Gå til innhold

Tre spørsmål om orkideer

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_snuppa_*
Skrevet

Hei! Håper noen orkide-eksperter kan hjelpe meg!

1) Jeg har en fem år gammel orkide som har blomstret flere ganger. Den utvikler stadig nye røtter og blader, men feller bladene nedenfra og danner nye ovenfra. Røttene dannes også ovenfra (det er sikkert normalt, men jeg kan ingenting om orkideer).

Spørsmålet er: hva gjør jeg med orkideen som blir "høyere og høyere"? Den vokser ut av potta med røtter og nye blader, hvis dere skjønner. Og det ser ikke så pent ut. Må den pottes om, i tilfelle hvordan gjør jeg det?

2) Jeg kom i skade for dulte borti den nye fine stilken, og den brakk... Jeg støttet den opp med en pinne, men vil den overleve?

3) Hvor setter dere orkideene når de er avblomstret? Trenger de lys, og må de fortsatt ha vann en gang i uka?

Videoannonse
Annonse
Gjest barelillemeg
Skrevet

1. Du kjøper egen orkidéjord, og potter orkidéen om som en vanlig plante. Lurt å gjøre det når den er avblomstret.

2. Sansynligvis vil ikke blomstene holde, men orkidéen kommer igjen. Klipp ned stilken når den er avblomstret.

3. Jeg setter mine på soverommet. Står i vinduet, og får masse lys, men det er litt kaldere. Jeg tar dem inn igjen i stua når det kommer knopper. Jeg vanner som vanlig - lar de renne av seg under vasken en gang i uka. Noen ganger gir jeg dem ett par ukers tørke rett etter at de har blomstret av - da tror de de skal dø, og henter seg inn når de får vann igjen!!!

Lykke til!

Gjest Gjest_snuppa_*
Skrevet

Å, takk for svar! Men da kommer jeg visst bare på noen nye spørsmål:

- Hvordan potter jeg den om? Må jeg ha større potte? Den har jo vokst seg oppover i høyden, med røtter og sånn, men det er vel fortsatt masse røtter nedi den gamle potta, og alt skal vel være med i ny potte.....?

- Stilken som er knekt er helt ny, den har vokst ut den siste uka, så den er ikke så lang enda... Så ingen blomster enda. Er det håp om å få blomster på den, eller må jeg vente på ny stilk...?

- Jeg har bare en orkide som har blomstret flere ganger, og jeg har aldri klipt den. Stilken har liksom bare visnet og falt av, og så har det vokst ut en ny etter et halvt års tid. Er det vanlig at man skal klippe dem av altså? Og vokser det da ut en ny stilk samme sted?

Håper noen forbarmer seg over meg :)

Gjest barelillemeg
Skrevet

Du tar større potte dersom du ikke får plass i den samme (sansynligvis får du ikke det - det kommer masse luft mellom røttene når du plukker bort den ganle 'jorden'. Alt blir med i den nye potta - bare plukke bort den gamle jorda, og klipp bort døde røtter.

Du får gi den nye stilken en sjangse, og se om den klarer seg, men jeg vil tro den visner hen. La den bare være til den eventuelt blomstrer eller visner bort.

Du kan gjerne bare la stilken visne hen slik du har gjort før. Da kommer det nye skudd, og de bærer bedre blomster. Jeg synes det er finere enn når den slår nye skudd på en avklippet stilk - da synes jeg blomstene blir litt pinglete, og de holder ikke like lenge som de som skyter fra roten.

De gangene jeg klipper stilken er dersom orkideen har dobbeltskudd, og den ene visner hen mens det andre skuddet fortsatt blomstrer. Da klipper jeg av den visne delen slik at den ikke skal ta den friske med seg inn i døden... Det er ingen garanti for at orkideen slår nye skudd der du har klippet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...