Gjest Gjest_silje_* Skrevet 22. januar 2008 #1 Del Skrevet 22. januar 2008 Hei. Vi skal ha målføre prøve i morgen på skolen, men jeg har ikke forstått hvordan jeg går frem for å lete etter dativ i dialekten? Hvordan blir endelsen på ord når det er dativ i hannkjønnsord, inkjekjønnsord og hokjønnsord? Takknemlig for hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 23. januar 2008 #2 Del Skrevet 23. januar 2008 Kanskje litt seint ute, men dette fant jeg ved å google: I norrønt var kasus en viktig del av språksystemet. I store deler av Norge finnes det fortsatt rester av dativbruk. Endingene er forskjellige fra bygd til bygd. Dette er derfor et godt målmerke når det gjelder de dielektene som fortsatt har dette kjennetegnet. Hovedområdet for dativ er den nordre delen av Østlandet, og vi finner dativ særlig i intetkjønn og hankjønn, etter preposisjon. F.eks. kan det hete: "bussen kjører" (nominativ), men "å sitte på bussa" der hankjønnssubstantivet står i dativ pga. preposisjonen. OMTRENTLIG STEDSANGIVELSE FOR DATIV: Nordvestlandet, store deler av Trøndelag, Oppland, Hedmark og noe i Buskerud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå