Gå til innhold

når den andre foreldren bryter samværsavtalen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_fortvilt_*
Skrevet

Sitter her nå og er rimelig fortvilt over faren til barna mine. han har hele tiden brytet småe avtaler og forandret planer.

og nå i julen så tok faktisk han opp dette at nå skulle vi bestemme en helg etter vær gang de møtes.

han sa at om 3 uker skulle han være sammen med de. Han har snakket med barna om dette og har hatt nedtelling til den avtalte helgen.

og nå 3 dager før han skal komme å hente de. så sier han at han trur ikke han kan komme. ingen god grunn eller noe. bare det at han vil jobbe inn 2 dagaer slik at han kan ha de lenger neste gang. og det tenkte han ikke på før denne dagen så da er det forsent, så han må vente 14 dager til for å komme å hente dem.

hva skal jeg gjøre?

har prøvd å forklare han hvor utrolige dårlig gjort dette er ovenfor ungene. men det virker ikke som han bryr seg.

gruer meg virkelig til ungene får vite at han ikke kommer i helgen..

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet
gruer meg virkelig til ungene får vite at han ikke kommer i helgen..

Punkt 1: Hans avlysning, enten får han hente ungene likevel eller så forteller HAN ungene den dårlige nyheten.

Punkt 2: En samværsavtale er like viktig som andre avtaler. Det er ikke noe man bare kan skippe etter eget forgodtbefinnende. Er dette en skriftlig avtale dere har? I så fall ta en tur til familievernkontoret igjen og få en ny avtale der far FORPLIKTER seg til visse helger. Kan han ikke passe egne barn disse helgene får han skaffe/betale barnevakt. Dette er både for at du skal få avlastningen, men vel så viktig at han forstår at han har et ansvar. Dersom han ikke ønsker samvær med egne barn kan det også avtales. Far må være klar over at hans samvær også er samvær med familie på fars siden dersom ungene ikke ser disse ellers.

Skrevet

ja, han skal si det itl dem i dag.. men det hjelper så lite når det er jeg som må trøste dem og roe dem ned.. stakkars barn sir nå jeg bare.

ja dette er en avtale vi har. og tror det ikke nytter å dra engang til å skrive ned avtalene.

hva skal man egentlig gjøre når dem bryter?

er det noen som har noe tips til hva jeg kan si til han?

han er en sta mann,, vil gjøre alt når det passer han.

det er ikke det at han ikke vil ha samvær,han vil ha det på hannes premisser....

Gjest Blondie65
Skrevet
ja, han skal si det itl dem i dag.. men det hjelper så lite når det er jeg som må trøste dem og roe dem ned.. stakkars barn sir nå jeg bare.

ja dette er en avtale vi har. og tror det ikke nytter å dra engang til å skrive ned avtalene.

hva skal man egentlig gjøre når dem bryter?

er det noen som har noe tips til hva jeg kan si til han?

han er en sta mann,, vil gjøre alt når det passer han.

det er ikke det at han ikke vil ha samvær,han vil ha det på hannes premisser....

Jeg ville likevel innkalt til et møte på FV-ktr - hvis han ikke kommer dit er det hans problem. I så fall får du jo anta at han vil akseptere en ny skriftlig avtale der du reduserer samværet til null i fast og ber ham signere dette. Før dagbok over når ungene er der - du kan få justert bidraget ut i fra det som er faktisk samvær.

Ellers må du dra mannen for retten.

Ja jeg vet at du må trøste ungene - det er vel lite å gjøre med akkurat den biten. Jeg synes imidlertid det er en grense mellom å trøste og forsvare eller dekke over. Jeg ville ikke dekket over, jeg ville sagt til dem at det er viktig at de spør pappaen sin hvorfor avtalt samvær uteblir og at pappa får vite at de blir lei seg. Akkurat i dag får du finne på noe kos så de glemmer det vonde ...

Og så får du si til pappa'n at han ikke må hause opp stemningen på den måten med ungene fordi blir helt knust og det er ikke han som må trøste. Si til han at ungene har bruk for pappa'n oftere enn det de ser han nå og på regelmessig basis og at både du og ungene har bruk for planmessighet i det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg støtter forslaget om å få time på familievernkontoret igjen. Mange syns nok det er lettere å snakke med hverandre med en utenforstående som kan hjelpe kommunikasjonen, og som kan gjøre at det hele ikke eskalerer til en lite konstruktiv krangel. På familievernkontoret har de erfaring med slike ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...