Gå til innhold

Jeg kan ikke drikke melk mer

Fremhevede innlegg

Gjest Prompel
Skrevet

Nå er jeg ganske sikker på at melka gjør at jeg fiser.

I et par mnd nå har jeg vært veldig måteholden med melk, og når jeg er dum nok til å kaste meg på melkeflaska igjen, så blir jeg et levende gasskraftverk.

(Ja, jeg vet at mange sier mennesker ikke skal drikke kumelk, så det trenger ingen skrive her).

Men hvis noen har litt peiling på dette: Har kroppen min nå blitt så uvenner med melk for alltid at jeg ikke bør drikke noe særlig av det mer?

Jeg var nok oppe i 1 liter skummet melk om dagen før jeg trappet ned før jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har laktoseintoleranse kan det ofte hjelpe å holde seg borte fra melkeprodukter en stund, og så introdusere en liten mengde. Det funker på meg. Jeg tåler også bedre kokt melk enn ukokt. Du kan jo også prøve om du tåler laktosereduert melk bedre enn vanlig melk.

Er du allergisk mot melkeprotein derimot, er det visst verre- men det har jeg ingen erfaring med.

Gjest prompel
Skrevet
Hvis du har laktoseintoleranse kan det ofte hjelpe å holde seg borte fra melkeprodukter en stund, og så introdusere en liten mengde. Det funker på meg. Jeg tåler også bedre kokt melk enn ukokt. Du kan jo også prøve om du tåler laktosereduert melk bedre enn vanlig melk.

Er du allergisk mot melkeprotein derimot, er det visst verre- men det har jeg ingen erfaring med.

Takk for svar. :)

Det er nettopp kokt melk jeg har prøvd de to siste dagene og fiser som et uvær. Før det var jeg borte fra melk i mange uker, og har ikke hatt noe fiseproblem - så det må være melka sin skyld.

Nå er det jo selvfølgelig ikke så farlig, det er jo bare å holde seg borte fra melk, men jeg er så glad i det. :)

Skal forsøke laktoseredusert melk. Har du smakt den? Smaker den likt som annen melk?

Skrevet

Kan høres ut som laktoseintoleranse ja. DA mangler man helt eller delvis et enzym i tarmen som heter laktase, som normalt skal spalte laktose (melkesukker) i tynntarmen. Hvis dette ikke skjer, går laktase over i tykktarmen og spaltes av bakterier, noe som kan føre til luftproblemer. I tillegg trekker uspaltet laktase på væsken i avføringen (husker du osmose fra naturfagen?) og kan dermed føre til diaré.

Hvor hardt rammet man blir avhenger av om laktase er helt eller delvis fraværende.

Det er faktisk en ikke så veldig uvanlig tilstand, spesielt hvis du ikke opprinnelig er av nordisk opprinnelse. Prøv med laktoseredusert melk, og se om det hjelper. Det går også an å ta laktosebelastningstest hos lege og sjekke om blod-glukose stiger før og etter inntak av laktose. Blodglukose vil normalt stige fordi laktose spaltes til glukose og et annet sukkermolekyl, galaktose. HVis ikke det stiger, kan det tyde på laktasemangel.

Men den enkleste måten å sjekke det på er altså å se om det hjelper på symptomene hvis du unngår melk (noe du jo har gjort) og om det hjelper med laktoseredusert melk. Hvis det skulle vise seg at det er dette som feiler deg, er det dessverre ingen måte å behandle dette på utover å begrense laktoseinntak. En viss mengde vil du tåle uansett hvor lite laktase du har.

Gjest prompel
Skrevet
Kan høres ut som laktoseintoleranse ja. DA mangler man helt eller delvis et enzym i tarmen som heter laktase, som normalt skal spalte laktose (melkesukker) i tynntarmen. Hvis dette ikke skjer, går laktase over i tykktarmen og spaltes av bakterier, noe som kan føre til luftproblemer. I tillegg trekker uspaltet laktase på væsken i avføringen (husker du osmose fra naturfagen?) og kan dermed føre til diaré.

Hvor hardt rammet man blir avhenger av om laktase er helt eller delvis fraværende.

Det er faktisk en ikke så veldig uvanlig tilstand, spesielt hvis du ikke opprinnelig er av nordisk opprinnelse. Prøv med laktoseredusert melk, og se om det hjelper. Det går også an å ta laktosebelastningstest hos lege og sjekke om blod-glukose stiger før og etter inntak av laktose. Blodglukose vil normalt stige fordi laktose spaltes til glukose og et annet sukkermolekyl, galaktose. HVis ikke det stiger, kan det tyde på laktasemangel.

Men den enkleste måten å sjekke det på er altså å se om det hjelper på symptomene hvis du unngår melk (noe du jo har gjort) og om det hjelper med laktoseredusert melk. Hvis det skulle vise seg at det er dette som feiler deg, er det dessverre ingen måte å behandle dette på utover å begrense laktoseinntak. En viss mengde vil du tåle uansett hvor lite laktase du har.

Takk for svar. :)

Jeg er etnisk norsk, og har drukket melk i noen tiår allerede. Jeg har drukket tildels mye melk, fordi det er den beste drikken jeg vet. Andre drikker rødvin, jeg drikker melk. :)

Kanskje jeg rett og slett har drukket for mye?

Men jeg har bestemt meg for å få det sjekket hos lege.

Leste om litt om dette på nett nå, og der stod det at brunost er fy-fy også, hvis man har litt problemer med å tåle melk. Og jeg har spist både brunost og melk de to siste dagene. Dvs. kokt melk og brunost sammen og spist det - nam.

Skrevet

Problemer med laktoseintoleranse kan dukke opp i voksen alder.

Skrevet

Har du prøvd rismelk eller soyamelk? Det er både snilt mot magen og nam nam :)

Prøver selv å holde meg borte fra melk en periode. Hvor lang tid tok det fra du sluttet med melk til du merket forskjell?

Skrevet
Har du prøvd rismelk eller soyamelk? Det er både snilt mot magen og nam nam :)

Men det kan jeg vel ikke drikke som jeg drikker vanlig melk? Er melkesmaken jeg er så veldig glad i.

Prøver selv å holde meg borte fra melk en periode. Hvor lang tid tok det fra du sluttet med melk til du merket forskjell?

Jeg husker ikke hvor lang tid det tok før jeg merket noe etter at jeg holdt meg vekke fra melk i en lengre periode som begynte før jul. Dvs. jeg bruker melk i kaffen, så helt uten melk har jeg ikke vært.

Nå onsdag og torsdag fikk jeg i meg både melk (ca 4 dl) og brunost, og da satte prompeorkesteret i gang nesten omgående. Hittil i dag (fredag) virker det som at det har gitt seg.

Jeg skal bestille time hos legen for å få det sjekket og for å få info om det er greit at jeg drikker melk hvis jeg vet at jeg ikke skal ut blant folk på en dag eller to.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Jeg tåler også bedre kokt melk enn ukokt.

Jeg er motsatt. Risengrynsgrøt f.eks. er noe av det verste jeg kan spise. Jeg kan spise noen få skjeer, men ved noe mer blir jeg liggende med magekramper. Ost går helt fint på brødskiva, men på pizza må jeg være forsiktig, siden den da blir varmebehandlet.

Skal forsøke laktoseredusert melk. Har du smakt den? Smaker den likt som annen melk?

Nå er det en stund siden jeg har smakt det i ren form, men jeg syns ikke det var kjempegodt. Søtere på en måte - nesten som en mild, flytende brunost. Jeg følte ikke at det var god erstatning for vanlig melk, hvis man tenker på å drikke den direkte. Ved bruk i mat merker jeg ingen forskjell.

Kanskje jeg rett og slett har drukket for mye?

Jeg vet ikke, men jeg vet hvertfall at hos meg ble det utløst i voksen alder etter at jeg i noen uker drakk unormalt mye melk.

Gjest prompel
Skrevet
nesten som en mild, flytende brunost.

NAM!!!!

Jeg følte ikke at det var god erstatning for vanlig melk, hvis man tenker på å drikke den direkte. Ved bruk i mat merker jeg ingen forskjell.

Hvis dette funker for meg, blir det litt enklere. Da er det kun det å drikke melk rett fra glasset jeg må droppe.

Jeg vet ikke, men jeg vet hvertfall at hos meg ble det utløst i voksen alder etter at jeg i noen uker drakk unormalt mye melk.

Og jeg har drukket veldig mye melk så lenge jeg kan huske, så kanskje kroppen rett og slett har fått nok.

Skrevet (endret)

Jeg var en melkedrikker av rang da jeg var liten. Jeg kunne stå opp om natta og drikke to-tre glass på styrten, og ville en periode heller ha melk enn brus på lørdagskvelden. (Men akkurat det gikk fort over :fnise:).

Jeg har alltid spist risengrynsgrøt med et glass melk til, men har aldri koblet det til at jeg følte meg litt uvel etterpå. De gangene jeg har spist retter med fløtesaus, så blir jeg smådårlig i magen rett etterpå. Men jeg får bare et mildt ubehag, så for meg har det alltid vært verd det, sånn sett.

Jeg har bortimot kuttet ut melk nå, men det er mer av andre grunner. Men, ja, det høres ut som om du har laktoseintoleranse.

Endret av Tabris
Gjest prompel
Skrevet
Men jeg får bare et mildt ubehag, så for meg har det alltid vært verd det, sånn sett.

Har i grunnen ikke vondt jeg heller. Kanskje litt mageknip av og til, så sånn sett er melk så godt at det er verdt mageknip.

Problemet mitt er prompinga. Hjemme kan jeg prompe så mye jeg vil, men jeg gjør ikke det ute blant folk, så da må jeg altså gå rundt som en oppblåst ballong - og det vil jeg ikke.

Jeg har ikke forstått hva dette kan være før jeg begynte å koble litt etter prompeshowet i går. Er glad for at jeg kan ha funnet utav dette, men skal høre med legen for å bli sikker.

Skrevet
Men det kan jeg vel ikke drikke som jeg drikker vanlig melk? Er melkesmaken jeg er så veldig glad i.

Jeg drikker det som vanlig melk, smaker litt annerledes, men bedre (synes jeg). Er spesielt glad i rismelk med smak av nøtter, nam! :sikle:

Gjest prompel
Skrevet
Jeg drikker det som vanlig melk, smaker litt annerledes, men bedre (synes jeg). Er spesielt glad i rismelk med smak av nøtter, nam! :sikle:

Men du - hva er egentlig rismelk?

Skrevet

Vel, det kalles vel strengt tatt "risdrikk" tror jeg. Den jeg har består av vann, 15% ris, litt olje, og littegrann salt. Kommer i naturell og forskjellige andre smaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...