Gå til innhold

Yasmin og depresjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest123_*
Skrevet

Har hatt en del depresjoner de siste årene. I grunn begynte det med sosialangst, som så utløste depresjonen. begynte på yasmin p-pille som 17 åring (er 22 nå) for å bli kvitt kviser, og gikk på den helt til november ca. Sluttet fordi jeg er singel og fordi jeg ikke så noen grunn til å gå på de.

som et lite forsøk på "selvmedisinering" ( :P) har jeg begynt å ta jerntabletter, b-vitamin og trankapsler.

og nå har jeg det mye bedre..! jeg skjønner ingenting :) kan det virkelig være mulig at det er en sammenheng mellom mine depresjoner og vitaminer/mineraler/p-piller? jeg trodde egentlig ikke på det selv, men merker at jeg er mye "lettere til sinns" enn før.

det eneste som nå sitter igjen er sosialangsten som jeg hadde i utgangspunktet. eneste forklaring jeg har på den er at jeg noen ganger på barneskolen ble "lurt", f.eks. ved at guttene i klassen sa de ville være kjæresten min, for så å si til hele klassen hvor dum/stygg jeg var osb.

Dette foregikk bare en kort periode, og jeg føler meg på ingen måte som et mobbeoffer i dag. Men utetter barneskolen ble jeg mer og mer sjenert og tilbaketrukket. Jeg har få, men svært gode, venner, og liker ikke å gå ut alene osv. Elsker å være sammen med vennene mine, men det går ofte måneder før jeg tørr åpne meg, le, smile, være meg selv sammen med de. I sammenhenger der jeg ikke føler meg trygg på omgivelsene mine, lukker jeg meg inne og blir stille.

Er i grunn utrolig lei av dette nå, for jeg har så lyst til å møte nye mennesker! -og tro meg, jeg har prøvd alle mulige måter å "åpne" meg for å bli kjent med andre :) har ellers god selvtillitt og er glad i meg selv, og mange rundt meg har liten forståelse for hvorfor jeg er så sykt redd hele tiden. Jeg er livredd! det er ganske grusomt og gå rundt og være redd uten å kunne forklare hvorfor. da blir det jo til at en heller er alene og trygg..

har også opplevd å få panikkangst. i jula fikk jeg det to ganger på en dag, og var fryktelig sliten og redd etterpå. helt jævlig. i grunn tulle-ting som utløste det, men det endte hvertfall med at jeg låste meg inne i et skap.. og når man "våkner opp" inne i et skap, føler man seg ikke høy i hatten!

er det en måte å "selvmedisinere" seg selv på når det gjelder angst? jeg trenger bare en liten push! finnes det medisiner mot angst? noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående Yasmin, så følte jeg det mye på samme måte. Jeg ble sint, lei og skikkelig fæl å være i hus med. Den sluttet jeg tvert med etter å ha prøvd den i 6 måneder

Skrevet

jeg prøvde yasmin p-piller i 2 måneder, men måtte slutte for jeg blei så deprimert at jeg ville seriøst bare dø. Jeg grein hver eneste dag og tenkte bare på å dø. Jeg trodde jeg hadde blitt sinnsyk eller noe. la på meg 7 kilo på 1,5 med yasmin. Så var det noen som sa til meg at de også ble slik av yasmin pillene så jeg sluttet med dem. Og noen dager etter var all deperesjon borte og kilone bare rant rett av igjen så jeg blei meg seg, blid og fornøyd. Så det er noen som reagerer på den. Er slik at noen merker ikke passer alle, så et nytt merke kan da være lurt å prøve.

Skrevet

Jeg ble helt krakilsk av yasmin og det etter et par uker. Jeg grein snørr og tårer og var helt i kjelleren uten at jeg skjønte hvorfor. Jeg slutta og vips var jeg fin.

Yasmin er heller ikke den pillen som primært gis mot kviser. Det er Diane som normalt gis.

Det eneste jeg vil advare deg mot er å ta ekstra jern. Det bør kun gjøres i samråd med lege. For mye jern er like farlig som for lite. Har du lave jernlagre, vil legen kunne gi deg råd om hvor mye du bør ta i tilskudd og hvor lenge.

Uansett, så er det fint at du er blitt så mye bedre. :)

Skrevet

Jeg har aldri prøvd Yasmin, men har tidligere brukt flere andre p-piller, bl.a. Trionetta og Synfase. Da den ble tatt ut av produksjon, begynte jeg med Cerazette, og "klarnet" på en måte opp psykisk, hvis du skjønner. Så at østrogenet på en eller annen måte har påvirket meg psykisk uten at jeg var klar over det, er jeg ikke i tvil om! Men jeg merket det først når jeg gikk over til Cerazette som ikke inneholder østrogen.

Jeg har også angst, også sosialangst slik som du beskriver det. Men etter at jeg i tillegg fikk noen anfall med panikkangst gikk jeg til legen. For min del funker Efexor veldig bra mot angsten, selv om jeg selvsagt har dårligere perioder enda! I tillegg venter jeg på time hos psykolog. Hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til legen og snakket med ham/henne og hørt hva som kunne funket for deg i din situasjon. Du vet, alle er forskjellige! Lykke til! :)

Skrevet

Har gått på yasmin i 3 år nå, og har opplevd lignende ting som dere. I starten var jeg så ustabil at jeg kunne begynne å gråte av ting på dagsrevyen. Jeg gikk noen runder med meg selv, og bestemte meg for å fortsette med pilla til tross for alle bivirkningene. For min del tror jeg bivirkningene har dabbet litt av etterhvert, men jeg skal ikke si det for sikkert. Kan faktisk hende at jeg bare har lært meg å leve med dem... hmm.. nå fikk jeg nesten lyst til å slutte på dem å se om jeg blir hoppende glad :sjenert:

hvis jeg var deg ville jeg tatt en tur til legen selvom du føler det bedre nå... Det er vanskelig å behandle angst på egenhånd, og sjansen for tilbakefall er vel relativt stor! lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...