Gå til innhold

- I Norge behandles alle likt


Gjest Gjest Julie

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest Julie

Innslaget om Norge ble aldri vist i Michael Moore's "dokumentar". Han mente ingen ville ha trodd på det uansett.

I innslaget som aldri ble vist sier Sylvia Brustad "alle blir behandlet likt i Norge". Inge Lønning skryter av at det ikke er dødsstraff og livstidsstraff i Norge.

Kommentatoren henger seg opp i at politiet i Norge som regel ikke bærer våpen, men heller foretrekker å leke med en puddel på fortauet...norsk politi er iført refleksvest (men ikke sykkelhjelm). Fengselsinnsatte som har drept og voldtatt går fritt omkring og tuller med fengselsdirektøren. Ikke rart M. Moore lot være å sende dette i frykt for at ingen rundt i verden vil tro at Kardemomme-Norge er for godt til å være sant.

Eller hva?

http://www.youtube.com/watch?v=xJ0B2xDzSgg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Hvorfor skal gående politi ha sykkelhjelm? Syklende politi har sykkelhjelm i denne byen - er dette nok en av Michael Moores forvrengninger av virkeligheten til ære for seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michael Moore-filmen og det klippet om Norge viser at verden blir provosert over at alle skal være like og betale masse skatt slik det gjøres i Norge. Amerikanerne blir veldig provosert over dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Michael Moore-filmen og det klippet om Norge viser at verden blir provosert over at alle skal være like og betale masse skatt slik det gjøres i Norge. Amerikanerne blir veldig provosert over dette!

Ja for i USA betaler de nesten ikke no' skatt og så betaler de nesten ikke no' hvis de blir syke heller. Og det er klart at når Moore fremstiller dette i beste og kjente stil med fusk, løgn, kreativ klipping - etc - som han pleier så er vi jo helt sikker på at den fremstillingen blir rett. Gosj ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videokommentarene gir inntrykk av at Norge er sosialistisk og deler ut gratis biler og penger til alle som trenger det. Kanskje positivt at verden får det inntrykket, så kan flere flytte hit? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innslaget om Norge ble aldri vist i Michael Moore's "dokumentar". Han mente ingen ville ha trodd på det uansett.

I innslaget som aldri ble vist sier Sylvia Brustad "alle blir behandlet likt i Norge". Inge Lønning skryter av at det ikke er dødsstraff og livstidsstraff i Norge.

Kommentatoren henger seg opp i at politiet i Norge som regel ikke bærer våpen, men heller foretrekker å leke med en puddel på fortauet...norsk politi er iført refleksvest (men ikke sykkelhjelm). Fengselsinnsatte som har drept og voldtatt går fritt omkring og tuller med fengselsdirektøren. Ikke rart M. Moore lot være å sende dette i frykt for at ingen rundt i verden vil tro at Kardemomme-Norge er for godt til å være sant.

Eller hva?

http://www.youtube.com/watch?v=xJ0B2xDzSgg

Alle behandles likt? Ja det var vel dagens godeste...så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antiliberalist
Og det er klart at når Moore fremstiller dette i beste og kjente stil med fusk, løgn, kreativ klipping - etc - som han pleier så er vi jo helt sikker på at den fremstillingen blir rett. Gosj ...

:forvirra: :forvirra: :forvirra:

Michael Moore farer da vel ikke med løgn? Greit nok at han er ensidig. Med det som kommer frem er da i aller høyeste grad sant. Jeg synes han er en fin fyr, jeg. Mer enn noen annen får han frem hvor ræva det amerikanske samfunnet er, og hvor mye bedre det kunne blitt dersom USA kopierte europeisk sosialisme. Og da spesielt den skandinaviske velferdsstaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne blir vel heller pissed off av den skandinaviske velferdsstaten. Hvorfor skal de gidde å betale masse for folk de ikke kjenner, tenker mange der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amerikanerne blir vel heller pissed off av den skandinaviske velferdsstaten. Hvorfor skal de gidde å betale masse for folk de ikke kjenner, tenker mange der.

I så fall er det en god grunn til å nuke hele jævla landet tilbake til den steinalderen de kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett den dokumentar, fikk jeg egentlig motsatt reaksjon - lyst å flytte til USA.

Vel, siden jeg er ung, frisk, og har høy og lønnsom utdannelse, så lønner det seg for meg å bo i USA nå - leve fritt og rikt, kjøpe et svært hus (husene på 500 kvadrat er vanlige i USA og i tillegg er billige nå etter boligkrakk), i tillegg slipper jeg å forsørge alle trygde snyltere. Og min framtidige pensjon klarer jeg å spare selv (noe som du egentlig gjør i Norge òg). USA's ekstremt høyre-orientert politikk høres ut perfekt for meg, eneste jeg ikke liker - religion press. Det står jo til og med på pengene "In god we trust", ikke en god tegn. :-D Og ja, den våpen-politikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg slipper jeg å forsørge alle trygde snyltere.

Hvem er det du snakker om her? Krigspensjonisten som har bygd opp landet slik at du kan sitte der med den feite ræva di og tjene masse med penger i en fantastisk velferdsstat? Eller kanskje du snakker om hun som sitter med uføretrygd etter å ha blitt påkjørt i gangfeltet, og ødelagt for livet.

Eller er det de mange voldtektsofrene som har blitt kastet ut i psykiatrien og ikke istand til å jobbe? Lurer på hvilke trygdesnyltere du snakker om, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Michael Moore bare vært en saklig, balansert og blodfattig dokumentarskaper, så hadde han selvsagt ikke blitt lagt merke til. I hvert fall ikke i USA der man må være litt kontroversiell og høylydt for å kunne trenge igjennom apatien, kunnskapsløsheten, selvtilfredsheten og den ubetingede patriotismen.

Filmene hans er først og fremst som politiske innspill å regne, og han vet nøyaktig hvilke knapper han skal trykke på. Det er nok derfor slett ingen tilfeldighet at nettopp Frankrike fikk særdeles mye positiv og omstendelig omtale i filmen "Sicko". I USA, og da spesielt for folk på den republikanske høyrefløyen, så er det å bli kalt fransk faktisk forbundet med noe negativt. Under forrige presidentvalg brukte den republikanske propagandakanalen Fox et stort nummer av å feste merkelappen "fransk" på demokraten John Kerry.

Jeg har sett både Sicko og det aktuelle klippet det linkes til, og jeg ser filmen som et forsøk på å riste litt liv i det amerikanske folk. På denne måten forsøker han å vise dem at det finnes andre måter å løse sosiale utfordringer på enn den grovt urettferdige amerikanske modellen. Amerikanerne går etter min mening veldig langt i å forsvare sin egen politikk og sitt eget levesett uten helt å vite hva de faktisk forsvarer. Sterke politiske og økonomiske krefter ønsker på sin side helst status quo, og alle som utfordrer dem stemples raskt som liberalere, kommunister, sosialister, franskmenn og annet upatriotisk pakk.

Til å være en nasjon bygget på frihetstanken, samt en grunnlov som bevisst har som mål å motvirke undertrykking og tyranni, så er amerkanerne bemerkelsesverdig servile og lydige ovenfor myndighetene og dollaren. Jeg tror joggu at USA trenger en mann som Michael Moore, jeg! Han er verken upartisk eller særlig nøyaktig, men det synes jeg faktisk ikke at han trenger å være heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Michael Moore bare vært en saklig, balansert og blodfattig dokumentarskaper, så hadde han selvsagt ikke blitt lagt merke til. I hvert fall ikke i USA der man må være litt kontroversiell og høylydt for å kunne trenge igjennom apatien, kunnskapsløsheten, selvtilfredsheten og den ubetingede patriotismen.

Antagelig har mange "over there" godt av å vite at det faktisk finnes en verden utenfor USA - svært mange av amerikanerne klarer jo ikke å finne landet sitt på verdenskartet engang!! :forvirra: Sikkert flere som husker hun Miss et-eller-annet som uttalte seg om krig og fred og religion og politikk og sånn... Så å få litt kunnskap er nok greit. Personlig har jeg stor sans for Michael Moore og hans ønske om å røske litt opp i apatien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antiliberalist
Vel, siden jeg er ung, frisk, og har høy og lønnsom utdannelse, så lønner det seg for meg å bo i USA nå - USA's ekstremt høyre-orientert politikk høres ut perfekt for meg

Du har mye rett i det. Dette er først og fremst et klassespørsmål. Men jeg er ikke så sikker på om den amerikanske øvre middelklassen har det spesielt mye bedre enn den norske. Fallhøyden er ekstremt mye større enn i Norge dersom alt skulle gå til helvete på et senere tidspunkt i livet ditt. Risikoen for å bli overfalt og drept av en gærning fra gata er vesentlig større. Den ekstra kjøpekraften går stort sett med til å hevde seg i den ekstreme statuskonkurransen i svært konforme øvre middelklassenabolag. Selv om du har betalt helseforsikringspremie et helt liv risikerer du å få den kansellert, nettopp når du behøver den som aller mest, fordi du glemte å informere om en eller annen idiotisk fillesak for tjue år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Hadde Michael Moore bare vært en saklig, balansert og blodfattig dokumentarskaper, så hadde han selvsagt ikke blitt lagt merke til. I hvert fall ikke i USA der man må være litt kontroversiell og høylydt for å kunne trenge igjennom apatien, kunnskapsløsheten, selvtilfredsheten og den ubetingede patriotismen.

Filmene hans er først og fremst som politiske innspill å regne, og han vet nøyaktig hvilke knapper han skal trykke på. Det er nok derfor slett ingen tilfeldighet at nettopp Frankrike fikk særdeles mye positiv og omstendelig omtale i filmen "Sicko". I USA, og da spesielt for folk på den republikanske høyrefløyen, så er det å bli kalt fransk faktisk forbundet med noe negativt. Under forrige presidentvalg brukte den republikanske propagandakanalen Fox et stort nummer av å feste merkelappen "fransk" på demokraten John Kerry.

Jeg har sett både Sicko og det aktuelle klippet det linkes til, og jeg ser filmen som et forsøk på å riste litt liv i det amerikanske folk. På denne måten forsøker han å vise dem at det finnes andre måter å løse sosiale utfordringer på enn den grovt urettferdige amerikanske modellen. Amerikanerne går etter min mening veldig langt i å forsvare sin egen politikk og sitt eget levesett uten helt å vite hva de faktisk forsvarer. Sterke politiske og økonomiske krefter ønsker på sin side helst status quo, og alle som utfordrer dem stemples raskt som liberalere, kommunister, sosialister, franskmenn og annet upatriotisk pakk.

Til å være en nasjon bygget på frihetstanken, samt en grunnlov som bevisst har som mål å motvirke undertrykking og tyranni, så er amerkanerne bemerkelsesverdig servile og lydige ovenfor myndighetene og dollaren. Jeg tror joggu at USA trenger en mann som Michael Moore, jeg! Han er verken upartisk eller særlig nøyaktig, men det synes jeg faktisk ikke at han trenger å være heller.

Er enig i en del av det du sier, ja. At USA kan behøve en provokatør som setter ting litt på spissen for å riste litt i folket. Nesten alltid en god idé.

Flere på Youtube blir tydeligvis noe "fascinert" over hvordan fengselsinnsatte behandles i Norge, gjennom slike kommentarer:

-Man i wanna go to prison now. It looks awesome!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cataliina

Det fengselet i filmen var helt nytt for meg. Er det vanlig i Norge?? Vi blir jo fremstilt som et helt fantastisk land jo, haha lo av den scenen med politimannen og hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Antiliberalist
Flere på Youtube blir tydeligvis noe "fascinert" over hvordan fengselsinnsatte behandles i Norge, gjennom slike kommentarer:

-Man i wanna go to prison now. It looks awesome!!

Det sier jo litt om forholdene for den jevne amerikaner. The American Dream er jo i virkeligheten et mareritt for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jammen meg litt av en idyll. Den skal jeg huske når jeg kjemper meg frem i regnet, vinden, snøen, haglet eller stormen til jobb en mandag morgen ... skikkelig oppmuntring! Klart godeste Michael Moore overdriver, setter på spissen og fargelegger fakta, men det som kommer frem i videoen er jo i bunn og grunn sant. Norge er et veldig egalitært samfunn sammenlignet med mange andre land i verden (jfr. Sylvia Brustads kommentar at alle blir behandlet likt). Det er i hvert fall mindre forskjeller her enn i de fleste andre land. Enn så lenge.

Vi får være forberedt på en haug med forventningsfulle amerikanere og andre som vil oppleve "the Norwegian Dream". Lurer på hvor lenge Adam kommer til å være i paradis? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Det fengselet i filmen var helt nytt for meg. Er det vanlig i Norge?? Vi blir jo fremstilt som et helt fantastisk land jo, haha lo av den scenen med politimannen og hunden!

Fengselet er et åpent fengsel det innsatte kan sone siste del av straffen for å få en lettest mulig overgang tilbake til friheten. Finnes noen slike fengsel med åpen soning i Norge.

Ja, var bra med den hunden. Regner med at det faktisk var en politihund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du snakker om her? Krigspensjonisten som har bygd opp landet slik at du kan sitte der med den feite ræva di og tjene masse med penger i en fantastisk velferdsstat? Eller kanskje du snakker om hun som sitter med uføretrygd etter å ha blitt påkjørt i gangfeltet, og ødelagt for livet.

Eller er det de mange voldtektsofrene som har blitt kastet ut i psykiatrien og ikke istand til å jobbe? Lurer på hvilke trygdesnyltere du snakker om, jeg...

Alle de ja. Alle som ikke er som meg - som ikke har utdannelse, helse eller lyst til å jobbe, og får trygd. :-) Ser du ikke poenga? Jeg mente at det lønner seg for MEG å flytte, ikke for de.

Men høy kriminalitet nivå, merkelig våpen politikk (å ha våpen er et menneskerett), religion press, konservative sex holdninger.. Det er jo mye annet som er rart i USA. Allikevel er det ikke alt som er fryktelig dårlig, og en ekstremt høyre-orientert stat som USA har akkurat like mye fordeler/ulemper som ekstremt venstre-orientert, sånne som Norge eller Frankrike (som blir viset i filmen). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...