Gå til innhold

Noen her som er boligstylister?


girrl

Anbefalte innlegg

Hei!

Håper noen her kan svare meg :)

Jeg kunne svært gjerne tenkt å utdanne meg til boligstylist igjennom NKI (fjernundervisning). Men så var det da om denne utdanningen vil være nok, om firmaer vil ansette meg med kun denne utdanningen ? Eller vil de kreve videre universitetsutdanning for å ansette meg?

Jeg lurer også på hvordan arbeidsmarkedet er, er det lett å få seg jobb som boligstylist?

Og hvordan er lønnen, tjener en ok med å være boligstylist ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*

Hei

Jeg vurderer dette kurset selv. Er ferdig med interiørskolen til sommeren. bolig delen. vurdere å ta boligstyling før jeg tar den offentlige delen av interiørskolen. så jeg lurer litt på det samme som deg.

det er ihvertfall veldi bra opplegg på interiørskolen. får ikke så mye gratis der nei, så det må jobbes kjempe masse med oppgaver og slik. mulig det er forskjell på de ulike lærerne da. meget fornøyd med min.

har du interiørskolen bolig miljø fra før? eller har du gått på MI?

de krever vel at du er interiørkonsulent eller tilsvarene for å begynne på boligstyling. samt at du behersker datategning før du begynner.

jeg tror det er vanskelig å få jobbe som dette og at det ikke er veldig bra betalt.

ved å gå interiør igjennom NKI kan du søke om titelen Interiørarkitekt ved avlagt prosjektoppgave i offentlig miljø. under studiet får su stå som medlem i interiørarkitektenes forening.

Lykke til med studiene og håper vi får oss jobb som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen utdanning i fra før innen dette feltet, så jeg må jo ta interiørskolen i fra NKI i tilfelle. Kan du si meg hvordan du syntes det var å kombinere 100% jobb og dette studiet i tillegg, hvor krevende er det?

Får alltid litt kalde føtter når jeg skal til å gjøre noe som dette her, å tviler alltid på om jeg faktisk kommer til å klare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved å gå interiør igjennom NKI kan du søke om titelen Interiørarkitekt ved avlagt prosjektoppgave i offentlig miljø. under studiet får su stå som medlem i interiørarkitektenes forening.

Helt utenom spørsmålet, men jeg bare må! *riste på hode* Er det noe rart at folk tror at jeg kun har brevkurs når jeg sier jeg er interiørarkitekt? Synes det er sjokkerende at foreningen kaller seg interiørarkitekter når de kun krever brevkurs a'la NKI (no offence - NKI kan brukes til sitt, men å påstå at det er en arkitektutdannelse?!) Ser at foreningen er dansk i utgangspunktet, men i Danmark er ikke dette et problem siden man ikke kan bli interiørarkitekt ved å ta høyere utdanning (man blir arkitekt med spesialisering på rom - noe som tilsvarer en norsk tittel som interiørarkitekt MNIL).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest igjen

hei

Jeg har ikke jobbet mens jeg har studert interiørskolen. tror ikke jeg har klart å jobbe 100% ved siden av. kanskje 1 eller 2 dager i uka. men er du veldig strukturert og har super konsentrasjon går det sikkert. er jo beregnet til å skulle klare det ved siden av jobb. jeg bruker 40-50 timer i uka på studie. samt at du hele tiden tenker på nye smarte ideer og oppdaterer deg på hva som finnes av møble, kjøkken og interiør.

men det er vel litt va du legger i det selv også. du kan sikkert finne alt på IKEA men uvist hvor mye du lærer og hvilken karakter du vil få.

min lærer krever veldig mye og hun gir meget bra tilbakemelding.

jeg kan anbefale studie. er meget glad for at jeg begynte. men det var et mye mer omfattende studie en jeg hadde trodd.

er du god til å tegne? det er mye tegning og det er en fordel om du er flink fra før. men ingen krav. hører de som har gtt tegning form å farge på vgs har noen fortrinn.

husk du må ha bestått VGS for å kunne begynne på Interiørskolen. og for å kunne begynne på del 2 offentlig miljø må du ha minst karakter 4 på prosjekoppgaven. 6 er beste karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Opptakskrav

For å bli medlem av NIL kreves fagutdanning med bestått hovedfag/mastergrad fra utdanningssted godkjent av NIL. Se utdanning.

Søknad om medlemskap sendes NIL på eget søknadsskjema, vedlagt kopi av vitnemål. Fagutøvere uten godkjent utdanning kan søke medlemskap på særskilte betingelser. Søkere på særskilte betingelser må ha praksis i faget.

Søknaden må vedlegges dokumentasjon på selvstendig utførte arbeider i tillegg til kopi av vitnemål fra utdanning. Søknader på særskilte betingelser vurderes og skal godkjennes av NILs opptakskomitè.

NIL

Studier

En interiørarkitekt/møbeldesigner MNIL har minimum 4,5 års fagutdanning ved norsk eller utenlandsk høgskole godkjent av NIL.

GODKJENTE UTDANNINGER I NORGE ER:

Hovedfagseksamen/Mastergrad fra Kunsthøgskolen i Oslo, Fakultetet for design, Studieretning interiørarkitektur og møbeldesign. Se www.khio.no

Hovedfagseksamen/Mastergrad fra Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling design, Møbel- og romdesign/interiørarkitektur.

Se www.khib.no

Fagutøvere uten godkjent utdanning kan søke medlemskap i NIL på særskilte betingelser. Se bli medlem av NIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet du må ha universitetsutdanning for å bli interiørarkitekt, men det er ikke interiørarkitekt utdanning jeg er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

beklager avsporingen. jeg ville bare forklare at om du leverer en himla bra prosjektoppgave på offentlig miljø, kan du bli opptatt som interiørarkitekt om de synes du er flink nokk. vet at det ikke var det du spurte om. men det er en grei opplysning å ha i bakhode til senere om det skulle bli aktuelt. muligheten er der i alle fall om du studerern igjenom NKI.

jeg ønsker deg lykke til med studiene og se frem til å lære mye om både deg selv og studie.

jeg leste mye negativt om det på ulike nettforum før jeg begynte. men kan ikke skjønne at dette kan stemme. og jeg kan heller ikke skjønne hvorfor dette ikke skal gi oss en jobb. ingen får drømmejobben tvert, men må jobbe seg opp i systemet og få erfaring først. det er et omfattende studie og jeg har valgt å skaffe mer info og tileggs literatur for å gå enda mer i dybden av slikt. funnet bøker på pensum lista til interiør arkitekter og bygg. samt hyppig bruk av internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bør være klar over at du ikke vil få noe gratis når man utdanner seg gjennom NKI. Selv om studiet er krevende nok i seg selv er det uglesett blandt mange, både privatpersoner og bedrifter. Du vil dessuten stille mye svakere i forhold til noen som har mer å skilte med, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

men det kommer av en generell mangel på kunnskap om studie blandt de du henviser til.

studiet ved NKi er mer omfatende en studie ved MI feks. men det krever mer selvstudium på nki så lenge du ikke følger undervisning ved nki.

samtidig vil jeg si at dette er et yrkesvalg og en studierettning ikke så mange har kunnskap om. å så klart vil en anta at folk som har gått 5 år og blitt interiørarkitektur er bedre utdannet. og det stemmer nok. men det er ikke noe som tilsier at de skal ha bedre teft på hva som blir bra en deg. de har kunnskap og erfaring med ting lang over det å være boligstylist.

det kommer helt an på hvilke oppgaver du kan tenke deg å jobbe med i fremtiden.

det blir litt som å sammeligne en hjelpepleier og en sykepleier kanskje.ikke at jeg har noe forutsettnig for det da. de gjør den samme jobben. sykepleier har litt mer ansvar og regner på medisier og slikt. men de hjelpepleieren kan ha bedre forhold til pasienten og bedre forståelse for yrke en sykepleieren. slik er det sikkert over alt.

men det jeg ville frem til var at har du god teft og tro på din egne evner er det bare deg deg selv som stopper opp. som boligstylist handler det om å style leilighet og hus for salg da må du forstå hvordan kjøperne ønsker det. å det sitter i hode. ingen som kan lære dette om du ikke har grunnlaget på plass for å si det sånn. har du go teft når det gjelder trender og interiør så go for it!!!!!!

vi må ikke være så redd for hva alle andre sier. stå for det du ønsker. jobb i herdig og stå på så får du drømmen din oppfylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Setter pris på alle synspunkter, jeg har også vært ganske skeptisk til NKI sin utdanning, for som nevnt tidligere i tråden så vet jeg NKI til en hvis grad blir sett på med skepsis av fagfolk (har jeg da hørt..).

Men som du sier så er det også opp til hvor mye du står på og markedsfører deg selv.

Jeg har enda ikke bestemt meg helt for hva jeg skal gjør, men føler jeg har fått gode tilbakemeldinger på det jeg lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet du må ha universitetsutdanning for å bli interiørarkitekt, men det er ikke interiørarkitekt utdanning jeg er ute etter.

Mente ikke å avspore, men jeg ble bare litt frustert :sjenert:

Som boligstylist trenger du jo heller ikke noen universitetsutdannelse, det er jo en het annen jobb enn det interiørarkitekter holder på med (og interiørarkitekter er overhode ikke nødvendigvis gode boligstylister - det er jo noe helt annet).

beklager avsporingen. jeg ville bare forklare at om du leverer en himla bra prosjektoppgave på offentlig miljø, kan du bli opptatt som interiørarkitekt om de synes du er flink nokk. vet at det ikke var det du spurte om. men det er en grei opplysning å ha i bakhode til senere om det skulle bli aktuelt. muligheten er der i alle fall om du studerern igjenom NKI.

Det stemmer at du kan søke medlemskap i Interiør-Arkitektenes Forening, altså MIAF, men du kan ikke søke medlemsskap i NIL (Norske Interiørarkitekters og møbeldesigneres Landsforening) - dvs i teorien så kan du det etter at du har jobbet i mange år med relevante prosjekter, men det er svært sjelden at man tar opp noen uten høgskole-/universitetsutdanning (de fleste som søker opptak på særskilte betingelser har tatt universitetsutdanning i utlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...