Knøttet Skrevet 23. januar 2008 #1 Skrevet 23. januar 2008 Har nettopp funnet ut at en bekjent har en veldig sjelden sykdom som gjør at h*n ikke kan løfte noe særlig, og at h*n ikke kan gå mye. Pga dette har h*n fått bil sponset, og parkerer på handikapplasser. Nå er jeg nysgjerrig og bekymret for han/henne, men vil ikke spørre han/henne hvilken sykdom dette er... Er det noen som har noen anelse? Det er visst ganske alvorlig, og h*n kommer bare til å bli verre, mulig rullestol blir nødvendig senere. H*n er ung, i 20 årene.
ashera Skrevet 23. januar 2008 #2 Skrevet 23. januar 2008 Hvorfor spør du han ikke direkte? Så lenge du ikke føler han unngår emnet, er det kanskje like greit for ham at du gir ham anledning til å være åpen på dette? Slike sykdommer kan være så mangt. For eksempel MS eller andre nevrologiske eller muskulære lidelser. Det skal nokså mye til for å får "trygdebil", og for de fleste sitter det langt inne å måtte motta slik hjelp. Det er dem vel unt, og er viktig for å opprettholde aktivitetsnivå og unngå isolasjon.
Knøttet Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2008 Hvorfor spør du han ikke direkte? Så lenge du ikke føler han unngår emnet, er det kanskje like greit for ham at du gir ham anledning til å være åpen på dette? Slike sykdommer kan være så mangt. For eksempel MS eller andre nevrologiske eller muskulære lidelser. Det skal nokså mye til for å får "trygdebil", og for de fleste sitter det langt inne å måtte motta slik hjelp. Det er dem vel unt, og er viktig for å opprettholde aktivitetsnivå og unngå isolasjon. H*n har aldri snakket noe særlig om det, derfor vil jeg ikke spørre, i tilfelle h*n synes det er ekkelt å snakke om Håper ikke du trodde jeg ikke syntes bilen var h*n vel unt, for det synes jeg virkelig!
ashera Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 H*n har aldri snakket noe særlig om det, derfor vil jeg ikke spørre, i tilfelle h*n synes det er ekkelt å snakke om Håper ikke du trodde jeg ikke syntes bilen var h*n vel unt, for det synes jeg virkelig! Ofte kan det være greit å bare spørre direkte, bryte isen - men det er noe man må vurdere i hver enkelt situasjon. Ang. det siste var det ikke spesielt myntet på deg, mer generelt fordi jeg ellers opplever at mange mistenkeliggjør de som har "trygdebil" og kanskje har lite synlige funksjonshemninger.
venus* Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Jeg synes du skal spørre personen direkte, i stedet for å sladre med venner.. Beklager hvis jeg virker krass, men å tie om sykdom er ofte en misforstått snillhet.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Hvis jeg hadde hatt en sykdom som gjorde at jeg trengte spesialtilpasning på arbeidsplassen hadde jeg faktisk følt meg mer 'godkjent' hvis mine kollegaer spurte litt om sykdommen. Ei på jobben min hadde 'vanlige' kroniske smerter i nakke/rygg, og når jeg stilte et helt uskyldig spørsmål om smertene hennes så sa hun selv at hun ble lettet fordi hun følte at det var mer akseptabelt for henne å la meg ta de tunge løftene når jeg visste om hvor vondt hun faktisk hadde det.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Jeg tror også jeg ville spurt. Det kan jo være flere sykdommer, av ulike slag - nevrologiske eller reumatiske f eks. Om vedkommende ikke virker som h*n vil svare (noe jeg har opplevd med ei skolevenninne; hun hadde mild CP, men sa ALDRI noe om dette uansett situasjon og spørsmål) ville jeg bare prøvd å slutte å lure på det.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Har nettopp funnet ut at en bekjent har en veldig sjelden sykdom som gjør at h*n ikke kan løfte noe særlig, og at h*n ikke kan gå mye. Pga dette har h*n fått bil sponset, og parkerer på handikapplasser. Nå er jeg nysgjerrig og bekymret for han/henne, men vil ikke spørre han/henne hvilken sykdom dette er... Er det noen som har noen anelse? Det er visst ganske alvorlig, og h*n kommer bare til å bli verre, mulig rullestol blir nødvendig senere. H*n er ung, i 20 årene. Bare for å rydde det av veien, man blir ikke sponset fult ut med bil. man kan få tilskudd,men det følger utgifter med bilen man må bære selv. Det er mange grunner til at man kan få hjelp til slikt. ofte blir bilene tilpasset den enkelte bruker. Kansje du kan spørre vedkommende om sykdommen? Man behøver heller ikk være dødssyk for å få parkere på handicapplass. Kansje du gjør en god gjerning ved å vise vedkommende at du bryr deg.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2008 #9 Skrevet 24. januar 2008 Er det noen som har noen anelse? Man kan ane mange forskjellige typer diagnoser, men det forklarer ikke hva akkurat din bekjent har. Det finnes sykdommer med tap av funksjonsevne som kan bli svært invalidiserende eller medføre kort forventet levetid, så spørsmålet er følsomt. Skal du spørre, bør du være så nær at personen skjønner at du bryr deg, og ikke bare er nysgjerrig. Å gjette på diagnoser når mulighetene er alt fra plagsomt og funksjonsnedsettende til faktisk dødelig, er ikke lurt. Spør, eller aksepter at du får vite det når/hvis det er meningen at du skal vite.
Redlady Skrevet 24. januar 2008 #10 Skrevet 24. januar 2008 Jeg tenker også at jeg ville spurt personen direkte. Om det er en du kjenner, så tror jeg ikke det vil være fælt å spørre. Det er bedre å spørre, enn å luske rundt i uvisshet. Kanskje du til og med opplever at personen blir lettet over at du spurte. Det viser at du bryr deg!
Gjest Catwoman Skrevet 24. januar 2008 #11 Skrevet 24. januar 2008 Det høres ut som ei jeg kjenner. Hun har fybromyalgi. Er selvfølgelig ikke sikkert han har det samme da. Men hun kan ikke gå særlig langt, og kjører spesialbil - men hun har fått utrolig godt hjelp av å ri.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå