Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #1 Del Skrevet 23. januar 2008 Skjønner godt at man kjører etter forholdene nå om vineren, men enkelte kjører mye saktere enn resten av bilistene. Kanskje pga av dårlige dekk, dårlige kjøreegenskaper og mange andre gode grunner for å være forsiktig. MEN har de ikke speil? Når noen tar de raskt igjen og de luser bortover veier der det ikke går an å kjøre forbi. De passerer en haug med busstopper, men NEI, slippe noen forbi DET er helt uaktuelt!!! Klarer dessverre ikke å la være å bli forbanna, det hender faktisk man har dårlig tid!!! Flere enn meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uno Skrevet 23. januar 2008 #2 Del Skrevet 23. januar 2008 Ja, var en laaang kø som kjørte bak en slik en her, en som tydeligvis ikke skjønte opp ned på et speil...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spadamen Skrevet 23. januar 2008 #3 Del Skrevet 23. januar 2008 Er i grunn ganske ueinig. Skjønar godt at folk tar det med ro om vinteren. Om man i tillegg ikkje er kjent i område, så er det vanskeleg å finne ein stad å slippe folk forbi. Viss man skal begynne å leite etter stoppar, så må man jo køyre enda seinare. Er det ein veg med mykje trafikk, må man i tillegg stanse kvart 5.min fordi ein ny bil vil forbi. Eg veit korleis det er, for eg har kræsja på vinterføre. Det til tross for at køyrde sakte og tok det med ro. Pga kræsjen, køyrde eg veldig sakte resten av vegen heim. Eg blir sjeldan irritert over folk som køyre sakte (>90), verken sommar eller vinter. Men eg er alltid ute i god tid, så eg har aldri blitt forsinka pga trafikken. Sidan eg som regel har god tid, plagar det ikkje meg å måtte køyre sakte ei stund, om det ikkje er mogleg å køyre forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uno Skrevet 23. januar 2008 #4 Del Skrevet 23. januar 2008 Jada, det er jo helt greit å kjøre sakte, men det kan skape både kø og farlige situasjoner fra utålmodige førere om man ikke bruker speilet og slipper folk forbi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 23. januar 2008 #5 Del Skrevet 23. januar 2008 Lusekjørere finnes overalt, tilogmed på motorveien våger de seg ut.....har ikke tall på alle de gangene jeg har måttet drive og nærmest bråbremse bak de som kjører i 60-70 og deromkring, selv på bar vei.- Men der kan man jo kjøre forbi da, heldigvis. Når det gjelder snøføre og lusekjørere, så er jeg enig i at man bør følge med i speilet, og slippe "olstrepittere" forbi, men hvis det er mye snø så kan det jo hende at busstoppene ikke er brøytet feks- så regelen må bli: ta hensyn til hverandre! Men det er nå måte på å kjøre seint også da- er det spinnglatt så skal man jo kjøre etter forholdene, men har man gode dekk og veien er rett osv så trenger man ikke kjøre i 30, heller da. (men har jo forståelse for at etter et kræsj på vinterføre, kjører man ikke akkurat i hui og hast hjemover...). Generelt sett bør man vel beregne litt ekstra god tid nå om vinteren når føret er såpass uberegnelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest ts Skrevet 23. januar 2008 #6 Del Skrevet 23. januar 2008 Det er klart jeg beregner mer tid på vinterføre enn på tørr asfalt. Men med min arbeidstid så vil det si at jeg har bare akkurat med tid for å nå barnehagen før den stenger. Og de bilene som oftest ergrer meg er lokale helter, så de vet nok godt hvor busstoppene er. De passerer kanskje 8-10 busstopper uten å tenke på køen bak seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 23. januar 2008 #7 Del Skrevet 23. januar 2008 Men med min arbeidstid så vil det si at jeg har bare akkurat med tid for å nå barnehagen før den stenger. Akkurat den har jeg full forståelse for. Regner med at lokale helter er ensbetydende med lokale pensjonister med gooood tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nedfall Skrevet 24. januar 2008 #8 Del Skrevet 24. januar 2008 Ingenting irriterer meg mer enn å ha an lang hale bak meg, så jeg slipper gjerne køer forbi meg. Om jeg en sjelden gang har kø bak meg da.. Veitrafikkloven § 3. Grunnregler for trafikk: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Tror de "lokale heltene" som det refereres til her, kunne hatt bruk for en repetering av nevte paragraf ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bella domina Skrevet 6. februar 2008 #9 Del Skrevet 6. februar 2008 Speil er ekstrautstyr, og det å bruke dem om man har kjøpt dem, krever spesialtrening.... Skulle man i allefall tro. Jeg er en av de som irriterer meg ja. Jeg er også en av de som - da jeg selv var usikker sjåfør som ikke turde kjøre over 60 på snøføre - slapp folk forbi. Om det så betydde å komme inn på en vei det tok rimelig lang tid å komme seg ut av. Dessverre irriterer jeg meg av og til også av de som kjører akkurat på fartsgrensa - men det biter jeg i meg. Om jeg selv holder akkurat fartsgrensa, slipper jeg ikke evt. kø forbi dersom det medfører trøbbel for meg nemlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå