gjør det utrolig mye lettere å lære språket godt. Og i tillegg ikke tenke på tegnspråk som norsk, men som et helt nytt språk. Det hjelper også på for å få et flytende tegnspråk uten for påvirkning fra norsk.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...