Thomasine Skrevet 22. januar 2008 #1 Skrevet 22. januar 2008 Har tatt opp dette før, gjør det igjen... Jeg har 2 barn som vi sparer til. De har hver sin konto i Postbanken. Renta der er ikke den beste, dessuten lurer jeg på om jeg skulle spare til dem i mitt navn... Hvordan sparer dere til barna? Og dere som har flere barn og sparer i eget navn...har dere flere konti eller en "barnekonto"? Jeg tenker at det kanskje er lettere å spare i én konto... :klø: Synspunkter?
Gjest barelillemeg Skrevet 22. januar 2008 #2 Skrevet 22. januar 2008 Min datter har egen sparekonto - i eget navn. Jeg vil ikke at det skal bli noe 'kluss' med denne dersom noe skjer. Dersom jeg skulle dø, skal hun ikke være nødt til å arve penger hun selv har fått i julegave eller bursdagsgave. Jeg vil også at pengene skal stå i hennes navn i tilfelle jeg og samboeren skulle gå fra hverandre - da faller ikke disse pengene under kategorien 'felleseie' og 'må deles'. Hadde jeg hatt to barn ville jeg hatt separate konti. Jeg sparer ingenting fast, men setter inn pengegaver hun får, samt litt innimellom når jeg føler for det (har penger på konto, så fører jeg kanskje over 500). Min tanke er at hun skal kunne bruke dette til språkskole/utvekslingsopphold, sertifikat eller annet hun kan ha bruk for når hun blir eldre. Det skal ikke gå til klær og sminke når hun er 15...
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 22. januar 2008 #3 Skrevet 22. januar 2008 Mine unger har kun hatt vanlig sparekonto .. med dåpspenger og konfirmasjonspenger .. Men vi har bestemt oss for å hjelpe ungene inn på boligmarkedet .. Synes det er det viktigste bidraget jeg kan gi dem. Nå har vi kausjonert for leilighet til eldste sønn - om 5 år skal vi gjøre det samme for broren ... Mye bedre at de får komme seg inn på boligmarkedet mens de er unge istedet for å leie i årevis og betale huslånet til fremmede mennesker ...
monja Skrevet 22. januar 2008 #4 Skrevet 22. januar 2008 Vi sparer fast til sønnen vår. Han har en sparekonto som vi setter inn 400 kr pr mnd på og en konfirmasjonskonto hvor det går inn 100 kr pr mnd. Denne kontoen skal brukes til konfirmasjon. Begge kontoene står i våre navn.
Kayli Skrevet 22. januar 2008 #5 Skrevet 22. januar 2008 Vi sparer ikke til ungene våre. De har likevel hver sin sparekonto i den lokale banken. Der setter de inn penger fra sparegrisen, bursdager osv. Dåpspengene står også der.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #6 Skrevet 23. januar 2008 Her har vi Fox og Pia sparing gjennom DnBNor, sparer i fond, lansiktig håper vi at det lønner seg og god rente.
Gjest Gjest_***_* Skrevet 23. januar 2008 #7 Skrevet 23. januar 2008 Jeg synes det avhenger litt av hvor store beløp det er snakk om. Hvis det er mindre summer synes jeg det høres greit ut med egne konti. Men hvis det er større beløp kan det faktisk være en ulempe forbarnet, for eksempel i forbindelse med søknad om studielån og stipend. Det skal heller ikke så store beløp til før overformynderiet kommer inn i bildet. Vi sparer barnetrygden på en egen konto i vårt navn, og håper på at vi klarer å gi barna dette beløpet senere. Men vi ønsker imidertid å styre bruken, for eksempel til utdannelse eller kjøp av leiliget, ikke at det skal sløses bort. Det får vi større styring på da. Dessuten er det greit å gjøre det slik, for hvis det er noe som gjør at vi likevel må bruke av pengene tar vi ikke av barnas penger
Kosemose Skrevet 23. januar 2008 #8 Skrevet 23. januar 2008 Jeg er av den oppfatning at det er dumt at vi som foreldre skal låne penger samtidig som vi sparer på en bankkonto med dårlige renter. For meg er det "sparing til barna" at vi nedbetaler våre lån og bygger oss opp slik at vi er i stand til å hjelpe dem "i gang" når den tid kommer. Utenom det har de hvert sitt fond med dåpspenger, også sparer de i sparebøsse og hos oss, men de pengene kommer de helt sikkert til å bruke opp på en eller annen større ting de ønsker seg.
Jens Skrevet 23. januar 2008 #9 Skrevet 23. januar 2008 Vår sønn har egen sparekonto, hvor vi setter inn barnetrygden hver måned, pluss pengegaver. Vi kommer til å lage en separat til vår datter når hun kommer.
Gjest Gjest_Pia_* Skrevet 23. januar 2008 #10 Skrevet 23. januar 2008 Fox og pia i dnbnor har veldig høy rente, og du kan ta ut pengene når som helst hvis det skulle vært behov for det. Man må spare minst 200 kr i måneden, men det er helt greit. Synes ikke man skal spare altfor mye til barna sine, men litt som de kan bruke når de begynner å studere, førerkort, osv. Jeg ville spart maks 30 000 til de, som de får når de er 18. Skal jeg spare mer, ville jeg satt inn på LIVRENTE. Da får man utbetalt et beløp hver måned etter en viss alder! Tror det lureste er å gå i en bank og spørre om råd.
Donpedro Skrevet 23. januar 2008 #11 Skrevet 23. januar 2008 Vi sparer lite (50 kr hver i mnd), men han har to kontoer. Et i sitt navn og et i vårt. Vi sparer mest på den kontoen som er i vårt navn, fordi vi ikke vil risikere at han som sum 19-åring bruker alt på russefeiring. Grunnen til at vi sparer lite (selv om vi har råd til mer), er at jeg tror 500 kr svir mer nå, enn et strre beløp gjør om 20 år. Mao selv om vi ikke sparer så mye nå, kan det like fullt tenkes vi kan gi noe penger i etableringfasen. Nå er vi imidlertid i ferd med å etablere oss selv og synes vi trenger det vi tjener.
Thomasine Skrevet 23. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 23. januar 2008 Mange fine og gjennomtenkte løsninger/svar her. Vi sparer mellom 300,- - 500,- til begge barna hver måned. Kommer helt ann på utgiftene den aktuelle måneden. Vi har ikke gjort dette alle år, rett og slett fordi vi ikke har hatt råd. Det har aldri vært en mulighet for oss og sette barnetrygden til side, slik jeg leser og kjenner flere som gjør. En god tanke er å hjelpe barna å komme seg fram til en egen bolig når den tid kommer. Selv kausjonerte mine foreldre da jeg skulle ut på markedet. Og godt var det, ellers ville jeg nok ikke kommet meg ut på lenge slik markedet er... Dette ønsker vi å kunne bidra med også! Ellers vet jeg om et ektepar som ga poden en bok med masse oppsparte penger...alt forsvant til narkotikagjeld og narkotika for sønnen. Sånn vil ikke jeg risikere... Står pengene i våre navn har vi i alle fall kontroll på hva pengene skal gå til. Tar gjerne i mot tips om hvilke banker dere er fornøyde med.
mari Skrevet 23. januar 2008 #13 Skrevet 23. januar 2008 jeg lurer på noe tilsvarende; er det noen måte å sette restriksjoner på hva penger skal gå til? Barna mine får en del penger hvert år (maks beløp av hva man kan få skattefritt hvert år) og dette blir veldig mye penger når de blir 18. Regner med at overformynderiet kommer inn på et tidspunkt (200 000 eller no...), men min erfaring fra det var at det var veldig lett å få de pengene til eget bruk, selv før jeg var 18. Går det ann å sette noen klausul på penger?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2008 #14 Skrevet 23. januar 2008 Våre barn arvet en del penger som vi satte på fond. Dette kan ikke røres før de er 20 år, og kan da utbetales som måndtlige beløp. Under børsfallet de siste ukene har 15 000 kr "forsvunnet"..... Tror likevel at de totalt sett har en god sum når de skal begynne å studere om noen år...
Siona Skrevet 24. januar 2008 #15 Skrevet 24. januar 2008 (endret) Vi har en konto som står i mitt navn hvor vi sparer penger til datteren vår. Vi setter inn barnetrygden hver måned, og eventuelle pengegaver hun får. Hun får ikke noen fast sum fra oss i måneden utover barnetrygden, det synes jeg er unødvendig. Vi har snakket om å åpne en konto i hennes navn, men vi har ikke gjort den enda. Endret 24. januar 2008 av Siona
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 24. januar 2008 #16 Skrevet 24. januar 2008 Ungene våre har egne kontoer som de setter inn sparegrispengene sine på (ukelønn, bursdagspenger etc). Disse pengene får de bruke når de skal kjøpe seg feks sykkel, nitendo, i-pod, mobil etc. Hensikten med denne sparekontoen er å lære dem å spare og "forvalte" penger. I dåpsgave fikk de hver sin gave i fond. Det har gått litt opp og ned. Beløpet er ikke så stort at det er krise om det tapes, bortsett fra at det blir litt sure penger. Ellers sparer vi for dem ved at vi betaler ned mest mulig på huslånet vårt. Det er i alle fall en trygg investering. Ettersom vi vil få bedre og bedre råd etter hvert som huslånet blir nedbetalt kan vi heller hjelpe dem senere når de skal inn på boligmarkedet.
Gjest Loni Skrevet 24. januar 2008 #17 Skrevet 24. januar 2008 Dere som sparer hele barnetrygden til barnet, har dere veldig god råd? Dere trenger vel egentlig ikke barnetrygd i det hele tatt, dere "får" jo bare sparepenger til ungene deres. Jeg mener at barnetrygden bør behøvsprøves.
Apple- Skrevet 24. januar 2008 #18 Skrevet 24. januar 2008 Jeg har hittil spart til Lilleeple i fond i hans navn (Terra Spar). Dette har mer enn doblet seg de årene som har gått siden vi begynte og spare Men regner med at det kommer til å gå opp og ned mange ganger før vi kommer så langt som til at han skal få pengene. Nå er vi rett ved Overformynderiets grense, så jeg begynte i fjor å spare penger i mitt navn i stedet (Terra Alpha), kontoen heter "Lilleeple", så det er ikke vanskelig å se forskjell på min og hans konto. Jeg vil ha pengene i mitt navn fordi det kommer til å være en del penger der innen Lilleeple er 18. Jeg vet hvor lett det i grunnen er å gå ut penger via Overformynderiet, og jeg vil gjerne være den som bestemmer (sammen med min samboer) hva han skal bruke pengene til. Pengene er ment til å hjelpe ham inn på boligmarkedet etter endte studier, og vi har ikke tenkt at han skal få dem før han er rundt 25. Når pengene står i mitt navn, får han også fullt lån og stipend fra Statens Lånekasse når den tid kommer. Jeg har valgt fondene Terra Spar og Alpha (sparebankfond) fordi disse har lave gebyrer. Det blir en del penger som blir satt inn etterhvert, og da er det ganske stor forskjell på 1 % og 3 %.
mari Skrevet 24. januar 2008 #19 Skrevet 24. januar 2008 det som er problemet (hvis det er mye penger) ved at det står i en foreldress navn er jo at da må man betale skatt av de hvis de skal overføres til barnet. Man kan bare få gaver intill et vist beløp i året, alt annet går som forskudd på arv. Litt kjipt og betale dobbelskatt av penger som har vært barnas hele tiden, bare fordi man valgte å spare i ens eget navn.
liv Skrevet 24. januar 2008 #20 Skrevet 24. januar 2008 Vi setter inn 200 kr på fond og 700 kr på en fox og pia konto, men fra den kontoen kommer vi f.eks til å ta når han må ha ny seng, pusse opp rom osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå