thapara Skrevet 24. januar 2008 #1 Skrevet 24. januar 2008 (endret) , Endret 23. februar 2009 av thapara
Tulipan Skrevet 24. januar 2008 #2 Skrevet 24. januar 2008 (endret) Jeg sluttet da han var ca 9,5-10måneder. Da ville han rett og slett ikke ha mer pupp. Jeg tror kanskje det at jeg jobbet i 3uker mens pappaen var hjemme i pappaperm, gjorde sitt til at han ikke ville mer.... Når man slutter er veldig individuelt. WHO anbefaler vel amming helt frem til 2års alder menes jeg det er.... Endret 24. januar 2008 av Tulipan
Gjest Mayamor Skrevet 24. januar 2008 #3 Skrevet 24. januar 2008 Eldstemann ville ikke mer da han var 8 måneder. Jeg ville ikke mer da yngstemann var 15 måneder. Nattamming sluttet jeg med da de var rundt 4 mnd. Sluttet å amme i offentlighet da minstemann var ca 10 mnd da han bare snudde hodet rundt og ikke ville gå glipp av noe action. Personlig har jeg er grense på 18 mnd. Jeg sier ikke noe til noen som ammer eldre barn, men tenker mitt inni meg.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #4 Skrevet 24. januar 2008 Personlig har jeg er grense på 18 mnd. Jeg sier ikke noe til noen som ammer eldre barn, men tenker mitt inni meg. Selv om det anbefales av eksperter opp til 24 måneder?
Caramba Skrevet 24. januar 2008 #5 Skrevet 24. januar 2008 (endret) Jeg ammer mitt barn fortsatt og han er ett år. Jeg har akkurat begynt å jobbe igjen etter permisjon så nå tror jeg at det snart blir helt stopp. Nå ammer jeg kun om morgenen og om kvelden, mens de siste månedene jeg gikk hjemme ammet jeg kanskje 4-6 ganger om dagen. Til ts: at søsteren din ammer et barn på 16 mnd er vel ikke akkurat unormalt selv om de fleste har gitt seg når barna er så store. At hun FULLammer, tviler jeg litt på. Tipper at barnet spiser normale måltider med mat. Ellers ville det vært litt unormalt, samt at det aktuelle barnet ville vært litt underernært Endret 24. januar 2008 av Caramba
Gjest Lotus Skrevet 24. januar 2008 #6 Skrevet 24. januar 2008 Ekspertene anbefaler det på verdensbasis opp til 24 mdn, men det er mest mot folk i u-land der vannet ikke er så reint og fint som i Norge.
Gjest Loni Skrevet 24. januar 2008 #7 Skrevet 24. januar 2008 Jeg ammet sønnen min til han var to år. Det var ikke ekkelt/overgrep/unaturlig. Det føltes helt naturlig og fint og ingen hadde problemer med det. Det var heller ikke noe problem å slutte da vi sluttet og gutten er helt normal og jeg og mannen min er helt normale.
Gjest Gjest_mamma_* Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Jeg ammet datteren min til hun var fire år.
Gjest Mayamor Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Selv om det anbefales av eksperter opp til 24 måneder? Amming er for meg en helt personlig sak hvor jeg setter grensen ved 18 mnd selv om ekspertene anbefaler lengre.
Gjest Gjest_Mamma til 2_* Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Jeg ammet sønnen min til han var to år. Det var ikke ekkelt/overgrep/unaturlig. Det føltes helt naturlig og fint og ingen hadde problemer med det. Det var heller ikke noe problem å slutte da vi sluttet og gutten er helt normal og jeg og mannen min er helt normale. Jeg ammet første barnet til hun var 2 år og andre til hun var 3 år. Det var ikke for å tilfredsstille mine egne behov, og det var ikke noe ekkelt overgrepsaktig over det, nei. Det føltes bare veldig unaturlig å la de skrike seg gjennom avvenning fra puppen før de selv var klare for det. De er to helt normale jenter med et godt og nært forhold til både pappaen og meg, og ingen av de lider av separasjonsangst eller er unormalt avhengige av oss. For oss var dette den riktige måten å gjøre det på, og andre får tenke hva de vil.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Amming er for meg en helt personlig sak hvor jeg setter grensen ved 18 mnd selv om ekspertene anbefaler lengre. Men du skrev at du "tenker ditt inni deg" når du ser noen amme barn som er eldre enn 18 måneder, noe som de fleste vil tolke som at du ser ned på dem. Det synes jeg er en usedvanlig usympatisk holdning.
Arwen Skrevet 24. januar 2008 #12 Skrevet 24. januar 2008 Jeg sluttet da jenta mi var noe mellom 7 og 8 måneder. Hun var totalt uinteresert og etter styr og ståk avsluttet hun alle måltidene med å bite, så da tennene kom orket jeg ikke krangle mer.
Gjest Mayamor Skrevet 24. januar 2008 #13 Skrevet 24. januar 2008 Men du skrev at du "tenker ditt inni deg" når du ser noen amme barn som er eldre enn 18 måneder, noe som de fleste vil tolke som at du ser ned på dem. Det synes jeg er en usedvanlig usympatisk holdning. Om en baby er 18 mnd eller 22 mnd, kan ikke jeg nødvendigvis "se". Jeg ville ikke sagt noe. Ville heller ikke hevet øyebrynet, men tenkt mitt om jeg så et stort barn bli ammet. Tankene mine er like private som min oppfatning om hvor lenge jeg vil amme mine barn. Og det du ikke vet har du ikke vondt av. Om du tolker det som et usympatisk trekk; javell; registrerer at det er nok en "gjest" som kritiserer meg i dag.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #14 Skrevet 24. januar 2008 Tankene mine er like private som min oppfatning om hvor lenge jeg vil amme mine barn. Tankene dine er ikke private lenger når du legger dem ut på et av Norges største forumer.
Gjest veslo Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 Ekspertene anbefaler det på verdensbasis opp til 24 mdn, men det er mest mot folk i u-land der vannet ikke er så reint og fint som i Norge. WHO anbefaler faktisk amming i 3 år. Gro Nylander anbefaler amming til 24 mnd. Her vart det slutt på amminga etter 8 mnd, då ville ikkje knerten meir...
Gjest Mayamor Skrevet 24. januar 2008 #16 Skrevet 24. januar 2008 Tankene dine er ikke private lenger når du legger dem ut på et av Norges største forumer. Men nå vet ikke de som ammer sine barn i offentlighet hvem jeg er og hva jeg tenker, og om de visste det; hvorfor skal de bry seg med hva jeg måtte mene? Vi foretar alle våre valg og regner med at de som ammer har ryggrad til å tåle at andre mener annet enn dem, slik jeg har ryggrad til å tåle at andre ammer store barn men selv velger annerledes...
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 Men nå vet ikke de som ammer sine barn i offentlighet hvem jeg er og hva jeg tenker, og om de visste det; hvorfor skal de bry seg med hva jeg måtte mene? Vi foretar alle våre valg og regner med at de som ammer har ryggrad til å tåle at andre mener annet enn dem, slik jeg har ryggrad til å tåle at andre ammer store barn men selv velger annerledes... Det var ikke hva du sa, men måten du sa det på.
Gjest Mayamor Skrevet 25. januar 2008 #18 Skrevet 25. januar 2008 Det var ikke hva du sa, men måten du sa det på. Hva er det med deg da?
thapara Skrevet 25. januar 2008 Forfatter #19 Skrevet 25. januar 2008 (endret) . Endret 23. februar 2009 av thapara
Siona Skrevet 25. januar 2008 #20 Skrevet 25. januar 2008 Jenta vår er ett år, og jeg ammer fremdeles. Jeg ammer ikke så mye lenger nå som jeg tilbake i full jobb, men det blir vel gjerne 2 ganger om dagen. Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for å slutte når hun var ett år, spesielt siden jordmoren min har anbefalt meg å slutte (er gravid igjen). Men lillejenta maser veldig etter ammingen, og hun koser seg veldig med det, så det blir nok å fortsette en stund til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå