Gjest kusine_det Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Jeg har hår til et stykke ned på lårene. Når jeg trener pleier jeg å flette det. Men fletten når meg jo til langt ned på baken, og er en del i veien. Særlig når jeg trener kampsport, da flakser jo fletten alle veier, og det er problematisk å komme seg raskt opp etter kast uten å tråkke på den. Det er ikke lov å bruke noen form for klemmer eller noe slikt, bare hårstrikk. Er det noen som har tips til en frisyre som gjør håret mitt kortere? Jeg hørte om en som flettet håret halveis ned, og så flettet det "oppover" igjen, slik at fletten bare ble halvparten så lang, og også dobbelt så tykk og dermed stivere. Men jeg fikk ikke noen forklaring på hvordan dette ble gjort, og klarer heller ikke helt finne ut av det på egen hånd. Jeg kan ikke ha håret i en topp oppå hodet, til det er det alt for tungt. Da bare strammer det, og i tillegg så holder det seg der oppe i ca 2 minutter før det faller ned... Hvordan løser dere "hårproblemer"?
lolita90 Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 flett en lang flette, så snurrer du den opp og fester med strikk... så du får en knute på en måte i nakken
onyx Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Jepp, lag en lang flette og brett den dobbel og fest den i nakken med strikk. Ellers finnes det metoder der du kan "sy" fletten sammen med sikebånd etter at du har lagt den dobbelt, men det er jo litt mer jobb.
Gjest ts Skrevet 23. januar 2008 #4 Skrevet 23. januar 2008 flett en lang flette, så snurrer du den opp og fester med strikk... så du får en knute på en måte i nakken Det funker ikke, håret mitt er alt for tungt. Knuten faller bare fra hverandre på no time. Har ikke lov til å bruke hårbånd og slikt heller i kamper, så kan ikke sy noe sammen. Når man bretter fletten dobbelt, vil ikke tusten på fletten være irriterende i nakken da? Den henger jo vanligvis nederst, og å ha den med alle løshårene i nakken ser jeg for meg klør noe voldsomt.
Suzy Skrevet 23. januar 2008 #5 Skrevet 23. januar 2008 Hva med å flette tre fletter og deretter flette dem igjen? Da vil det bli en tjukkere og stivere flette og den vil antagelig være kortere?
onyx Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Det funker ikke, håret mitt er alt for tungt. Knuten faller bare fra hverandre på no time. Har ikke lov til å bruke hårbånd og slikt heller i kamper, så kan ikke sy noe sammen. Når man bretter fletten dobbelt, vil ikke tusten på fletten være irriterende i nakken da? Den henger jo vanligvis nederst, og å ha den med alle løshårene i nakken ser jeg for meg klør noe voldsomt. Det kommer an på hvordan du gjør det. En metode er å lage et hulrom ved roten av fletten og så stikke enden godt inunder før du fester. En annen måte er å brette slik at enden blir liggende på oversiden sli at du ikke får tustene ned mot nakken. Ellers har jeg sett at på nettet at det finnes en type hylstre som man kan knyte rundt hår i hestehale/flette for å samle håret, et "flettekorsett" hihihi. Noe slikt vil ihvertfall holde en dobbelflette sammen. At du ikke får en knute til å sitte skyldes nok mest teknikk. Langt hår krever litt andre metoder og teknikker enn kortere hår. Selv foretrekker jeg fletter når jeg trener, enten en flettet hestehale eller fletter som jeg setter opp i en knute. Jeg jogger og de sitter godt, men jeg foretrekker å feste med hårpinner og ikke strikk.
Aurela Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Kanskje du kan gjøre som henne, eller er ikke det lov? Det ser hvertfall ganske vansklig ut da :gjeiper: Men, den ser dobbel ut som du nevnte i begynnelsen. Ellers er det en del fletter på samme side, men tror ikke det er noe som egner seg for deg og idretten.
Grønt blad Skrevet 24. januar 2008 #8 Skrevet 24. januar 2008 Kanskje du kan gjøre som henne, eller er ikke det lov? Det ser hvertfall ganske vansklig ut da :gjeiper: Men, den ser dobbel ut som du nevnte i begynnelsen. Ellers er det en del fletter på samme side, men tror ikke det er noe som egner seg for deg og idretten. Denne (fra siden jente89 anbefalte) ser ut til å gjøre håret mye kortere...
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #9 Skrevet 25. januar 2008 Denne (fra siden jente89 anbefalte) ser ut til å gjøre håret mye kortere... Ja, men der må man bruke ulovlige klemmer/hårnåler for å holde det hele på plass. Utfordringen er at det ikke kan brukes andre hjelpemidler enn helt vanlig hårstrikk. Ikke klemmer, ikke nåler, ikke bånd. Og når håret et veldig langt og tykt, og derfor også tungt, så er det tilnærmet umulig å lage noen som helst form for knute, siden det ikke går an å feste den til hodet. Dingle-knuter som bare holdes sammen med strikk faller bare fra hverandre på no time, spesielt når man går en kamp og blir sparket i hodet og slengt i bakken med jevne mellomrom.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #10 Skrevet 25. januar 2008 Klippe det? Jeg hadde også langt hår i mange år, men nå etter at jeg klippet meg kort vil jeg aldri mer tilbake. Jeg ser flottere ut en jeg ante jeg kunne og det er mye mer praktisk mhp trening, dusjing etterpå osv (så jeg har begynt å trene mye mer til og med.. bonus!)
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2008 #11 Skrevet 25. januar 2008 Denne (fra siden jente89 anbefalte) ser ut til å gjøre håret mye kortere... Ingen metallgjenstader er lov fordi det kan skade andre hvis det løsner. Hårstrikk må også være uten metall.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. januar 2008 #12 Skrevet 25. januar 2008 Klippe det? Jeg hadde også langt hår i mange år, men nå etter at jeg klippet meg kort vil jeg aldri mer tilbake. Jeg ser flottere ut en jeg ante jeg kunne og det er mye mer praktisk mhp trening, dusjing etterpå osv (så jeg har begynt å trene mye mer til og med.. bonus!) Ja jeg også ville klippet det - ikke helt kort men til ca nedenfor skuldrene. Det gjør det mye enklere å sette opp til slik trening og det gjør det også mye enklere å stelle etter trening (det skal jo bli tørt igjen etter dusj f.eks.).
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #13 Skrevet 25. januar 2008 Klippe det? Jeg hadde også langt hår i mange år, men nå etter at jeg klippet meg kort vil jeg aldri mer tilbake. Jeg ser flottere ut en jeg ante jeg kunne og det er mye mer praktisk mhp trening, dusjing etterpå osv (så jeg har begynt å trene mye mer til og med.. bonus!) Det er det som hadde vært mest praktisk, ja, men det er helt uaktuellt for meg. Håret mitt er det eneste jeg liker ved utseende mitt. Jeg har alltid vært "hun med det lange håret". Uten håret er jeg bare en mindre-enn-gjennomsnittlig-pen grå liten mus. Jeg er veldig glad i håret mitt. Dusjing etterpå er ikke noe problem. Riktignok bruker håret noen timer på å tørke, men det gjør meg ikke noe.
onyx Skrevet 25. januar 2008 #14 Skrevet 25. januar 2008 OK, det er ingen grunn til at du skal klippe deg. Det synes jeg var helt unødvendige forslag. Saken er at jeg har minst like langt hår som deg og jeg vil tro at om du prøver deg litt frem vil du fint finne en metode som fungerer. Nå har jeg lekt litt med flettene mine (har 2 idag) og med et digert trikk (er egentlig et hårbånd fra H&M som ser ut som et dobbelt vanlig strikk) kunne jeg fint binde de opp så de ble betydelig kortere og satt godt. Hvis du lager en flette og fester strikket godt rundt roten av fletten, bretter fletten dobbel og surrer strikken over begge lagene og litt nedover burde det sitte ganske godt. Bruk gjerne flere strikk også. Huff, jeg er dårlig å forklare... Prøv deg litt frem:)
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. januar 2008 #15 Skrevet 25. januar 2008 Går det an å bruke sportsteip over spennene, sånn som man blant annet gjør i håndball?
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #16 Skrevet 25. januar 2008 OK, det er ingen grunn til at du skal klippe deg. Det synes jeg var helt unødvendige forslag. Ingen av forslagene her er vel "nødvendige", vel? (eller er det noe jeg har missforstått?) De er bare gode og mindre gode. (og selv synes jeg det med å klippe seg var det beste.. det er det beste rådet jeg noen gang har fått mhp håret mitt i alle fall.. selv om det tok litt tid før jeg skjønte det selv.. )
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #17 Skrevet 25. januar 2008 Går det an å bruke sportsteip over spennene, sånn som man blant annet gjør i håndball? Nei, gjør nok ikke det. Og om det hadde vært lov vet jeg ikke om jeg ville gjort det. Jeg prøvde det da jeg spilte håndball før, men det ble bare griseri med teip i håret, for ikke å snakke om lugging når jeg skulle prøve å få det av igjen Jeg får heller prøve å brette fletten tredobbelt omtrent som onyx foreslo. Men da må jeg først finne noen sterke strikk som ikke har metalldings på seg. De jeg har er enten sånne mye strikk som har dårlig strikkeffekt, eller så er det sånne som er make til de med metalldings bare at endene er limt sammen - og de går jo bare opp i limingen etter en gangs bruk. De myke går greit å bruke i tuppen av fletten, men lenger oppe er fletten gjerne så tykk at strikket går akkurat en og en halv gang rundt.
onyx Skrevet 25. januar 2008 #18 Skrevet 25. januar 2008 Det var unødvendig når hun bad om tips til å sette opp håret, ikke om hun burde klippe seg eller ikke. Å klippe seg er den enkle utveien, og slett ikke alltid den beste måten, spesielt hvis man faktisk ikke har lyst. At det funket for deg betyr ikke at det er noe som er best for alle andre også.
Gjest Gjest Skrevet 25. januar 2008 #19 Skrevet 25. januar 2008 Det var unødvendig når hun bad om tips til å sette opp håret, ikke om hun burde klippe seg eller ikke. Det var et svar som ikke spilte NØYAKTIG inn i det sprøsmålet som ble stilt. Disse svarene er ofte veldig gode da de kan åpne tankebaner osv. Man må dessuten også være forberdt på slike svar på et diskusjonsforum. Ingen av svarene er nødvendige, så jeg protesterer derfor fremdeles på at dette svaret skulle være mer unødvendig enn de andre. Å klippe seg er den enkle utveien Nettopp og slett ikke alltid den beste måten, spesielt hvis man faktisk ikke har lyst. Jeg har da slett ikke forsøkt å få noen til å gjøre noe de ikke har lyst til. Jeg kommer bare med forslag til alternative løsninger, og jeg har full tiltro til at TS velger det hun selv synes er best At det funket for deg betyr ikke at det er noe som er best for alle andre også. Nei. Og det har jeg heller aldri påstått. Men jeg påstår at det å klippe seg er en veldig god ide for mange som ikke akkurat nå ser for seg selv med kortere hår. Jeg vet om veldig mange som har hatt en "aha"-opplevelse mhp det å klippe av seg laaangt hår. Men igjen; jeg har ikke påstått at jeg vet hva som er best for noen, jeg bare FORESLÅR ting.. Og jeg har fremdeles full tiltro til at TS ser på disse forslagene kun som forslag og derfor ikke plages av at et par av forslagene passer henne dårligere enn de andre.. Så stor tiltro vil jeg foreslå at også du har til TS
Gjest Tigress Skrevet 28. januar 2008 #20 Skrevet 28. januar 2008 Kan du flette det i tre fletter som du igjen fletter? Ellers spurte du om hvordan vi løser hårproblemer, og den innlysende løsningen er å snaue av så mye at håret bare rekker til korsryggen - da vil du kunne drive kampsport uten å tråkke på det, og håret vil fortsatt være oppsiktsvekkende langt. Jeg skjønner godt at du vil beholde det lange håret, forresten, men får du ikke vondt i hodet??
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå