Gå til innhold

Lektor utdannelse


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Mitt navn er Marte og nå studerer jeg migrasjonspedagogikk.

Jeg får bachler grad til våren, men har ikke tatt den "vanlige" veien.

Jeg har 90 studiepoeng i interkulturell forståelse, på norsk lærerakademi (der et semester var i utlandet og gjennon sosial antropologi på UIB) så har jeg religion og nå migrasjonspedagogikken (som jeg skriver bachleroppgave i) som også er fra norsk lærerakademi .....

Det jeg lurer på om jeg tar en HEL lærer utdanning i utlandet (Australia) om jeg har mulighet for å kunne jobbe i Norge i senere tid?

For jeg vil gjerne jobbe på internasjonale skole rundt i sør amerika, men en gang vil jeg kanskje hjem tul hjemlandet.

Men er det noe mulighet for at jeg kan det? Har hørt det er spesielle regler når det gjelder læreryrke....

Leste på ei info side om lektor at det står man trenger :

eksamen av høyere grad fra universitet eller høgskole med fag godkjent for undervisning i skolen og godkjent pedagogisk utdanning.

eller likeverdig godkjent utdanning fra inn - eller utland.

Håper på hjelp.....

Med vennlig hilsen Marte

Deler av innlegget er slettet, sjå KG`s regler

Glow (mod)

Endret av Glow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...og du skriver navnet ditt fordi...?

Å være lektor er ikke en status du kan utdanne deg til, men et yrkestittel du kan få. Du er ikke lektor før du er ansatt som lektor, det heter vel adjunkt med opprykk når du har nådd den graden av utdanning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil være summen av dine vekttal/studiepoeng oversatt til norsk som vil bestemme om du kan få lektor-tittel. Du har tydeligvis pedagogikk?

Skulle jo tro norske skolen vil ha en med utenlandserfaring...men aldri si aldri.

Ps! Du presenterer deg med fullt navn på nettforumet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og du skriver navnet ditt fordi...?

Å være lektor er ikke en status du kan utdanne deg til, men et yrkestittel du kan få. Du er ikke lektor før du er ansatt som lektor, det heter vel adjunkt med opprykk når du har nådd den graden av utdanning

Det er feil. Man blir lektor med mastergrad + PPU. En som er utdannet adjunkt med opprykk forblir det til h*n har tatt den utdannelsen som kreves for å bli lektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest/Mona
...Å være lektor er ikke en status du kan utdanne deg til, men et yrkestittel du kan få. Du er ikke lektor før du er ansatt som lektor, det heter vel adjunkt med opprykk når du har nådd den graden av utdanning

Lektor er såvisst ikke det samme som adjunkt med opprykk (eller tillegg som det heter i dag)!

En adjunkt med tillegg har minst fem års utdannelse totalt inkl. det ene året med ped. (PPU), men har ikke hovedfag.

En lektor har hovedfag + PPU.

Etter kvalitetsreformen, blir man også lektor bare ved å bli master (men må også ha PPU).

I alle de tre tilfellene må man ha skolefag med i fagkretsen for å bli kvalifisert til henholdsvis adjunkt med tillegg og lektor.

For utenlandske lærerutdanninger (utenom EØS-området) må man ha individuell vurdering for å bli godkjent i Norge. Det statlige organet NOKUT "oversetter" den utenlandske utdanningen til norsk, og så er det opp til skoleeierne å tolke om denne utdanningen tilsvarer kravene i Opplæringsloven. Tidligerer gjorde staten det, men i dag er dette delegert til skoleeier, altså kommuner/fylkeskommuner. Man kan også bli møtt med krav om dokumentasjon av norskkunnskaper. Det er også opp til skoleeier.

For de som kommer fra EØS-området, er det mye lettere. Men fremdeles kan skoleeier stille krav om norskkunnskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å sjekke på ANSA sine nettsider hvilke studier som er godkjent i Norge, slik unngår du en del problemer med å få utdanning godkjent, eller støtte fra lånekassen.

Når det gjelder utdanning til lektor er det viktig at du sjekker at de fagene du tar, og den masteren du tar er godkjent som undervisningsfag. Dette gjør du ved å sjekke PPU studiet sine nettsider med det Universitetet du ønsker å ta det ved, for dette tror jeg du må ta i Norge. Ellers er det mulig du kan slippe å ta noe av dette, siden du har mye pedagogikk fra lærerakademiet, det må du også sjekke ved nettstedet til PPU.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg har utenlandsk utdannelse, innenfor EØS, som tilsvarer norsk mastergrad. er ansatt som lektor uten å ha PPU. Men! Hvis jeg fullfører PPU, blir jeg lektor med opprykk - hvilket er for vanskelig å gjennomføre siden ikke alt av pensum jeg hadde passer inn i det norske systemet:) Lektor får jeg være, men uten fastannsettelse, siden jeg mangler PPU. Så jeg jeg tror at det er problemer som kan oppstå for nordmenn etter å ha tatt utenlandsk utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Smilla_*

Du må også ha PPU med didaktikk for fagene (tror ikke migrasjonspedagogikk holder) du har i mastergraden din. Og fagene må selvsagt ha verdi for skoleundervisningen. Hvilke fag er man kompetent til å undervise i, om man har master i interkulturell forståelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...